Homeopatiforskning vid Mittuniversitetet

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Re: Homeopatiforskning vid Mittuniversitetet

Inlägg av L. Mäkinen » fre 26 apr 2013, 10:19

Hörde en jingel om vetenskapsradions veckomagasin där de pratade om detta. för sändningen idag (26/4) 13:35. Jag vet inte om det är mer än det som var tidigare i veckan: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/18 ... gramid=412
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 26 apr 2013, 14:41

Hård kritik mot forskning vid Miun
Att studien dessutom är sponsrad av två homeopatiföreningar, ser Erik Lundgren som ytterligare ett problem

- Det är ett företag bakom som kommer göra marknadsföring på det här. Och då kommer folk köpa preparat som inte fungerar. Jag tycker att det är orättfärdigt menar han.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 26 apr 2013, 15:31

En bra medicinsk studie ska också jämföra med motsvarande tidigare läkemedel eller behandling. Att jämföra med placebo må vara absoluta grundnivån, men vill man veta om det är något att ha skall studien jämföra den nya behandlingen med en gammal. Det finns ju liksom inte poäng med att ett nytt läkemedel eller en ny behandling som bara är något bättre än att göra ingenting. Det bör ju vara bättre än den idag bästa behandlingen.

Kommer detta göras i PMS studien?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Catweazle

Inlägg av Catweazle » fre 26 apr 2013, 15:56

Anders skrev:En bra medicinsk studie ska också jämföra med motsvarande tidigare läkemedel eller behandling. Att jämföra med placebo må vara absoluta grundnivån, men vill man veta om det är något att ha skall studien jämföra den nya behandlingen med en gammal. Det finns ju liksom inte poäng med att ett nytt läkemedel eller en ny behandling som bara är något bättre än att göra ingenting. Det bör ju vara bättre än den idag bästa behandlingen.
Vad de alltid då kommer att hävda är att homeopatiska preparat inte har några biverkningar. Det är väl iofs den enda punkt jag kan ge dem rätt på.
Några anspråkslösa ord från en konsensuscomalobotomerad stackare.

Englund

Inlägg av Englund » fre 26 apr 2013, 17:23

Catweazle skrev:Vad de alltid då kommer att hävda är att homeopatiska preparat inte har några biverkningar. Det är väl iofs den enda punkt jag kan ge dem rätt på.
Avsaknad av effekt kan vara en nog så farlig "biverkning".
Nu är då och framtiden är för alltid!

Användarvisningsbild
Catweazle

Inlägg av Catweazle » lör 27 apr 2013, 15:29

Englund skrev:
Catweazle skrev:Vad de alltid då kommer att hävda är att homeopatiska preparat inte har några biverkningar. Det är väl iofs den enda punkt jag kan ge dem rätt på.
Avsaknad av effekt kan vara en nog så farlig "biverkning".
Särskilt om det handlar om sjukdomar som cancer, där det dessutom är av största vikt att verksam behandling sätts in i tid. Jag undrar hur genomtänkt det är när vissa homeopater vill få möjlighet att behandla cancer? Inser de vad det skulle kunna innebära för den lilla tilltro de har, om fler tragedier skulle få genomslag i massmedia?

Att de får fortsätta leka relativt ostört hänger är nog avhängigt med att de bara behandlar mindre diffusa åkommor som går över själv.
Några anspråkslösa ord från en konsensuscomalobotomerad stackare.

Anders69

Inlägg av Anders69 » lör 27 apr 2013, 15:42

Är det någon som kollat upp makarna Jongs tidigare forskning?

Anders69

Inlägg av Anders69 » lör 27 apr 2013, 15:55

Anders69 skrev:Är det någon som kollat upp makarna Jongs tidigare forskning?
http://www.louisbolk.org/contact-3/empl ... scientific

De påstår att det finns växande bevis för att homeopati fungerar. Det verkar som om hon inte borde kunna bli docent. Hur gick det till? Kanske har hon gjort några bra arbeten eller är det en "skräp"-docentur?

Det vore skoj om allt avslöjades. Lisbeth Kristiansen verkar inte förstå mycket. Vilken bakgrund har hon?

