Coursera

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
tonyf

Re: Coursera

Inlägg av tonyf » mån 17 jun 2013, 14:11

gubblukt skrev:
USA leder utvecklingen där ett antal företag säljer MOOCs-kurser via de stora universiteten.
Nej, kurserna säljs inte. De är gratis.
Argumenten för MOOCs, som senast lyftes fram av Ibrahim Baylan (5/6) här på UNT Debatt, är att de utgör en ”demokratisk utvidgning av högskolan” eftersom studenter kan studera ”kostnadsfritt”.

Tyvärr har MOOCs inte någonstans inneburit ”kostnadsfri” undervisning,
Jag har läst ett dussin kurser och det har inte kostat mig någonting.
En av de största kostnaderna för kurser är den tid studenterna lägger ned på dem. För de flesta kurser är detta förmodligen den helt dominerande kostnaden. Motsvarande gäller för professorn och andra (även om totala kostnaden för det (förmodligen)(oftast) är lägre än studentkostnaden). Varje minut hen lägger på moocen är en minut som kunde använts till annat.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » mån 17 jun 2013, 14:26

tonyf skrev:En av de största kostnaderna för kurser är den tid studenterna lägger ned på dem. För de flesta kurser är detta förmodligen den helt dominerande kostnaden. Motsvarande gäller för professorn och andra (även om totala kostnaden för det (förmodligen)(oftast) är lägre än studentkostnaden). Varje minut hen lägger på moocen är en minut som kunde använts till annat.
Visst. Du måste alltid "investera" tid för att lära dig någonting. Det är svårt att komma ifrån. Även mätt i värdefull tid ser jag dock att MOOCs har en fördel, då du är mycket mer fri än vid "vanliga" kurser att välja när du tar dig tid för kurserna. På så sätt kan du utnyttja den tiden som är minst värdefull för dig till att studera. Plus att du slipper extratid för att transportera dig till/från föreläsningar.
He who fights with idiots might take care lest he thereby become an idiot.

soulboyII

Inlägg av soulboyII » mån 17 jun 2013, 20:04

devadatta skrev:Vad säger ni om den här debattartikeln av akademiker på UU som anser att MOOCs är elitistiska?
Det är då en replik på denna debattartikel av Ibrahim Baylan

soulboyII

Inlägg av soulboyII » mån 17 jun 2013, 20:21

devadatta skrev:Vad säger ni om den här debattartikeln av akademiker på UU som anser att MOOCs är elitistiska?
Det är väl inte vad dom säger, dock. Låt mig citera ingressen "MOOCs är dålig utblidning som skapar elitism".

Användarvisningsbild
rikard

Inlägg av rikard » mån 17 jun 2013, 23:02

Jag har bara snabbläst debattartikeln, men den säger väl ungefär vad jag tänkt. Det är inte bra undervisning.

Och bara för att det inte kostar något att ta kurserna betyder det inte att man inte kan tjäna pengar på dem, det är väl rätt klart nuförtiden.

Jag är som sagt tveksam ur pedagogisk synpunkt. På kurser och seminarier i högskolepedagogik får man i princip lära sig att föreläsningar, speciellt stora sådana, är den allra sämsta undervisningsmetoden. Anledningen till att den används är att den är kostnadseffektiv, dvs man kan ha många studenter per lärare. Pedagogiskt korrekt (PK) undervisning är istället aktiverande och med mycket kontakt mellan lärare och studenter. Dvs seminarier, gruppövningar, räknestugor, etc. Det är klart att dålig undervisning kan fungera, men då fungerar det främst för studenter som är väldigt motiverade redan och som lägger ner den tid som behövs. Visst, i den bästa av världar skulle alla studenter vara jättemotiverade, men så är det inte i verkligheten.

Sen så har olika studenter olika "lärandestilar", vilket man måste försöka ta hänsyn till när man undervisar. Det kan man inte göra i en MOOC. En del lär sig bäst genom att läsa och jobba med papper och penna (jag t.ex.), andra genom att lyssna eller genom visuella hjälpmedel. Jag personligen lär mig mycket sämre genom att titta på videos. [Och detta, spekuleras det i, är kanske en annan förklaring till att föreläsningar är populära: de som lär sig bäst på det sättet är också de som det går bra för i den föreläsningsdominerande akademin, och då fortsätter de undervisa på det sätt som fungerar för dem.]

