Homeopatiforskning vid Mittuniversitetet

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Grape

Re: Homeopatiforskning vid Mittuniversitetet

Inlägg av Grape » mån 17 jun 2013, 08:52

Studien har designen att vara en relativt stor pilotstudie och deltagarna lottas (randomiseras) till att antingen erhålla ”vård som vanligt” eller ”vård som vanligt” + homeopati.
[/quote]
Så de två grupperna blir alltså de som behandlas och de som behandlas + får extra förstärkning av placebon? Borde de isåfall inte ha en grupp till som får behandlig + fekad homeopatisk behandling? Eller kanske tom en fjärde grupp som får behandlig + avslappningsövningar?
"Theology is never any help; it is searching in a dark cellar at midnight for a black cat that isn't there. Theologians can persuade themselves of anything."
-- Robert A. Heinlein

ScepticalDad

Inlägg av ScepticalDad » mån 17 jun 2013, 09:06

take skrev:
ScepticalDad skrev:Marina är vänlig och förklarar varför studien är upplagd som den är. http://dagenshomeopati.se/2013/06/12/mi ... ment-38311
Här kommer ett svar till Tengil. Jag mailade Mats Jong och detta var hans svar.
Studien har designen att vara en relativt stor pilotstudie och deltagarna lottas (randomiseras) till att antingen erhålla ”vård som vanligt” eller ”vård som vanligt” + homeopati.
I studien testas primärt genomförbarhet, det vill säga om metodiken fungerar: om det är möjligt att rekrytera deltagare i Sverige, om de deltagande kvinnorna är villiga att bli lottade till behandlingsgrupp, hur stor andel som fullföljer studien enligt protokollet, om behandlande homeopater följer det semistandardiserade behandlingsprotokollet mm. Pilotstudier genomförs ofta med ett liknande upplägg och resultaten avseende eventuella behandlingseffekter kan sedan eventuellt senare användas för att genomföra en så kallad styrkeberäkning, för att där beräkna hur många deltagare som är nödvändigt att inkludera i en större ”randomiserad placebokontrollerad studie”.
Är jag dum i huvud eller beskrev de just att de ska genomföra en dålig designad studie för att se om det går att genomföra en bra designad studie?
Japp. Och altisar som är så sanningsenliga kommer väl att påminna alla om att denna studie bara var ett försök. Det skulle ju vara hemskt ohederligt av dem att använda denna studie om bevis. Men det är väl lätt att säga det nu, men när resultatet väl kommer fram så får vi se om den plötsligt inte omvandlas till bevis. Fast o andra sidan, visar den inget så var det ju bara en teststudie och inget och hänga upp sig på. Win win.
Censur enligt dagenshomeopati.se Modellen:
Min postning kommer aldrig fram, men Hans inlägg kommer igenom censuren på samma ställe.

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » sön 14 dec 2014, 13:49

Användarvisningsbild
Jonas_R

Inlägg av Jonas_R » mån 15 dec 2014, 15:16

skeptiskelars skrev:Mats Reimer följer upp.
http://www.dagensmedicin.se/blogg/mats- ... homeopati/
Länken funkar inte för mig.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » mån 15 dec 2014, 15:21

Jonas_R skrev:
skeptiskelars skrev:Mats Reimer följer upp.
http://www.dagensmedicin.se/blogg/mats- ... homeopati/
Länken funkar inte för mig.
Ge dig till tåls. Det verkar som om Dagens medicin håller på att renovera sin sajt.
Just nu verkar det inte gå att komma åt några av bloggarna öht.

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tis 06 sep 2016, 20:19

BUMP !
Vet någon vad det blev av detta storståtliga forskningsprojekt ?
Jag försökte leta runt lite på mittuniversitets hemsida och hittade inte ett spår av det.
Är jag blind ?

(Jag hittade iofs massor med mysko-pysko-"forskning" bedriven av Mittuniversitetets stjärnskott Mats Jong. Dock inget rörande PMS och homeopati)

Skriv svar