Sanna Ehdins självläkande liv

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Skriv svar
Widas

Sanna Ehdins självläkande liv

Inlägg av Widas » tis 08 mar 2005, 13:01

Har någon koll på vad Ehdin pratar om på sina seminarier om 12 veckor till ett självläkande liv? Är det samma "revolutionerande" idéer som i Den självläkande människan?

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 08 mar 2005, 22:16

Jag har sett Sanna prata om att vi bör äta vitamintillskott pga att vitamininnehållet i vår frukter har minskat de senaste åren. Jag har även hört andra näring(vetare?) pratat om detta.

Någon som vet om det verkligen är så: Innehåller en apelsin idag mindre mängd c-vitamin än för låt oss säga 20 år sedan?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Lazarus

Inlägg av Lazarus » ons 09 mar 2005, 01:14

Största skillnaderna sägs vara mellan solmogna eller icke, de som fått mogna i sina kartonger. Läste någonstans, hittar det inte nu, att tomater som inte fått mogna i solen har så lite näringsvärde / vitaminer att man skulle behöva äta hundratals för att komma ifatt en solmogon dito. Skröna kanske, inte vet jag men smaken, den känner jag skillad på!
"Det finns lagar i allt och allt är uttryck för lag"

Användarvisningsbild
peters_mamma
Kontakt:

tv4 morgon 0745

Inlägg av peters_mamma » tis 22 mar 2005, 07:54

idag fick sanna edhin göra reklam för sin nya bok. Hon presenteras som fil dr och forskare. helt oemotsagd. inget ord om kritiken mot hennes idén. Kul för cancersjuka att få höra att man inte behöver några mediciner om man följer hennes råd...

tragiskt att journalisterna i sina frågor vävde in att hon var forskare och att detta skulle vara ett alibi för hennes idéer. de verkade mest fascinerade över att det bara skulle ta 12 veckor...

Äckligt med sådan reklam.

Användarvisningsbild
torbjorn
Avstängd
Kontakt:

Edhin

Inlägg av torbjorn » tis 22 mar 2005, 09:56

Jepp, såg intervjun i morse.
Den där Edhin är ett plågoris och helt sannolikt en dyrkare av satan. :evil:
För mig som arbetat i vård i 15 år och mött en del människor med smärta var det plågsamt att höra henne...
Jag föreslog för något år sedan att vi, medlemmarna i Gbg skulle samlas och demonstrera när hon kom hit för att föreläsa, men det rann tyvärr ut i sanden.
Kanske dags att ta tag i idén igen?
Om hon kommer hit skulle man kunna fixa en pamflett med hennes mest otäcka utsagor och dela ut vid grinden?
En annnan tanke är att skriva ett protestbrev till TV4, där vi tar upp hennes utmärkelse 2000, samt hennes vägran att gå i svarsmål.
Fan, vilken bra ide! Den skickar jag till föreningen direkt!

Användarvisningsbild
torbjorn
Avstängd
Kontakt:

siffermagi

Inlägg av torbjorn » tis 22 mar 2005, 11:05

Glömde en sak med Edhin: Varför allt detta "12"?
Har ni tänkt på att hon har 12 steg i sin bok.
Hon sade i intervjun att hon (har har jag för mig) levt på rätt sätt i tolv år.
Och brukar inte de flesta livsförbättrarkurer (tex mot beroende) vara i tolv steg?
I den småroliga filmen "Stuart räddar familjen" blir Stuart anklagad för att vara beroende av att hoppa på alla 12-stegs kurser han hittar.
Helt nyligen kom jag faktiskt på mig själv insikten att när jag vill övertyga någon om att jag vet vad jag pratar om så säger jag att jag har studerat fenomenet i 12 år (fast det egentligen är 13 år).
Kan alltihop förklaras med de 12 apostlarna, och att man därifrån kopplar 12=positivt?

PS
glad påsk

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » tis 22 mar 2005, 11:20

Har inte 12 sitt ursprung i AA:s 12-punktsprogram när det gäller sånt här? Har för mig att de bildade skola i dessa sammanhang och att 12 steg sedan dess förknippas med framgång -- trots att AA tydligen inte lyckats visa några resultat som är bättre än hos dem som inte deltagit i deras program.

Användarvisningsbild
peters_mamma
Kontakt:

Re: Edhin

Inlägg av peters_mamma » tis 22 mar 2005, 11:49

torbjorn skrev: En annnan tanke är att skriva ett protestbrev till TV4, där vi tar upp hennes utmärkelse 2000, samt hennes vägran att gå i svarsmål.
Fan, vilken bra ide! Den skickar jag till föreningen direkt!
Mycket bra idé. Mota :twisted: i porten!

Om man halvlyssnade på det hon sa i morse lät hon nästan lite mysig och snäll. Hon berättade egentligen inget och de så kallade journalisterna frågade inget (har inte han jobbat på något sådant där grävande samhällsprogram tidigare). Undrar hur många som såg intervjun och går och köper dyngan nu?

Einar

Inlägg av Einar » tis 22 mar 2005, 12:33

Tittarombudsmannen, TV4 115 79 Stockholm
020/ 44 44 44
tittarombudsmannen@tv4.se
hälsningar

Janne Andersson Tittarombudsman TV4

Bara att sätta igång att maila. En sådan sak som att hon blivit utsedd till årets förvillare lär ge en bild om hur "seriös forskare" hon egentligen är.

Einar

Inlägg av Einar » tis 22 mar 2005, 14:05

Sådär, nu har jag skickat ett mail.

Gör det ni också!

Användarvisningsbild
UFA

Inlägg av UFA » fre 25 mar 2005, 08:03

Är det någon som har koll på om (Su-) Sanna Ehdin gör något mer än stjäl idéer från Andrew Weil (doktorn som brukar sitta i bl.a. Oprahs tv-soffa och prata ungefär samma strunt)?

Jag har råkat notera att Weils och Ehdins böcker är snarlika, åtminstone beträffande titlarna.

Böcker av Andrew Weil:
  • Spontaneous Healing : How to Discover and Embrace Your Body's Natural Ability to Maintain and Heal Itself

The Healthy Kitchen: Recipes for a Better Body, Life, and Spirit

8 Weeks to Optimum Health
Böcker av (Su-) Sanna Ehdin:
  • Den självläkande människan

Kokkonst för den självläkande människan

12 veckor till ett självläkande liv
Man kan också fråga sig varför Andrew Weil utlovar bättre hälsa på åtta veckor, medan (Su-) Sanna Ehdins metoder behöver tolv...
Senast redigerad av 2 UFA, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 25 mar 2005, 12:16

Jag har ett en-dags program för att bli en "självläkande människa"
1. Sluta rök
2. Motionera mera
3. Tvätta händerna oftare
4. Sov mer
5. Stressa mindre
6. Sup mindre
7. Ät mer frukt och grönt
8. Svält inte

Om ni följer det här programmet i ett år garanterar jag att flera av er kommer bli lite mer sällan sjuka.

Så där ja! Och, den här metoden är inte bara enklare, utan även gratis!

Att immunsystemet gillar sömn och mat och ogillar stress och alkohol har man vetat länge.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Lazarus

Inlägg av Lazarus » fre 25 mar 2005, 12:51

Bra, skaffa nu ett artistnamn, skriv en bok, motivera varje punkt med egen förklaring plus referera till passande vetenskapliga undersökningar.

Se till att bli populär i veckotidningarna och kolla sedan på VoF vad de har att säga om denne författare.
"Det finns lagar i allt och allt är uttryck för lag"

Skriv svar