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 27 apr 2013, 19:43

Jag vandrade runt på detta "instituts" hemsida och min woo-detektor slog i botten....
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » lör 27 apr 2013, 20:13

kipphebel3 skrev:Jag vandrade runt på detta "instituts" hemsida och min woo-detektor slog i botten....
Både och, mycket alternativmedicin, men även mycket praktiskt forskning för hur man överlever i utvecklingsländer på små medel och på ett uthålligt sätt. Jag gillar en hel del av deras projekt och tänker mest att de är lite missledda när det gäller alternativ medicin.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 27 apr 2013, 22:08

Jo, de har ju avdelningar som sysslar med hållbart jordbruk, tex.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » lör 27 apr 2013, 22:41

kipphebel3 skrev:Jo, de har ju avdelningar som sysslar med hållbart jordbruk, tex.
Och så förstör dom genom att syssla med pseudovetenskap. Idioter.

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » sön 28 apr 2013, 21:51

ulltand skrev:
kipphebel3 skrev:Jo, de har ju avdelningar som sysslar med hållbart jordbruk, tex.
Och så förstör dom genom att syssla med pseudovetenskap. Idioter.
ja, tyvärr är de drabbade av detta. Skicka gärna ett snällt mejl till dem och förklara det. De vill hela världen jävligt väl och är här fullkomligt bakom flötet.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

ScepticalDad

Inlägg av ScepticalDad » lör 15 jun 2013, 08:42

Marina är vänlig och förklarar varför studien är upplagd som den är. http://dagenshomeopati.se/2013/06/12/mi ... ment-38311
Här kommer ett svar till Tengil. Jag mailade Mats Jong och detta var hans svar.
Studien har designen att vara en relativt stor pilotstudie och deltagarna lottas (randomiseras) till att antingen erhålla ”vård som vanligt” eller ”vård som vanligt” + homeopati.
I studien testas primärt genomförbarhet, det vill säga om metodiken fungerar: om det är möjligt att rekrytera deltagare i Sverige, om de deltagande kvinnorna är villiga att bli lottade till behandlingsgrupp, hur stor andel som fullföljer studien enligt protokollet, om behandlande homeopater följer det semistandardiserade behandlingsprotokollet mm. Pilotstudier genomförs ofta med ett liknande upplägg och resultaten avseende eventuella behandlingseffekter kan sedan eventuellt senare användas för att genomföra en så kallad styrkeberäkning, för att där beräkna hur många deltagare som är nödvändigt att inkludera i en större ”randomiserad placebokontrollerad studie”.
Censur enligt dagenshomeopati.se Modellen:
Min postning kommer aldrig fram, men Hans inlägg kommer igenom censuren på samma ställe.

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » sön 16 jun 2013, 18:56

ScepticalDad skrev:Marina är vänlig och förklarar varför studien är upplagd som den är. http://dagenshomeopati.se/2013/06/12/mi ... ment-38311
Här kommer ett svar till Tengil. Jag mailade Mats Jong och detta var hans svar.
Studien har designen att vara en relativt stor pilotstudie och deltagarna lottas (randomiseras) till att antingen erhålla ”vård som vanligt” eller ”vård som vanligt” + homeopati.
I studien testas primärt genomförbarhet, det vill säga om metodiken fungerar: om det är möjligt att rekrytera deltagare i Sverige, om de deltagande kvinnorna är villiga att bli lottade till behandlingsgrupp, hur stor andel som fullföljer studien enligt protokollet, om behandlande homeopater följer det semistandardiserade behandlingsprotokollet mm. Pilotstudier genomförs ofta med ett liknande upplägg och resultaten avseende eventuella behandlingseffekter kan sedan eventuellt senare användas för att genomföra en så kallad styrkeberäkning, för att där beräkna hur många deltagare som är nödvändigt att inkludera i en större ”randomiserad placebokontrollerad studie”.
Är jag dum i huvud eller beskrev de just att de ska genomföra en dålig designad studie för att se om det går att genomföra en bra designad studie?

Skriv svar