En annan aspekt är att det verkar som om man egentligen inte lär sig bättre av flashiga och underhållande föreläsare än vad man lär sig av normaltråkiga föreläsare. Däremot tror man att man lär sig mer :-)

Jag kan mycket väl tänka mig att MOOC är till för att undervisa på ett billigt sätt. För det ska ni veta att undervisning på universitet är dyrt (eftersom det som kostar framförallt är löner) och en förlustaffär. Man får ersättning från högre upp för undervisningstid, men den ersättningen motsvarar inte på något sätt hur mycket tid man måste lägga ner på det för att det ska fungera, för att inte tala om för att det ska bli bra. Effektivt så betyder det att man får ta av forskningsmedel för att undervisa.

Jag har sett det nämnas som en positiv aspekt att det blir ett smörgåsbord så att man kan välja en kurs här och en kurs där. Bra. Men om man ska lära sig nåt (t.ex. fysik som är det jag vet nåt om) så kan man inte läsa kurserna hur som helst och i vilken ordning som helst. Man måste börja med att lära sig en del matte. Sen kan man lära sig mekanik, vågor, elektromagnetism och termodynamik. Sen lär man sig lite mer matte. Sen kvantmekanik. Osv. Om man försöker ge sig på kvantmekanik utan att kunna linjär algebra så kommer man att gå bet. Om man däremot har en bra grund, då kan man välja avancerade kurser ur ett smörgåsbord, men det krävs en grund för att det ska fungera.

Samtidigt så finns det ju då möjlighet till att gå hur många intressanta kurser som helst. Jag har sett en massa kurser som jag skulle vilja läsa om jag hade oändligt mycket tid...

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » mån 17 jun 2013, 23:31

gubblukt skrev:
take skrev:Jag skulle vilja göra en studiecirkel kring nån MOOC så man slipper sitta själv och kan diskutera både med munnen och tangentbordet.
Utmärkt idé! Jag hade hoppats på att det skulle vara fler personer som postade i den här tråden, att man skulle kunna tipsa varandra om kurser och kanske hitta kurskamrater man kan ha diskussioner med. Det har dock varit lite dålig aktivitet i tråden.
Tonyf minns jag har varit inne på sådana här studiecirklar innan:
http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=16&t=18768
http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=16&t=20070

Bra ide det också, fast jag tänkte mer sitta rund samma bord ibland.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » tis 18 jun 2013, 10:47

rikard skrev: Och bara för att det inte kostar något att ta kurserna betyder det inte att man inte kan tjäna pengar på dem, det är väl rätt klart nuförtiden.
Man kan det. Nu får dock föreläsarna inte något betalt och det verkar ändå inte vara någon brist på engagemang. Men visst, det kanske ändras i framtiden.
rikard skrev: Jag är som sagt tveksam ur pedagogisk synpunkt. På kurser och seminarier i högskolepedagogik får man i princip lära sig att föreläsningar, speciellt stora sådana, är den allra sämsta undervisningsmetoden. Anledningen till att den används är att den är kostnadseffektiv, dvs man kan ha många studenter per lärare. Pedagogiskt korrekt (PK) undervisning är istället aktiverande och med mycket kontakt mellan lärare och studenter. Dvs seminarier, gruppövningar, räknestugor, etc. Det är klart att dålig undervisning kan fungera, men då fungerar det främst för studenter som är väldigt motiverade redan och som lägger ner den tid som behövs. Visst, i den bästa av världar skulle alla studenter vara jättemotiverade, men så är det inte i verkligheten.
Det är klart man får den bästa undervisningen om man kan ha en duktig privatlärare till varje elev. Man får ju dock vara realistisk. MOOCs ses av en del universitetslärare som en möjlighet att just ha fler räknestugor/gruppövningar istället för stora föreläsningar. En del av MOOC-föreläsarna använder det just så för sina egna elever, med "omvänd klassrums"-modell, där eleverna tittar på föreläsningarna hemma och istället har gruppövningar och frågestunder på universitetet.
rikard skrev: Sen så har olika studenter olika "lärandestilar", vilket man måste försöka ta hänsyn till när man undervisar. Det kan man inte göra i en MOOC. En del lär sig bäst genom att läsa och jobba med papper och penna (jag t.ex.), andra genom att lyssna eller genom visuella hjälpmedel. Jag personligen lär mig mycket sämre genom att titta på videos. [Och detta, spekuleras det i, är kanske en annan förklaring till att föreläsningar är populära: de som lär sig bäst på det sättet är också de som det går bra för i den föreläsningsdominerande akademin, och då fortsätter de undervisa på det sätt som fungerar för dem.]
När jag gick på högskolan fanns det alltid en del som skippade föreläsningarna och läste kursboken hemma istället. Lär man sig bättre på det sättet är det väl inga problem. De flesta kurserna har rekommenderad kurs-litteratur man kan köpa om man vill. I den kursen jag läser just nu i spelteori har föreläsarna/författarna till och med tillhandahållit sin bok som e-bok för gratis nedladdning.
rikard skrev: En annan aspekt är att det verkar som om man egentligen inte lär sig bättre av flashiga och underhållande föreläsare än vad man lär sig av normaltråkiga föreläsare. Däremot tror man att man lär sig mer :-)
En del av de föreläsare jag har haft har varit så långt från "flashiga" man kan komma. Ganska många faktiskt.
Vad du i princip säger är att studenterna inte själva är kapabla att avgöra vilka kurser de får mest kunskap från per investerad tid. Kanske det, men vem skall annars fälla detta avgörande?

