Boken "Ett sötare blod"

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Catweazle

Boken "Ett sötare blod"

Inlägg av Catweazle » lör 30 mar 2013, 13:37

Någon som har läst denna bok? http://ettsotareblod.se/om-ett-sotare-blod/
Några anspråkslösa ord från en konsensuscomalobotomerad stackare.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Boken "Ett sötare blod"

Inlägg av Moridin » lör 30 mar 2013, 13:42

Slutade läsa vid "hon hade blivit av med sina insulinsprutor på två dagar när hon lagt om till en så kallad lågkolhydratkost".
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

asmodean

Inlägg av asmodean » lör 30 mar 2013, 14:46

När det gäller typ2-diabetes är det väl inte helt ovanligt att kost/motions-omläggning kan ge stora resultat på Hba1c och minskat behov av medicinering. Fast iofs, då gäller det väl oftast att skära ned på snask, sötsaker och läskeblask och börja motionera lite. Därmed inte sagt att anekdoterna i boken skall tas på allvar, skulle föredra empiri faktiskt.

Användarvisningsbild
Catweazle

Inlägg av Catweazle » lör 30 mar 2013, 15:47

Moridin skrev:Slutade läsa vid "hon hade blivit av med sina insulinsprutor på två dagar när hon lagt om till en så kallad lågkolhydratkost".
asmodean skrev: Därmed inte sagt att anekdoterna i boken skall tas på allvar, skulle föredra empiri faktiskt.
Denna Ann Fernholm har disputerat i molekylär bioteknik och blivit årets vetenskapsjournalist 2010 för en granskning av solskyddskrämer. Uppenbarligen har hon ett fint CV. Därför tycker jag att det rimmar lite illa med en massa anekdoter. En respekterad vetenskapsjournalist anser jag borde vara noga med källgranskning och hålla kritiskt tänkande högt.

Hon verkar också vara starkt engagerad för LCHF, eller har jag fel där? Har hon ställt några kritiska frågeställningar där? Vad är hennes övriga gärningar inom vetenskapsjournalistiken? Hur är kraven för att bli Årets Vetenskapsjournalist? Krävs det att man är en objektivt kritisk granskare, eller räcker det att man får stor uppmärksamhet för sitt arbete?

Hoppas ni förstår hur jag menar här.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » lör 30 mar 2013, 17:39

Halvt utanför din frågeställning, men: Att för mycket sockerätande kan orsaka diabetes-2, samt att man blir bättre som diabetes-2-patient av att äta så lite socker som möjligt...är det en nyhet, det?

Tycker jag har hört detta sedan lågstadiet, sedan 80-talet.

(...gnn...as we speak i färd med att lägga om barnens kost, till att nästan enbart bestå av mjölk + mat vi själva äter, fast shreddad, ty vällingen och gröten innehåller för bövelen 25-30 % sockerarter, läste jag först idag, efter 1 år.)

Användarvisningsbild
Catweazle

Inlägg av Catweazle » lör 30 mar 2013, 17:54

kaxiga Z skrev:Halvt utanför din frågeställning, men: Att för mycket sockerätande kan orsaka diabetes-2, samt att man blir bättre som diabetes-2-patient av att äta så lite socker som möjligt...är det en nyhet, det?

Det är definitivt ingen nyhet. Därför undrar jag om boken innehåller något mer revolutionerande? Det där om att slippa med insulinsprutor redan efter två dagar låter lite väl anekdotiskt och enda anledningen till att jag reflekterar över detta är att författaren har prisats som Årets Vetenskapsjournalist. En sådan titel förknippar jag med bra källgranskning.

Visst, enklast vore om jag läste den själv, men tar tillfället i akt att kolla om någon redan har gjort det och om det är mödan värt? Innehåller den något intressant, eller är det bara ytterligare en bok för LCHF? Handlar den bara om att minska sockret, eller tar den också upp att man ska äta mer mättat fett? Det är ju det som är det mest omdiskuterade med LCHF, vad jag har förstått.

Vad säger hon om socker och cancer och vilka källor har hon där?

asmodean

Inlägg av asmodean » lör 30 mar 2013, 18:00

kaxiga Z skrev:Halvt utanför din frågeställning, men: Att för mycket sockerätande kan orsaka diabetes-2, samt att man blir bättre som diabetes-2-patient av att äta så lite socker som möjligt...är det en nyhet, det?

(...gnn...as we speak i färd med att lägga om barnens kost, till att nästan enbart bestå av mjölk + mat vi själva äter, fast shreddad, ty vällingen och gröten innehåller för bövelen 25-30 % sockerarter, läste jag först idag, efter 1 år.)
Absolut ingen nyhet. Diagnosticerades med typ1-diabetes för ~32-33 år sedan och redan då talade både läkare och literatur om effekter av kolhydrater på insulin/blodsocker samt nyttan av motion, både för typ 1 och typ 2-dibaetiker (jag minns inte så hemskt mycket av vad läkarna sa, men föräldrarna gör och literaturen som vi fick vid den tiden har jag kvar och har gjort återblickar i).

