Homeopatiforskning vid Mittuniversitetet

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Homeopatiforskning vid Mittuniversitetet

Inlägg av kipphebel3 » ons 24 apr 2013, 19:09

Varför tillåter de att vissa läkare behandlar patienter med homeopati?
Vill du ha ett ärligt svar? Samma gäller England för övrigt... Man hänvisar "besvärliga" patienter (Hypokondriker i läkarens ögon) till "vattenkonstnärena" för att de inte skall belasta vården...

Många av dessa patienter är säkert hypokondriker, men sedan finns det säkert många med högst verkliga, diffusa besvär som på detta sätt inte får någon hjälp.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 24 apr 2013, 19:12

Jag hoppas att det du skriver ligger närmare sanningen än min farhåga: Att de tillåter homeopati för att de är rädda för ilskna, tjatiga homeopat-'läkare'.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » ons 24 apr 2013, 19:16

Innebär en dubbelblindad studie i det här fallet att båda grupperna får sockerpiller? ;)
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
Crepitus

Inlägg av Crepitus » ons 24 apr 2013, 19:19

kaxiga Z skrev:Tackar, Crepitus!

Förstår alltså inte nederländska och tyska beslutsfattare vad placebo och dubbelblindad studie är för någonting? Varför tillåter de att vissa läkare behandlar patienter med homeopati?
Homeopatin har väldigt stark ställning i Tyskland. Vet någon varför?
Jag tror att homeopatisk behandling är skattesubventionerat där.
When the facts change, I change my mind. What do you do, Sir?

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » ons 24 apr 2013, 19:32

Jag har häromdagen begripit (?) att här utrikes så är inte homeopati bara sockerpiller utan man slänger in mer eller mindre fungerande naturläkemedel i samma kategori - från både läkare och apotekare. Homeopati är etiketten på alla alternativ, inte bara homeopati.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 24 apr 2013, 19:37

Homeopatin har väldigt stark ställning i Tyskland. Vet någon varför?
Jag tror att homeopatisk behandling är skattesubventionerat där.
Historiska orsaker, samma med England, Frankrike och Schweiz, men den är på tillbakagång. I England läggs det sista homeopatiska sjukhusetinom NHS ned detta år. I Schweiz tas subventionerna av allt att döma bort 2017. Notera att Boiron är baserat i Schweiz. I Tyskland ersätts vissa preparat och behandlingar av försäkringar.

Notera att i Mellaneuropa så är det främst medicinutbildad personal som sysslar med detta. Här är det en stor skillnad mot tex Sverige, där praktiserande homeopater oftast inte har någon som helst medicinsk utbildning (de pratar så vackert om kurser i "basmedicin" men det är bara båg). Nackdelen är naturligtvis att det ger "legitimitet" åt homeopatin och i tex Frankrike där många läkare är egna företagare så kan de vara tvungna att ordinera homeopatika för att "kunderna begär det".

Fördelen är väl att en läkare förhoppningsvis har så mycket integritet (till skillnad från korrespondensutbildade Svenska homeopater) att de förstår när det är allvar, så att det inte går som för Penelope Dingle.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Cytokrom C

Inlägg av Cytokrom C » ons 24 apr 2013, 21:17

Det flagranta med det här exemplet tycker jag är att det så tydligt pekar på att de som utför studien ägnar sig åt bondfångeri. Jag har ändå haft en grundföreställning att de flesta homeopater inte vet bättre och iaf själva tror på vad de håller på med (och därmed iaf agerar i "god tro"). Här väljer man medvetet en undermålig studiedesign utan relevant kontrollgrupp. Då etikkommittén dessutom påpekat bristerna kan man inte ens skylla på inkompetens. Då återstår knappast någon annan tolkning än att forskarna själva inte tror på effekten av homeopatika och därför väljer en riskfri studiedesign som kan användas i vilseledande syfte...

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » ons 24 apr 2013, 21:27

Cytokrom C skrev:Det flagranta med det här exemplet tycker jag är att det så tydligt pekar på att de som utför studien ägnar sig åt bondfångeri. Jag har ändå haft en grundföreställning att de flesta homeopater inte vet bättre och iaf själva tror på vad de håller på med (och därmed iaf agerar i "god tro"). Här väljer man medvetet en undermålig studiedesign utan relevant kontrollgrupp. Då etikkommittén dessutom påpekat bristerna kan man inte ens skylla på inkompetens. Då återstår knappast någon annan tolkning än att forskarna själva inte tror på effekten av homeopatika och därför väljer en riskfri studiedesign som kan användas i vilseledande syfte...
Precis.

