Coursera

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Anders

Re: Coursera

Inlägg av Anders » tor 16 maj 2013, 10:19

Är det någon som gått igenom en MOOC och blivt godkänd? Hur tycker Ni kurserna är jämfört med en traditionell högskolekurs, om Ni har sådan erfarenhet?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » sön 26 maj 2013, 21:44

Anders skrev:Är det någon som gått igenom en MOOC och blivt godkänd? Hur tycker Ni kurserna är jämfört med en traditionell högskolekurs, om Ni har sådan erfarenhet?
Bara du och jag?! Borde finnas några fler på forumet :?

Jag tycker att kurserna jag läst i har hållt god kvalitet i snitt jämfört med traditionella kurser vid en bra högskola. Vad jag ser som den största fördelen är dock inte bättre kvalitet utan flexibiliteten. Att sitta i en föreläsningssal och lyssna på en professor känns otroligt ineffektivt i jämförelse. Det är hur lätt som helst att man tappar bort sig, eller att man inte förstår en viss sak. Under en "live"-föreläsning är det kört. Med en inspelad föreläsning bara pausar man och antingen hoppar tillbaka en bit eller kollar upp någonting på nätet och sedan är det bara att fortsätta när man känner att man har fattat. En otrolig fördel! Dessutom är det jättesmidigt att kunna ta paus när helst man känner att man är trött/ofokuserad, samt att kunna se föreläsningarna när det bäst passar en tidsmässigt.

Dessutom är det mycket trevligt att det är så lätt att hoppa på kurser och hoppa av dem ifall man inte känner att de passade en. Ger helt andra möjligheter att pröva sig fram.

Det är förstås lite svårare att spontant diskutera saker då du inte har studiekamrater på samma sätt, samt saknar möjlighet att tala med föreläsaren. Jag tycker dock att det uppvägs mer än väl av de diskussionsforum som finns där eleverna hjälper varandra. Med så många som samtidigt studerar har du ofta ett svar på din fråga redan innan du själv hunnit ställa den(!) De flesta kurserna har även lärarassistenter som svarar på frågor på forumen. Ofta "rekryteras" duktiga tidigare elever på en kurs som lärarassistenter till nästa gång kursen körs.

Jag föredrar helt klart nätkurser framför traditionell undervisning. Det enda jag tycker är sämre jämfört med traditionella kurser är att man inte får den sociala biten med klasskamrater på samma sätt.
He who fights with idiots might take care lest he thereby become an idiot.

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » sön 26 maj 2013, 22:19

Natural Language Processing

NLP handlar om att få datorer att tolka skriven text. Det har naturligtvis mängder av applikationsområden, som automatisk översättning, intelligentare svar på sökningar, automatiska sammanfattningar av nyheter från olika källor till ett ordnat flöde o.s.v. Själv tycker jag att det Jeopardy-vinnande AI-systemet Watson är ett av de mest imponerande framstegen inom AI och det bygger till ganska stor del på NLP , dels för att tolka frågorna och dels för att tolka artiklar/faktasidor. Nu släpps även systemet för andra tillämpningar. Det första användningsområdet är att ge evidensbaserade cancerdiagnoser och behandlingsplaner som bygger på information från så stora mängder av aktuella vetenskapliga artiklar att enskilda läkare inte har möjlighet att hålla sig uppdaterade på samma nivå.

Kursen behandlar de två huvudproblemen inom NLP; tagging (att identifera ord som pronomen/verb/substantiv o.s.v. och på finskaligare nivåer som person/djur/geografisk plats/företag o.s.v.) samt parsing (att bygga syntaktiska träd för att reda ut syftningar.) Båda de här problemen är tämligen svåra, då det ofta finns tvetydigheter i hur ett ord eller en syntaktisk konstruktion skall tolkas. Ett antal metoder gås igenom; Hidden Markov Models, Probabilistic context-free grammars, Log-linear models, unsupervised learning.

Det finns ingen tenta, utan för att klara kursen gör du tester varje vecka. Dessutom gör du tre programmeringsuppgifter. Mesta delen av tiden går åt till dessa. De tenderar att kräva en hel del debug-tid, då det är lätt att få någon detalj i algoritmerna fel. Programmeringsuppgifterna i kursen är fria på så sätt att man kan välja att implementera dem i vilket språk man vill och bara skicka resultatet man får av att köra koden på indata-filer. Det upplägget gör förstås att man inte kan få så mycket "hjälp-kod" tillhandahållen som man får i vissa kurser, vilket väl kan ses som en fördel eller nackdel. Ganska trevligt i alla fall att inte tvinga folk att lära sig ett nytt språk.