rikard skrev: Jag har sett det nämnas som en positiv aspekt att det blir ett smörgåsbord så att man kan välja en kurs här och en kurs där. Bra. Men om man ska lära sig nåt (t.ex. fysik som är det jag vet nåt om) så kan man inte läsa kurserna hur som helst och i vilken ordning som helst. Man måste börja med att lära sig en del matte. Sen kan man lära sig mekanik, vågor, elektromagnetism och termodynamik. Sen lär man sig lite mer matte. Sen kvantmekanik. Osv. Om man försöker ge sig på kvantmekanik utan att kunna linjär algebra så kommer man att gå bet. Om man däremot har en bra grund, då kan man välja avancerade kurser ur ett smörgåsbord, men det krävs en grund för att det ska fungera.
Så är det förstås och det är så det fungerar just nu; en majoritet av de som studerar just nu på Coursera har redan någon slags högskole-utbildning. Många av kurserna är ganska specialinriktade och alla är "lösa" kurser. Det här är dock någonting som håller på att skifta och då blir det förstås viktigare att specificera krav på förkunskaper för olika kurser, samt kanske erbjuda "vägar" av kurser som hänger ihop. Jag ser dock inte att det skulle vara jätteproblematiskt att lösa.

Sedan finns det förstås problem om MOOCs skall börja ges högskolepoäng. Som det är nu finns det ju ingen större motivation för eleverna att ta "enklare/underhållande" kurser som inte ger mkt kunskap, då kunskapen är det enda du får för din investerade tid. Om du däremot får högskolepoäng, officiella betyg och examen så kan den motivationen förstås ändras.

Det är säkert också så att olika ämnen fungerar olika bra som MOOCs. Det är nog ingen slump att just datavetenskaplig utbildning har varit drivande för MOOCs. Det var Peter Norvig och Sebastian Thruns kurs i AI som blev startskottet för MOOC-explosionen och de gick sedan vidare och skapade Udacity. Andrew Ng och Daphne Koller som har startat Coursera är också datavetenskapare. Jag själv läser datavetenskapliga ämnen och tycker att det fungerar väldigt bra att läsa över nätet, då du kan skriva kod och skicka över den för automatisk testkörning. I andra ämnen fungerar det säkert inte lika smidigt med inlämningsuppgifter. I humanistiska ämnen där du lämnar in uppsatser är det förstås inte lika lätt att automatisera rättningsprocessen och jag kan tänka mig att frågorna därför blir förenklade.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » tis 18 jun 2013, 16:21

Om man nu tycker att det är dålig undervisning så måste man ju ändå fråga sig vad man jämför med. Om argumentet är att man ska minska omfattningen av andra undervisningsmetoder på grund av att sådan här automatiserad massundervisning finns tillgänglig så blir ju det relevant.

Men å andra sidan, om folk tittar på världens mest underhållande föreläsare i stället för att följa Idol, eller för den delen Aktuellt, så är det nog ett steg framåt.

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » tis 18 jun 2013, 17:22

Merko skrev:Om man nu tycker att det är dålig undervisning så måste man ju ändå fråga sig vad man jämför med. Om argumentet är att man ska minska omfattningen av andra undervisningsmetoder på grund av att sådan här automatiserad massundervisning finns tillgänglig så blir ju det relevant.

