Boken "Ett sötare blod"

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Anders G

Re: Boken "Ett sötare blod"

Inlägg av Anders G » lör 25 maj 2013, 11:08

...den "hör föreningen", VoF, har väl ingen direkt åsikt i frågan. Det här är ett forum där vem som helst får skriva.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » lör 25 maj 2013, 12:37

Ann Fernholm skrev:
Sen kan det vara lite läskig läsning för den hör föreningen. För den slutsats jag har landat i, efter att kritiskt ha granskat kostråden under tre år, är att LCHF-rörelsen har väldigt många rätt.
Vad utgår du ifrån angående det understrukna? Vad föreningen officiellt står i frågan, eller vad H&K-typerna i Flashback skriver? Förvillarpriset till Annika Dahlqvist handlade, vad jag kan förstå, om de mer extrema uttalandena om LCHF och infektionssjukdomar, cancer och mammografi.

Men eftersom så många läkare, inte minst kardiologer, som inte har ett dugg med VoF att göra anser att LCHF borde diskuteras mer: Tycker du då att det är fel att VoF också är försiktiga i att ta klar ställning? Du tycker väl inte att det är fel att man diskuterar frågan? Det gör man enormt mycket inom läkarkåren och på läkarutbildningen.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 25 maj 2013, 12:40

Förvillarpriset till Annika Dahlqvist handlade, vad jag kan förstå, om de mer extrema uttalandena om LCHF och infektionssjukdomar, cancer och mammografi.
Precis, läs först vad det står här
Till Årets förvillare 2009 utses läkaren Annika Dahlqvist. Skälet är att hon under året uttalat sig på ett särskilt ovederhäftigt sätt om kopplingen mellan kost och sjukdom. Hon har varnat för vaccination mot svininfluensa och i stället förespråkat en omläggning av kosten, helt utan något vetenskapligt stöd. Om hennes råd hade följts skulle influensan ha skördat fler dödsoffer.
och
Annika Dahlqvists kampanj för LCHF-kost (lite kolhydrat hög fetthalt) påverkade inte alls vårt beslut att utse henne till Årets förvillare. Exakt vilken kost olika grupper av människor mår bäst av är ju en komplicerad och ännu knappast avgjord fråga. Det var framför allt de egendomliga förespeglingar om förbättrad hälsa vad avser cancer och virusinfektioner som vi fann anmärkningsvärda. Det kan dock ha ett visst intresse i sammanhanget, och har väckt uppmärksamhet i media, att internationell kritik mot kostrådens stora genomslag i Sverige framförts i den ansedda tidskriften The Lancet av två forskare från Nya Zeeland
Så, Ann Fernholm.. Vad är din åsikt om Annika Dahlqvists uttalanden om olika sjukdomar och LCHF?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Lena Krantz

Inlägg av Lena Krantz » mån 27 maj 2013, 22:43

kipphebel3 skrev:
Så, Ann Fernholm.. Vad är din åsikt om Annika Dahlqvists uttalanden om olika sjukdomar och LCHF?
Kanske kan Anns uppfattning om VoFs ståndpunkt i frågan om LCHFs vara eller inte vara härstamma från denna tråd. Jag väljer här att länka till ditt eget inlägg i saken allra sist i tråden som är över hundra sidor lång.
http://forum.vof.se/viewtopic.php?p=644546#p644546

"Under rubriken "Dagens Ålänningar bör undvika stenåldersdieten" så sammanfattar har på ett förtjänsfullt sätt alla de felslut som allsköns "kostorakel" framför och spekulerar i att det drivs av medias hysteri och att gamla budskap som förespråkar måttfullhet känns som passé. Nan noterar att anhängare av diverse dieter utkämpar strider som väl kan liknas vid striderna under reformationen eller det kalla kriget.

Ett avslutande citat:
I synnerlighet bör dagens Ålänningar inte i detalj eftersträva samma tallriksmodell som var vanlig på öarna för 40.000 år sedan, eftersom det finns relativt säkra tecken på att kannibalism utövades vid stenåldersboplatsen i Jettböle. Det var knappast näringsmässiga aspekter som drev jettbölefolket att äta människor. Förmodligen var deras kannibalism - precis som modedieterna är för dagens människor - en viktig ritual, kopplad till deras föreställningsvärld.
En klok man, Janne Holmén."