Så nej, det är väl ungerfär en lika stor nyhet som att vatten är vått och att påven har en lustig hatt.

asmodean

Inlägg av asmodean » lör 30 mar 2013, 18:07

Catweazle skrev:
Moridin skrev:Slutade läsa vid "hon hade blivit av med sina insulinsprutor på två dagar när hon lagt om till en så kallad lågkolhydratkost".
asmodean skrev: Därmed inte sagt att anekdoterna i boken skall tas på allvar, skulle föredra empiri faktiskt.
Denna Ann Fernholm har disputerat i molekylär bioteknik och blivit årets vetenskapsjournalist 2010 för en granskning av solskyddskrämer. Uppenbarligen har hon ett fint CV. Därför tycker jag att det rimmar lite illa med en massa anekdoter. En respekterad vetenskapsjournalist anser jag borde vara noga med källgranskning och hålla kritiskt tänkande högt.

Hon verkar också vara starkt engagerad för LCHF, eller har jag fel där? Har hon ställt några kritiska frågeställningar där? Vad är hennes övriga gärningar inom vetenskapsjournalistiken? Hur är kraven för att bli Årets Vetenskapsjournalist? Krävs det att man är en objektivt kritisk granskare, eller räcker det att man får stor uppmärksamhet för sitt arbete?

Hoppas ni förstår hur jag menar här.
Förstår vad du menar, och håller fullständigt med. Lite mer än anekdoter tycker jag att man skall kunna vänta sig av en person med den bakgrunden. Kanske det presenteras mer sådant i boken, men jag får inte ritkgt det intrycket av bokpresentationen och hemsidan i l övrigt. Det är mycket "fina berättelser från läsare" och väldigt lite referenser. Sen ger ju andra uttalanden i blurben mer dåliga vibbar som: "En person som baserar sin kost på kaloririkt fett ska inte kunna gå ner i vikt.". Man kan ju tycka att utbildningen borde lärt henne om totalt energi-intag vs vad energi-intaget består av. 500kcal/dag om det är fett, socker, eller Lagavulin får nog vem som helst att gå ned i vikt.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » lör 30 mar 2013, 19:06

Någon som har en länk till reportaget hon blev Årets vetenskapsjournalist för? Det som handlar om solkrämer och deras brist på skydd mot malignt melanom?

Edit: Hittade: http://www.katalysmedia.se/wp-content/u ... bedrar.pdf

Ser ut som ett gediget reportage.

Användarvisningsbild
Catweazle

Inlägg av Catweazle » lör 30 mar 2013, 21:34

kaxiga Z skrev:Någon som har en länk till reportaget hon blev Årets vetenskapsjournalist för? Det som handlar om solkrämer och deras brist på skydd mot malignt melanom?

Edit: Hittade: http://www.katalysmedia.se/wp-content/u ... bedrar.pdf

Ser ut som ett gediget reportage.
Jo. Jag vill poängtera att jag inte tror att man får hennes meriter och CV i ett Corn Flakes-paket. Man får inte heller göra misstaget att tro att om en människa skulle göra något mindre lyckat idag så är allt tidigare också mindre lyckat.

Nu är jag kanske fördomsfull mot boken. Jag har ju inte läst den än. Men det var väl när jag läste på hemsidan och fick samma känsla som Moridin och Asmodean och sedan såg hennes meriter som nyfikenheten väcktes. Nyfikenheten stärktes av att en BESTÄMD LCHF-anhängare hänvisade till boken som nya övertygande bevis på LCHF:s överlägsenhet. Sedan fick väl kopplingen LCHF och solskyddskrämer mig att associera till Annika Dahlqvist som i sin blogg mer eller mindre antydde att cancerrisken ökade av solkrämer. Riktigt hur hon menade var inte så lätt att förstå. Hon snurrade till det ganska rejält när hon fick följdfrågor i kommentarsfältet och blev till slut tvungen att censurera frågorna.

Men det är en annan historia som inte ska kopplas samman med Ann Fernholm.

asmodean

Inlägg av asmodean » lör 30 mar 2013, 21:40

Catweazle skrev:Sedan fick väl kopplingen LCHF och solskyddskrämer mig att associera till Annika Dahlqvist som i sin blogg mer eller mindre antydde att cancerrisken ökade av solkrämer. Riktigt hur hon menade var inte så lätt att förstå. Hon snurrade till det ganska rejält när hon fick följdfrågor i kommentarsfältet och blev till slut tvungen att censurera frågorna.