Men å andra sidan, om folk tittar på världens mest underhållande föreläsare i stället för att följa Idol, eller för den delen Aktuellt, så är det nog ett steg framåt.
Men det var då... Det verkar vara en spridd uppfattning att föreläsarna på MOOCs är en slags gycklande cirkusbjörnar som cyklar runt på enhjulingar och jonglerar till förnöjelse för ett gäng hillbillys.
Min erfarenhet är att föreläsarna inte alls är särdeles underhållande. Därmot är de, som sagt, ofta världsledande forskare inom sina fält. Frågan är kanske inte om MOOC-föreläsarna i längden kan hålla jämförbar kvalitet med föreläsarna på svenska högskolor, utan snarare om föreläsarna på svenska högskolor i längden kan hålla jämförbar kvalitet med MOOC-föreläsarna.

Eleverna är också som sagt ofta sådana som redan har en fullständig högskoleutbildning och vill ytterligare öka sin kompetens, knappast personer som brukar titta på idol. De flesta letar inte efter "underhållning", utan kunskap de kan ha nytta av i sitt arbete. Om de inte fick nyttig kunskap skulle de knappast vilja lägga kvällar och helger på att studera.
Kan det komma att ändras om fler högskole-elever börjar läsa MOOCs? Tja, eleverna motiveras nog av att klara sina tentor/inlämningsuppgifter. Ge dem svåra tentor/uppgifter på skolan, så blir de nog motiverade att se på lärorika föreläsningar snarare än underhållande.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 19 jun 2013, 10:00

Instämmer med Gubblukt. De föreläsningar jag sett på coursera är precis lika underhållande som föreläsningarna var när jag pluggade på brick and mortar universitet.

Det finns liksom inget överdrivet kul i tex att matematiskt definiera säkerhet för en kryptografisk algoritm. Det är intressant och användbart, men kul eller underhållande är fel ord.

Ofta handlar det om kurser som inte ens finns kommersiellt, annat än distansutbildning på svensk högskola som kräver rätt avancerade antagningar.

Coursera har öppnat upp en helt annan värld av vidareutbildning och livslångt lärande.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » sön 23 jun 2013, 12:25

I en kurs jag läser nu på Coursera är föreläsaren lika rolig att se som färg som torkar. Men ämnet är otroligt intressant och den första kurs jag sett i ämnet, även om det finns böcker skrivna om samma sak.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » mån 24 jun 2013, 08:52

Anders skrev:I en kurs jag läser nu på Coursera är föreläsaren lika rolig att se som färg som torkar. Men ämnet är otroligt intressant och den första kurs jag sett i ämnet, även om det finns böcker skrivna om samma sak.
Vilken kurs är det? *nyfiken*

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 24 jun 2013, 13:43

gubblukt skrev:
Anders skrev:I en kurs jag läser nu på Coursera är föreläsaren lika rolig att se som färg som torkar. Men ämnet är otroligt intressant och den första kurs jag sett i ämnet, även om det finns böcker skrivna om samma sak.
Vilken kurs är det? *nyfiken*
Malicious Software and its Underground Economy: Two Sides to Every Story

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » mån 24 jun 2013, 14:34

Anders skrev:Malicious Software and its Underground Economy: Two Sides to Every Story
Låter spännande! Har inte tid/ork att gå den, men jag skrev upp mig och tänkte att jag kan browsa igenom några föreläsningar för att se vad det handlar om i alla fall :) .

Något annat intressant är att det har börjat dyka upp erbjudanden om att teckna sig för "signature track" när man registrerar sig för en kurs. Detta kostar pengar och skall tydligen användas för att identifiera användaren och ge ett "verifierat" certifikat i slutet av kursen. Undrar hur många som kommer att teckna sig för detta framöver.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » mån 24 jun 2013, 14:53

rikard skrev:Jag är som sagt tveksam ur pedagogisk synpunkt. På kurser och seminarier i högskolepedagogik får man i princip lära sig att föreläsningar, speciellt stora sådana, är den allra sämsta undervisningsmetoden.
I kontexten "studenten sitter där och lyssnar och tar anteckningar". Dock erbjuder denna sorters kurser en möjlighet att pausa, google, spola tillbaka, se igen etc.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Skriv svar