Jag tyckte det var en ganska bra kurs. Ganska specialinriktad dock. Inget jag skulle rekommendera för gemene man, men om man är intresserad av ämnet tycker jag definitivt att den är värd att gå.

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » tor 30 maj 2013, 08:25

Coursera startar samarbete med 10 universitet för att utveckla "blandad" undervisning, där universitetselever får delar av undervisningen i online-format och delar i klassrums-format.

soulboyII

Inlägg av soulboyII » fre 31 maj 2013, 14:50

Karolinska Institutet verkar bli först ut med MOOC i Sverige. Fyra kurser ska starta hösten 2014 på edX-plattformen.

KI först i Sverige med Massive Open Online Courses

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 04 jun 2013, 18:39

Jag har nu slutfört och fått ett fint diplom för Cryptography I. Jag har bara positiva saker att säga om kursen. Den är svår, hög matematisk nivå, och inför något som jag aldrig stött på tidigare trots närmare 100 poäng i matematik, talteori, som definitivt inte är en picknick.

Om man inte har någon erfarenhet av stringenta matematiska bevis är en del av kursen svår. Men man klarar proven lätt på gymnasiematematik.

Hela historien av kryptering och fram till ca år 2005 gås igenom. Det var mycket intressant att se att mycket man trodde var säkert fram till 2005 helt enkelt inte var det, eller så visste man inte det, och hade lite tur när man implementerade.

Det märks att det är en Stanford-kurs. På forumet var det alumner från just Stanford som bekräftade tempot och svårighetsgraden på föreläsningarna, men att quizzarna och programmeringsuppgifterna var kortare och enklare än kursen på Campus. Det tycker nog jag också om jag jämför med kurser som jag gått på KTH. Slutprovet med 13 flervalsfrågor är väl inte att jämföra med en tenta på 5 timmar i komplex analys, eller motsvarande.

För oss som vidareutbildar oss för framtiden och för jobb är detta en utmärkt kurs, för akademiker krävs det lite mer. För en akademiker i ämnet ska detta endast ses som en översiktskurs.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

mange27
Kontakt:

Tips om 'matematisk filosofi'

Inlägg av mange27 » sön 16 jun 2013, 20:42

jag brukar kika på Coursera som erbjuder ett antal kurser i diverse ämnen fritt på distans via nätet. jag noterade nyligen en som heter Matematisk Filosofi som verkar vara på en hyggligt "snäll" nivå i gränslandet mellan filosofi och (hyffsat enkel) matematik. Kanske nåt för den som har tid och intresse?

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » mån 17 jun 2013, 10:20

Vad säger ni om den här debattartikeln av akademiker på UU som anser att MOOCs är elitistiska?
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » mån 17 jun 2013, 12:25

devadatta skrev:Vad säger ni om den här debattartikeln av akademiker på UU som anser att MOOCs är elitistiska?
Lol?

Att Stanford-professorer kör gratis nät-varianter av sina kurser, öppna för alla, är elitistiskt för att de som verkligen kan gå på Stanford rent fysiskt har fler möjligheter och får ett finare diplom(?) Ok. Stoppa bara de fria föreläsningarna, så kan säkert alla gå på Stanford i stället. Alla 3 miljoner studenter på coursera, från världens alla hörn.
USA leder utvecklingen där ett antal företag säljer MOOCs-kurser via de stora universiteten.
Nej, kurserna säljs inte. De är gratis.
Argumenten för MOOCs, som senast lyftes fram av Ibrahim Baylan (5/6) här på UNT Debatt, är att de utgör en ”demokratisk utvidgning av högskolan” eftersom studenter kan studera ”kostnadsfritt”.