I artikeln som länkades till så var det väl mest den öppna dörren som slogs in att "Folk som använder solkräm för att kunna ligga ÄNNU längre i solen får ändå hudcancer". Men visst, lite Dahlqvist-vibbar fick man ju, och gedigen utbilddning behöver ju inte betyda frånvaro av woo, Edin är väl ett annat praktexempel.

Användarvisningsbild
Catweazle

Inlägg av Catweazle » sön 31 mar 2013, 00:26

asmodean skrev:
Catweazle skrev:Sedan fick väl kopplingen LCHF och solskyddskrämer mig att associera till Annika Dahlqvist som i sin blogg mer eller mindre antydde att cancerrisken ökade av solkrämer. Riktigt hur hon menade var inte så lätt att förstå. Hon snurrade till det ganska rejält när hon fick följdfrågor i kommentarsfältet och blev till slut tvungen att censurera frågorna.

I artikeln som länkades till så var det väl mest den öppna dörren som slogs in att "Folk som använder solkräm för att kunna ligga ÄNNU längre i solen får ändå hudcancer". Men visst, lite Dahlqvist-vibbar fick man ju, och gedigen utbilddning behöver ju inte betyda frånvaro av woo, Edin är väl ett annat praktexempel.
Här är blogginlägget av Dahlqvist. http://annikadahlqvist.com/2012/03/23/s ... ddskramer/ Vad som slår mig är hur hon hela tiden glider undan frågan om vad som är säkrare: En viss tid i solen utan solkräm, eller samma tid med solkräm?

Märkligt nog kommenterar hon inte alls de som har riktigt utflippade konspirationsteorier som att industrins giftutsläpp tas om hand och blandas in i inte bara solkrämer utan alla sorts krämer. T o m tandkräm. Annars verkar det mesta bara gå ut på att allt ska vara naturligt och de typiska woo-argumenten om kemikalier.

Ann Fernholm

Inlägg av Ann Fernholm » fre 24 maj 2013, 22:06

Tack för att ni bjöd på dagens skratt. Jag noterar att ni diskuterar min källkritik. Utan att ha läst boken.

På sidan 227 hittar ni listan över referenser. Jag skulle tippa att det är runt 250 stycken. Grotta gärna ner er i dem. Det är fantastiskt intressant läsning!

Användarvisningsbild
herj

Re: Sv: Boken "Ett sötare blod"

Inlägg av herj » fre 24 maj 2013, 23:51

Ann Fernholm skrev:Tack för att ni bjöd på dagens skratt. Jag noterar att ni diskuterar min källkritik. Utan att ha läst boken.

På sidan 227 hittar ni listan över referenser. Jag skulle tippa att det är runt 250 stycken. Grotta gärna ner er i dem. Det är fantastiskt intressant läsning!

Vilken tes är det du vill framföra i boken? Kan vara intressant så länge det inte är en till lchf bok för redan frälsta.

Ann Fernholm

Inlägg av Ann Fernholm » lör 25 maj 2013, 10:55

Det är en journalistisk granskning av kostråden. Jag har gått tillbaka till den forskning som gjordes på 1950-70-talet och som ligger till grund för råd om lågfettdiet. I boken identifierar jag ett beslut på 1950-talet som har lett fel. Då beslöt forskare att totalnivåerna kolesterol i blodet ska vara ett av de absolut viktigaste måtten på hälsa. Det beslutet var aldrig vetenskapligt grundat. Det tog man eftersom den analysen var billigare och enklare att genomföra. Det beslutet är också orsaken till dagens debatt och att forskarvärlden gick totalvilse när det gäller kostråd.

När man istället detaljstuderar blodet, och alla olika partiklar som bär fram kolesterolet, kommer man till helt andra slutsatser kring kosten. Det kapitlet i boken, nr 4, är granskat och läst av en av världens bästa fettforskare: Ronald Krauss.

Sen ägnar jag resten av boken till att beskriva vilka molekylärbiologiska mekanismer som kan förklara varför cancer, demens och hjärtsjukdom är kopplat till fetma och typ 2-diabetes. Fetma är ju farligt - men hur förklaras det på molekylnivå i kroppen? Ni kan vara lugna för att det inte är några anekdoter jag framför till stöd. Men jag använder anekdoter för att fånga läsare. Det är ett journalistiskt knep för att skapa en bra berättelse. Det är nämligen få vanliga personer som orkar läsa stentorra forskningsrapporter.

Sen kan det vara lite läskig läsning för den hör föreningen. För den slutsats jag har landat i, efter att kritiskt ha granskat kostråden under tre år, är att LCHF-rörelsen har väldigt många rätt.

Skriv svar