Coursera

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Anders

Re: Coursera

Inlägg av Anders » mån 24 jun 2013, 14:56

gubblukt skrev:Något annat intressant är att det har börjat dyka upp erbjudanden om att teckna sig för "signature track" när man registrerar sig för en kurs. Detta kostar pengar och skall tydligen användas för att identifiera användaren och ge ett "verifierat" certifikat i slutet av kursen. Undrar hur många som kommer att teckna sig för detta framöver.
Jag har funderat på detta men kommit fram till följande som gäller för mig: Jag går kurserna för att lära mig för jobbet och för bransch certifieringar. Certifieringarna är ju något som kan visas och är känt i branschen. Coursera kurser har, ännu, inte samma status, på goda grunder. Så för mig är signature track inte så intressant just nu.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » mån 24 jun 2013, 15:16

Anders skrev:Jag har funderat på detta men kommit fram till följande som gäller för mig: Jag går kurserna för att lära mig för jobbet och för bransch certifieringar. Certifieringarna är ju något som kan visas och är känt i branschen. Coursera kurser har, ännu, inte samma status, på goda grunder. Så för mig är signature track inte så intressant just nu.
Jag känner likadant. Så länge det är hyfsat lätt att fuska med inlämningsuppgifter/prov är inte själva certifikatet mycket värt.
He who fights with idiots might take care lest he thereby become an idiot.

tonyf

Inlägg av tonyf » lör 09 aug 2014, 02:18

Kursen A Brief History of Humankind kommer upp på Coursera nu igen, start 10 augusti 2014. Jag såg föreläsningarna (utan att "gå" kursen) förra gången den gavs. Kanske inte så mycket nytt konkret material i den för de flesta, men en del nytt konkret material för de flesta tror jag, och inte minst (för åtminstone många, tror jag) sätter den historien i perspektiv på ett bra sätt. Kursen är en bred översikt över historien. Mycket intressant, mycket lärorik. Mycket bra tyckte jag, även om det naturligtvis finns en del nitpicks här och där (som nästan med allt) (och någ{on/ra [enstaka]} stor{/a}, men det postar jag inte förrän 31 december för att inte "spoiler").

Jag postar detta främst som tips/rekommendation.
Men om det trots alls skulle finnas intresse för det så skulle jag gärna se en s.k. skeptisk studiegrupp eller motsvarande.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Skriv svar