Men trots det minst sagt bristfälliga upplägget kommer studien refereras till i otaliga homeopatipositiva inlägg i framtiden, och när någon protesterar och berättar hur det ligger till, kommer svaret från de homeopatitroende alltid bli:
-Inga bevis duger åt er.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 25 apr 2013, 06:27

Men trots det minst sagt bristfälliga upplägget kommer studien refereras till i otaliga homeopatipositiva inlägg i framtiden
Ja, därför är det så viktigt att den sakliga kritik mot studien som så väl forumulerats i olika inlägg ovan kommer fram.

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » tor 25 apr 2013, 19:36

kipphebel3 skrev:
Varför tillåter de att vissa läkare behandlar patienter med homeopati?
Vill du ha ett ärligt svar? Samma gäller England för övrigt... Man hänvisar "besvärliga" patienter (Hypokondriker i läkarens ögon) till "vattenkonstnärena" för att de inte skall belasta vården...

Många av dessa patienter är säkert hypokondriker, men sedan finns det säkert många med högst verkliga, diffusa besvär som på detta sätt inte får någon hjälp.
kaxiga Z skrev:Jag hoppas att det du skriver ligger närmare sanningen än min farhåga: Att de tillåter homeopati för att de är rädda för ilskna, tjatiga homeopat-'läkare'.
Jag tror också att politiker måste tänka sig för innan man föreslår lagar som stramar upp verksamheten kring pseudovetenskap. Eftersom mycket pseudovetenskap har historiska traditioner innebär det att ett antal människor skulle bli mycket arga på sådana förslag.

Alla vet ju vad en eller två procentenheter kan betyda i ett val. Dessutom tror många politiker själva på homeopati. Därför lägger man nog lagarna på en nivå så att de övertygade kan tillfredställas, utan att alltför stor skada kan tillfogas. Typ svenska kvacksalverilagen som förbjuder homeopater m fl att behandla de allvarligaste sjukdomarna.

Det är vad jag tror iaf.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » tor 25 apr 2013, 21:38

Blafsen skrev:Jag tror också att politiker måste tänka sig för innan man föreslår lagar som stramar upp verksamheten kring pseudovetenskap.
Det finns politiker som faktiskt tror på homeopatika. Och dom anser sig duktigare i medicin än utbildade och sakkunniga, dom litar nämligen mer på sina egna upplevelser än på objektiva studier.

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » tor 25 apr 2013, 22:49

ulltand skrev:
Blafsen skrev:Jag tror också att politiker måste tänka sig för innan man föreslår lagar som stramar upp verksamheten kring pseudovetenskap.
Det finns politiker som faktiskt tror på homeopatika. Och dom anser sig duktigare i medicin än utbildade och sakkunniga, dom litar nämligen mer på sina egna upplevelser än på objektiva studier.
Precis som alla andra som tror på homeopati.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Användarvisningsbild
strutfus

Inlägg av strutfus » fre 26 apr 2013, 07:31

Det rör på sig. Inte mycket, men lite:

Dagens Sundsvalls Tidning: http://st.nu/medelpad/miun/1.5819341-in ... patistudie
Intern kritik mot homeopatistudie

Nu riktas även kritik internt mot den studie kring homeopati som bedrivs på Mittuniversitetet. Två anställda på universitetet kräver att studien avbryts.

Det är Svante Holm, doktor i genetik, och biologiprofessorn Stefan Falk som uppmanar projektledaren för studien att avbryta arbetet. De hänvisar bland annat till att det hittills inte finns någon övertygande studie som kunnat visa att homeopatiska preparat haft någon som helst verkan.

– Mittuniversitetet ska vara känt för att bedriva god forskning, inte för att låna sitt goda namn till humbug, skriver Svante Holm och Stefan Falk.

Studien kring homeopati har nyligen kommit igång. Syftet är att ta reda på om homeopatisk behandling eventuellt kan lindra PMS. Under veckan har kritik mot studien framförts även av andra forskare.

Lina Nyberg
060-197264
lina.nyberg@st.nu
Inga kommentarer än, men de kanske kommer :wink:

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » fre 26 apr 2013, 08:53

strutfus skrev:Inga kommentarer än, men de kanske kommer :wink:
Oavsett vad som händer, kommer homeopatiförespråkarna se studien eller studien som etablissemanget tvingade dom avbryta, som en seger för homeopatin.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 26 apr 2013, 09:25

Oavsett vad som händer, kommer homeopatiförespråkarna se studien eller studien som etablissemanget tvingade dom avbryta, som en seger för homeopatin.
Naturligtvis, eftersom de lever i ett parallelt universum, befolkat av tomtar och troll, där normala naturlagar inte gäller....

Skriv svar