Ann kanske upplever att du menar att hon tillhör din definerade grupp "allsköns kostorakel" om hon nu har kommit fram till att mycket av det som LCHF står för faktiskt kanske stämmer?
Klimathotsskeptiker och skribent på Stockholms initiativets blogg http://www.klimatupplysningen.se/

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » tis 28 maj 2013, 00:12

Lena Krantz skrev:
kipphebel3 skrev:
Kanske kan Anns uppfattning om VoFs ståndpunkt i frågan om LCHFs vara eller inte vara härstamma från denna tråd. Jag väljer här att länka till ditt eget inlägg i saken allra sist i tråden som är över hundra sidor lång.
http://forum.vof.se/viewtopic.php?p=644546#p644546

"Under rubriken "Dagens Ålänningar bör undvika stenåldersdieten" så sammanfattar har på ett förtjänsfullt sätt alla de felslut som allsköns "kostorakel" framför och spekulerar i att det drivs av medias hysteri och att gamla budskap som förespråkar måttfullhet känns som passé. Nan noterar att anhängare av diverse dieter utkämpar strider som väl kan liknas vid striderna under reformationen eller det kalla kriget.

Ett avslutande citat:
I synnerlighet bör dagens Ålänningar inte i detalj eftersträva samma tallriksmodell som var vanlig på öarna för 40.000 år sedan, eftersom det finns relativt säkra tecken på att kannibalism utövades vid stenåldersboplatsen i Jettböle. Det var knappast näringsmässiga aspekter som drev jettbölefolket att äta människor. Förmodligen var deras kannibalism - precis som modedieterna är för dagens människor - en viktig ritual, kopplad till deras föreställningsvärld.
En klok man, Janne Holmén."

Ann kanske upplever att du menar att hon tillhör din definerade grupp "allsköns kostorakel" om hon nu har kommit fram till att mycket av det som LCHF står för faktiskt kanske stämmer?
Vad vill du ha sagt? Hade du några invändningar mot sakfrågorna?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 28 maj 2013, 08:41

Lena Krantz skrev:Kanske kan Anns uppfattning om VoFs ståndpunkt i frågan om LCHFs vara eller inte vara härstamma från denna tråd
Är det inte uppenbart från den tråden att VoF inte har någon övergripande ståndpunkt förutom att frågan inte är avgjord? Det finns en del delfrågor där det finns någorlunda konsensus inom föreningen, t ex att evolutionära argument för LCHF är tramsiga och att det är energibalansen över tid (antal kalorier som intas minus de som förbrukas) som avgör viktbalansen. Men att säga att VoF har några ståndpunkter i den övergripande sakfrågan är nog inte korrekt. Vad skulle den ståndpunkten vara?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » tis 28 maj 2013, 10:48

Jag tror inte alls att LCHF är helt fel ute på alla punkter, även om jag ofta blir anklagad för att vara motståndare varje gång man ställer en kritisk fråga. Men jag tror att kostfrågan är mycket mer komplicerad än att ett kostråd är helt överlägset. Jag tror inte heller att det finns någon studie på nån sida som inte har några hål. Min gissning är att människor har större individuella variationer än vad många kostexperter tror idag. Lika lite som att ett träningsprogram är det bästa för alla, tror jag att en kost är bäst för alla.

Det största problemet för LCHF tror jag är att det har blivit kapat av kvacksalvare, konspirationsteoretiker och annat woofolk. Finns det nån kvacksalverilobbyist som inte utnyttjar LCHF för att stärka sin sak? Tittar man på Annika Dahlqvists blogg ser man ju att hon flirtar rätt friskt med billiga konspirationsteorigrupper och kommentarsfälten liknar ju Newsvoice.

Andreas Eenfeldt är seriösare och mer balanserad, men får säkert lida en del av detta. Jag tror att de seriösa aktörerna inom LCHF får minst lika mycket motvind av sina påhejare som sina motståndare. Det finns en alltför stor svans som får diskussionerna att bli löjliga.

