Nya Dagbladet

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Nya Dagbladet

Inlägg av Hexmaster » tis 19 mar 2013, 09:40

Den här har jag inte sett förut:
http://nyadagbladet.se/

Urvalet ger ett blandat men ofta "intressant" intryck. Som kombinationsrubriken "IT/Övervakning", eller bevakning av vacciner och "elstrålning" under Hälsa etc. Lätt-Vaken?
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Anders

Re: Nya Dagbladet

Inlägg av Anders » tor 21 mar 2013, 07:06

Ja, lätt-vaken var ordet.

Folk i allmänhet brukar klaga på att media inte publicerar positiva nyheter. Denna web-publikation var mycket sparsam med positiva nyheter. Fattas bara, deras existens lever på att allt är fel.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Mats Einarsson

Inlägg av Mats Einarsson » tor 21 mar 2013, 09:13

Att en skolnämndsordförande pratat värdegrund med elever och sagt vad han tycker om rasism och SD kallas "hets mot oliktänkande" i den redaktionella texten.
http://nyadagbladet.se/inrikes/skolnamn ... 0-aringar/
...jag har strävat efter att vara så tråkig som möjligt för att åt en stor sak förläna det vederhäftiga yttre, som endast tråkigheten skänker.
Erik Noreen, Svensk språkvård, 1941

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » tor 21 mar 2013, 12:18

Gissa vilken händelse som kvällspressen återgav onyanserat?
Det är alldeles uppenbart att det ifrån Expressens sida inte handlar om att i första hand försöka påpeka mänskliga brister och handlingar som är klandervärda utan att man istället vill förstöra för sin meningsmotståndare, i detta fall SD. Det artar sig mer som politisk krigsföring än grävande journalistik.
http://nyadagbladet.se/analys/ar-kvalls ... -av-nyans/

I det sammanhanget ger en sån här recension en märklig bismak.
I Tolkiens fantastiska verk skildras världens mörkerkrafter som är lömska, slåss med rå kraft, består av demoner och jättelika horder av barbariska avgrundsvarelser och som brukar svart magi. De ljusa krafterna består av människo-, dvärg- och alviska raser som är färre till antalet men som kämpar med visdom, tapperhet, mod och vit magi. Kampen mellan ljus och mörker, ont och gott är tydlig.

Precis som tidigare är Tolkiens inspiration av den nordiska mytologin och de nordiska folksagorna i hans böcker tydlig. Midgård, runor, magi, läkekonst, järtecken, evigt liv, undergång och pånyttfödelse, de typiska sagofigurerna och kampen mellan det onda och det goda är återkommande teman även i filmerna.
http://nyadagbladet.se/recensioner/hobb ... ntad-resa/

I det sammanhanget dyker en miljöpartist upp. Vet Hans Sternlycke i Mölndal vilka han skriver för?
http://nyadagbladet.se/recensioner/mjolkrevolutionen/
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » tor 21 mar 2013, 18:53

Just som jag tänkte: "Han glömmer väl inte att skylla autism på mjölken" så läste jag det. De glömmer inget, minsann.
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Användarvisningsbild
KA67

Inlägg av KA67 » lör 23 mar 2013, 16:57

Säg inte att Peratt och gänget ligger bakom detta också?!
Förlåt, jag kunde inte låta bli, jag var inte seriös. Eller? Nu blev jag osäker.
Är jag övertydlig förtas mycket av dramatiken med det jag vill säga och är jag alltför subtil så faller allt.
Det ultimata är att vara exakt så subtil så att alla jag vill ska fatta, fattar - plus att jag vet att just de har fattat.

Användarvisningsbild
pema

Inlägg av pema » lör 23 mar 2013, 18:11

KA67 skrev:Säg inte att Peratt och gänget ligger bakom detta också?!
Förlåt, jag kunde inte låta bli, jag var inte seriös. Eller? Nu blev jag osäker.
Nej. Sasser har ifrågasatt tidningen, och fått svar.

Användarvisningsbild
KA67

Inlägg av KA67 » lör 23 mar 2013, 18:46

pema skrev:
Ah! Tack!
De är alltså konkurrenter i sin kamp emot bl.a. skeptikerrörelsen?
Är jag övertydlig förtas mycket av dramatiken med det jag vill säga och är jag alltför subtil så faller allt.
Det ultimata är att vara exakt så subtil så att alla jag vill ska fatta, fattar - plus att jag vet att just de har fattat.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » lör 23 mar 2013, 19:45

KA67 skrev:De är alltså konkurrenter i sin kamp emot bl.a. skeptikerrörelsen?
Har inte sett att Nya Dagbladet (pretentiöst namn för en hemsida men vad är ett namn...) tagit upp skeptikerrörelsen över huvud taget. Förvillelser finns åt alla håll och riktningar.

Användarvisningsbild
KA67

Inlägg av KA67 » lör 23 mar 2013, 20:28

Hexmaster skrev:
KA67 skrev:De är alltså konkurrenter i sin kamp emot bl.a. skeptikerrörelsen?
Har inte sett att Nya Dagbladet (pretentiöst namn för en hemsida men vad är ett namn...) tagit upp skeptikerrörelsen över huvud taget. Förvillelser finns åt alla håll och riktningar.
Vänta bara.

Xaitan

Inlägg av Xaitan » lör 23 mar 2013, 20:51

Kan det vara Markus Andersson från Nationaldemokraterna som står bakom sidan?
Det är någon med det namnet som både signerade svaret till Sassersson och som registrerat domänen.

Känns som åsikterna passar iaf, även om jag bara spekulerar

Användarvisningsbild
Mats Einarsson

Inlägg av Mats Einarsson » sön 24 mar 2013, 10:17

pema skrev:
Sasserson argumenterar utifrån en helt normal ståndpunkt med riktiga argument! Fascinerande.
...jag har strävat efter att vara så tråkig som möjligt för att åt en stor sak förläna det vederhäftiga yttre, som endast tråkigheten skänker.

Användarvisningsbild
Mats Einarsson

Inlägg av Mats Einarsson » sön 24 mar 2013, 10:29

På Flashback tror man att det är konstnären Markus Andersson som ligger bakom Nya Dagbladet
http://www.andersson-markus.se/
Inte helt osannolikt. Han gör målningar, inte obegåvat men amatörmässigt, i någon slags realistisk-romantisk-symbolistisk stil. Klart bruna vibbar från många av dem. Man kan köpa fyra som posters: En blond kvinna i bikini vid en huggkubbe (?), Christer Petterson som syndabock (!), en kortklippt pojke vid en lägeeld och en svensk flagga samt ett barn vid en runsten.
Nationaldemokraten ni tänker på är nog Marc Abrahamsson.

Xaitan

Inlägg av Xaitan » sön 24 mar 2013, 17:04

Det fanns en Markus Andersson. Men han gick ur och skapade Aktion för Sverige.
Det är nog han jag tänker på.

Fick idéen för att jag såg att någon kommenterat på vaken.se med "Markus Andersson nationaldemokraterna"

Användarvisningsbild
Mats Einarsson

Inlägg av Mats Einarsson » sön 24 mar 2013, 18:34

Markus Andersson, Aktion för Sverige, omnämns på en anti-vaccinsida:
http://vagravacc.wordpress.com/
Aktion för Sveriges sida innehåller en hel del som liknar Nya Dagbladet, men sidorna länkar inte till varandra vad jag kan se, inte heller till konstnären M A, men jag sätter nog en slant på att det är samma person.

Skriv svar