Tyvärr har MOOCs inte någonstans inneburit ”kostnadsfri” undervisning,
Jag har läst ett dussin kurser och det har inte kostat mig någonting.
Professorerna som har skapat kurserna har mig veterligen inte heller fått någonting betalt. De har gjort det för att de brinner för att lära ut sitt ämne och får förmodligen en kick av att kunna nå så många elever på en gång.
MOOCs innebär i praktiken inget annat än att man ställer en teveskärm framför studenterna. Där uppträder en föreläsare med hög underhållningsfaktor – de grubblande, problematiserande och inte alltid så attraktiva akademikerna ska studenterna slippa se.
De föreläsare jag har haft har ofta varit världsledande forskare inom sina områden, väldigt långt över vad man kan förvänta sig av föreläsare på valfritt universitet i Sverige. Men jag antar att de inte "grubblar" tillräckligt mycket för de goda statsvetarna/filosoferna som har skrivit den här artikeln. ... Och gud förbjude att de skulle vara pedagogiska, eller rent av underhållande :shock: (!)
Att träffas i verkligheten för fördjupande, problematiserande och reflekterande diskussioner om vad man lär sig, det ingår inte i MOOCs-världen. Erika Kiss liknar därför MOOCs vid de bildbiblar som de illitterata fick hålla till godo med på medeltiden.
Newsflash; diskussioner på internet är verkliga. Det är väl snarare så att de som har skrivit artikeln tycker att vi skall "hålla till godo" med medeltida tekniker.
De fick se på vackra bilder, men ingen riktig kunskap förmedlades.

Vackra bilder minsann. Jag har pluggat 20+ timmar per vecka de senaste 11 veckorna för att klara kursen "Probabilistic Graphical Models". Jobbigare än någon av de Chalmers-kurser jag har läst. Det var ganska många programmeringsuppgifter, många algoritmer och mycket matematik. De vackra bilderna såg jag däremot inte så mycket av. Det hade varit väldigt intressant att se hur artikelförfattarna skulle klara sig på den kursen.
Och så tycks det vara med MOOCs. 90 procent av alla studenter som tar en MOOCs-kurs lämnar den ofullbordad. Så mycket för demokratiargumentet.
Jaha, men borde inte alla 100% komma igenom kurserna då om det bara handlar om att titta på vackra bilder, eller hur resonerar de nu?
Den låga graden av fullbordning beror säkert till ganska stor del på att det är väldigt lätt att skriva upp sig på många kurser och "provkika" på vad man tycker verkar intressant. Det är förstås en stor fördel att det fungerar så.
Med 200 000 registrerade på en kurs och 10% som går igenom är det 20 000 elever som har gått igenom kursen. Typ 200 gånger fler än vad som går igenom på en "fysisk" kurs. Inte så illa.

Jag ger artikeln nio institutions-stofiler av tio i betyg.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » mån 17 jun 2013, 12:53

Tack för kommentarerna gubblukt! Jag hade ungefär samma tankar när jag läste artikeln. Jag gissar att det är lite automatiskt akademiskt vänsterkritiskt tänkande utan någon djupare insikt i vad alternativen är. Skattehöjningar i USA för att göra det offentliga universiteten lika bra som elituniversiteten? Och det skulle ändå inte betyda att man behöver ta bort MOOCs isåfall. Antar att de menar att de svenska nätkurserna är mycket bättre pga interaktion med lärare. Eller nåt. Den viktiga frågan är väl hur man kan tillgodogöra sig dessa nätkurser i en formell utbildning, och om det kommer stå i examensbevis od att det är nätkurser man gått (som kan påverka jobbsökande).
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » mån 17 jun 2013, 13:37

devadatta skrev:Tack för kommentarerna gubblukt! Jag hade ungefär samma tankar när jag läste artikeln. Jag gissar att det är lite automatiskt akademiskt vänsterkritiskt tänkande utan någon djupare insikt i vad alternativen är. Skattehöjningar i USA för att göra det offentliga universiteten lika bra som elituniversiteten? Och det skulle ändå inte betyda att man behöver ta bort MOOCs isåfall. Antar att de menar att de svenska nätkurserna är mycket bättre pga interaktion med lärare. Eller nåt. Den viktiga frågan är väl hur man kan tillgodogöra sig dessa nätkurser i en formell utbildning, och om det kommer stå i examensbevis od att det är nätkurser man gått (som kan påverka jobbsökande).
Ja, hur MOOC-kurser och "vanliga" högskole-kurser skall förhålla sig till varandra är en väldigt öppen fråga än så länge. Det tar nog ett tag att värka fram. Att MOOC-kurser har något att tillföra folkbildningen råder det dock knappast något tvivel om längre.

Jag gissar att artikelförfattarna mest är rädda för att MOOCs skall användas som en ursäkt för att minska anslagen till högskolor. Jag håller med om att det vore synd om så skedde, men det vore politikernas fel, inte MOOCs. Jag tror också att det kan kännas pressande för föreläsare att börja utsättas för en ny typ av konkurrens. Konkurrens är dock hälsosamt och leder till förbättringar.

