Homeopatiforskning vid Mittuniversitetet

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
stefal

Homeopatiforskning vid Mittuniversitetet

Inlägg av stefal » tis 15 jan 2013, 18:38

Hej,
Startar nu denna tråd eftersom jag häromdagen fick veta att Mittuniversitetet genomför en studie om effekter av homeopatiska medel mot PMS hos kvinnor (http://dagenshomeopati.se/2012/10/21/ho ... ersitetet/)
Om man nu vill använda sig av dessa preparat så är det en sak, en helt annan ifall ett universitet lånar ut sitt namn till pseudovetenskap. Intresserad av synpunkter från läsare av detta forum.

stefal

Re: Homeopatiforskning vid Mittuniversitetet

Inlägg av stefal » tis 15 jan 2013, 18:40

Här är den tidningsartikel som var införd i lokaltidningen häromdagen: http://st.nu/medelpad/sundsvall/1.54846 ... a-studeras

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » tis 15 jan 2013, 19:08

stefal skrev:Hej,
Startar nu denna tråd eftersom jag häromdagen fick veta att Mittuniversitetet genomför en studie om effekter av homeopatiska medel mot PMS hos kvinnor (http://dagenshomeopati.se/2012/10/21/ho ... ersitetet/)
Om man nu vill använda sig av dessa preparat så är det en sak, en helt annan ifall ett universitet lånar ut sitt namn till pseudovetenskap. Intresserad av synpunkter från läsare av detta forum.
Läser man kommentarerna så verkar det som om studien bland annat saknar kontrollgrupp. Lite synd att dom inte gör en riktigt seriös grej istället. Men det finns nog anledningar till att man gör som man gör.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tis 15 jan 2013, 19:52

Slående kommentar från Janne: "Det övergripande syftet är att vetenskapligt bevisa homeopatins effekt vid i detta fall PMS."

"Undersöka om" / "Testa huruvida" är mer intellektuellt lämpliga och formuleringen är avslöjande.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 15 jan 2013, 20:29

Dendär "Janne" har jag inte så stort förtroende för, baserat på vad han har skrivit förut....

Se även tråden där det började
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tis 15 jan 2013, 22:48

Moridin skrev:Slående kommentar från Janne: "Det övergripande syftet är att vetenskapligt bevisa homeopatins effekt vid i detta fall PMS."

"Undersöka om" / "Testa huruvida" är mer intellektuellt lämpliga och formuleringen är avslöjande.
Vad jag minns var deras egen formulering att testerna gick ut på att förbättra metoden. Att det funkar är de redan övertygade om...
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 16 jan 2013, 09:29

Att det funkar är de redan övertygade om...
Ja, du vet ju vad Marina Szöges brukar skriva... "Jag vet att det fungerar, därför att jag vet att det fungerar", men något som stöder detta kan hon inte ta fram...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Englund

Inlägg av Englund » ons 16 jan 2013, 16:11

kipphebel3 skrev:
Att det funkar är de redan övertygade om...
Ja, du vet ju vad Marina Szöges brukar skriva... "Jag vet att det fungerar, därför att jag vet att det fungerar", men något som stöder detta kan hon inte ta fram...
Givet att jag var bedragare, så skulle jag argumenterat likadant. Det finns liksom inga bättre argument i detta fall!
Nu är då och framtiden är för alltid!

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 16 jan 2013, 20:16

Givet att jag var bedragare
Inte menar du väl att Marina är en bedragare? :)

Undrar annars hur det är sådär allmänt? Människans förmåga till självsuggestion är närapå gränslös. Jag råkar känna till några bedragare (dömda tom) som brukar skriva kommentarer på Dagens Homeopati, men hur är det med majoriteten av homeopaterna. Tror de verkligen på det?

stefal

Inlägg av stefal » ons 16 jan 2013, 22:34

Hej,
Tack för inlägg så här långt. Jag ska se om jag kan få kontakt med de här uppe i Sundsvall som ska göra denna studie och se hur de har lagt upp kontrollgrupper och frågeställningar så att det blir en vetenskapligt förankrad studie åtminstone i utförandet. Innehållet, dvs. homeopatin som sådan, där är det nog en hel del som har sina bestämda åsikter om, åsikter som inte en sådan trivialitet som en vetenskaplig studie inte välter omkull, är jag rädd...

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 17 jan 2013, 07:10

Jag ska se om jag kan få kontakt med de här uppe i Sundsvall som ska göra denna studie och se hur de har lagt upp kontrollgrupper och frågeställningar så att det blir en vetenskapligt förankrad studie åtminstone i utförandet.
Tack. Det är bra om du kollar upp och presenterar fakta här som motvikt till Marinas hårt vinklade betraktelser på Dagens Homeopati.

Se även Behandling mot PMS ska studeras

Karlakarl

Inlägg av Karlakarl » tor 17 jan 2013, 09:47

Är det rimligt att skattemedel används till homeopatiforskning?

Karlakarl

Inlägg av Karlakarl » tor 17 jan 2013, 09:57

Här är en länk till den studie som skall genomföras

http://www.pmsresearch.nl/sv/

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » tor 17 jan 2013, 10:18

Karlakarl skrev:Är det rimligt att skattemedel används till homeopatiforskning?
Om studien har ett bra upplägg ser i alla fall jag inga större problem.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tor 17 jan 2013, 10:31

trilobite skrev:
Karlakarl skrev:Är det rimligt att skattemedel används till homeopatiforskning?
Om studien har ett bra upplägg ser i alla fall jag inga större problem.
Jag tror inte studien finansieras med skattemedel. Åtminstone inte direkt.
http://www.pmsresearch.nl/sv/sponsorer

Skriv svar