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » mån 17 jun 2013, 13:46

Jag skulle vilja göra en studiecirkel kring nån MOOC så man slipper sitta själv och kan diskutera både med munnen och tangentbordet.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

tonyf

Inlägg av tonyf » mån 17 jun 2013, 13:56

SR P1 Vetandets värld 2013-06-17
Vektorer är en viktig del i en MOOV i fysik som kan studeras framför datorn. Foto: Håkan Svensson

MOOC är förkortningen för massive open online courses som är kurser på nätet alla kan ta del av och på så sätt lära sig mer om väldigt många olika saker. Den senaste tiden är MOOC är ett ord som hörts allt mer i diskussionen och debatter kring universitet, högskolor och utbildning och många frågar sig om MOOC är ett hot eller en möjlighet för svenska universitet.

Gigantiska studiecirklar i olika ämnen som all i hela världen med tillgång till dator kan ta del av ja så kan en MOOC beskrivas. Ett sätt att sprida bildning i världen och ursprungstanken med MOOC var att göra kunskap tillgänglig för alla och på sätt öka bildningen.

Nu har nya tankar kring kurser på nätet dykt upp. Skall det kunna leda till en regelrätt utbildning och i så fall vad händer med universiteten när man kan sitta framför datorn och utbilda sig. Kommer universitet då att försvinna? Det tror inte Eva Wiberg prorektor på Lunds universitet en av de om medverkar i programmet.

Svenska universitet är mycket avvaktande till MOOC, och än så länge finns ingen svensk MOOC med det finns planer på det. Men även om de inte blir så många svenska MOOCar så kan diskussionen kring dem leda till att svenska universitet och högskolor blir bättre på att ta vara på IT i utbildningen, menar Ebba Ossiannilsson som är omvärldsbevakare på Lunds universitet.
(länk adderad)
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » mån 17 jun 2013, 13:57

take skrev:Jag skulle vilja göra en studiecirkel kring nån MOOC så man slipper sitta själv och kan diskutera både med munnen och tangentbordet.
Utmärkt idé! Jag hade hoppats på att det skulle vara fler personer som postade i den här tråden, att man skulle kunna tipsa varandra om kurser och kanske hitta kurskamrater man kan ha diskussioner med. Det har dock varit lite dålig aktivitet i tråden.
Tonyf minns jag har varit inne på sådana här studiecirklar innan:
http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=16&t=18768
http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=16&t=20070

tonyf

Inlägg av tonyf » mån 17 jun 2013, 14:05

take skrev:Jag skulle vilja göra en studiecirkel kring nån MOOC så man slipper sitta själv och kan diskutera både med munnen och tangentbordet.
Studiecirkel: Statistics One
Exploring Quantum Physics

Tyvärr är ingen av dem (ännu) slutförd. (Men det kanske är bara bra för den som vill hoppa på? "Inte för sent.")

Tyvärr visade sig dessa kurser vara av låg kvalitet. Föreläsaren/föreläsarna/kursen/Coursera bara skissar innehållet. Det är ett hästjobb att utifrån det faktiskt förklara innehållet. Å abdra sidan kan ju det vara en fördel, om man verkligen gör det. Att lära sig genom att utifrån en skiss faktiskt göra det själv är bättre absolut sett än skedmatning. Men inte alltid i relation till den tid man måste lägga på det.

ADDED
Tack för uppmärksamhet och minne gubblukt.

Jag kan också addera att även om VoF-forum internätstudiecirklarna inte är slutförda (ännu), så är de tillräckligt långt komna för att ge en meningsfull introduktion till ämnet. Så de som är eller tror sig kunna bli intresserade av ämnena kan ju "läsa ikapp", och sedan gärna posta något i respektive tråd. Jag har också kopior på videoföreläsningarna om någon skulle vilja ha den men inte kan få tag i dem. Förutsatt att det går upphovsrättigsmässigt (enligt SR P1 Vetenskapsradions progran så skall första "O" i "MOOC" bl.a. innefatta att kurserna skall ha öppen licens) ger jag gärna dem som vill ha kopior på dessa. Conways statistikkurs skall gå igen i höst på Coursera tror jag, men det kan bli ganska stora förändringar från förra gången (han har hotat med att den skall bli ännu mindre matematisk, vilket ju inte är så bra eftersom den var alldeles för svag matematiskt redan första gången).
Senast redigerad av 1 tonyf, redigerad totalt 0 gånger.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Skriv svar