Självklart på andra sidan också.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 28 maj 2013, 11:08

Det största problemet för LCHF tror jag är att det har blivit kapat av kvacksalvare, konspirationsteoretiker och annat woofolk.
Håller med. MAn håller på att omvärdera de kostråd vi haft sedan 50-talet.- Bland annat för att en större del av befolkningen numera har stillasittande arbeten och då behöver mindre energi (=kolhydrater).
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » tis 28 maj 2013, 11:24

kipphebel3 skrev:
Det största problemet för LCHF tror jag är att det har blivit kapat av kvacksalvare, konspirationsteoretiker och annat woofolk.
Håller med. MAn håller på att omvärdera de kostråd vi haft sedan 50-talet.- Bland annat för att en större del av befolkningen numera har stillasittande arbeten och då behöver mindre energi (=kolhydrater).
Huvudet på spiken. Att matbehovet inte är detsamma för en banktjänsteman idag och en ackordarbetande skogsarbetare före motorsågarna är nog ganska klart.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 28 maj 2013, 11:53

Blafsen skrev: ackordarbetande skogsarbetare före motorsågarna
Det var inget latmansjobb efter motorsågen heller. Det var först med skogsmaskinerna som skogsarbetarna började komma ned i mer normalt energibehov.

Tillägg: Sen så tror jag inte folk läser kostråden i nån större utsträckning. Inte ens de som kritiserar dem.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » tis 28 maj 2013, 14:45

micke.d skrev:
Blafsen skrev: ackordarbetande skogsarbetare före motorsågarna
Det var inget latmansjobb efter motorsågen heller. Det var först med skogsmaskinerna som skogsarbetarna började komma ned i mer normalt energibehov.

Tillägg: Sen så tror jag inte folk läser kostråden i nån större utsträckning. Inte ens de som kritiserar dem.
Håller med om båda. Jag är inte helt säker på att alla som använder LCHF som slagträ för vissa konspirationsteorier verkligen följer kosten.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 28 maj 2013, 15:37

Ann Fernholm skrev:Det är en journalistisk granskning av kostråden. Jag har gått tillbaka till den forskning som gjordes på 1950-70-talet och som ligger till grund för råd om lågfettdiet. I boken identifierar jag ett beslut på 1950-talet som har lett fel. Då beslöt forskare att totalnivåerna kolesterol i blodet ska vara ett av de absolut viktigaste måtten på hälsa. Det beslutet var aldrig vetenskapligt grundat. Det tog man eftersom den analysen var billigare och enklare att genomföra. Det beslutet är också orsaken till dagens debatt och att forskarvärlden gick totalvilse när det gäller kostråd.

När man istället detaljstuderar blodet, och alla olika partiklar som bär fram kolesterolet, kommer man till helt andra slutsatser kring kosten. Det kapitlet i boken, nr 4, är granskat och läst av en av världens bästa fettforskare: Ronald Krauss.

Sen ägnar jag resten av boken till att beskriva vilka molekylärbiologiska mekanismer som kan förklara varför cancer, demens och hjärtsjukdom är kopplat till fetma och typ 2-diabetes. Fetma är ju farligt - men hur förklaras det på molekylnivå i kroppen? Ni kan vara lugna för att det inte är några anekdoter jag framför till stöd. Men jag använder anekdoter för att fånga läsare. Det är ett journalistiskt knep för att skapa en bra berättelse. Det är nämligen få vanliga personer som orkar läsa stentorra forskningsrapporter.
Det låter ju bra, och spännande.
Ann Fernholm skrev: Sen kan det vara lite läskig läsning för den hör föreningen. För den slutsats jag har landat i, efter att kritiskt ha granskat kostråden under tre år, är att LCHF-rörelsen har väldigt många rätt.

Å andra sidan så är väl risken för hjärt-kärlsjukdomar och viss typer av cancer, t ex tarmcancer, rätt ordentligt kopplad till konsumtion av rött kött. Där är ju frågan om LCHF-rörselsen är helt rätt ute. Det finns väl också en hel del olika inriktningar på LCHF-rörelsen, en del verkar ju anse att all frukt är av ondo, t ex.

Sedan finns det väl också en mycket stor genetisk koppling till hur kosten påverkar hälsan. Problemet är att det nog inte finns några enkla lösningar på det där, men det är ju det som folk vill ha... :-)

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Diet

Inlägg av Tryggve » ons 29 maj 2013, 12:47

Det kan ju också sägas att Okinawadieten förefaller vara en av de bättre för att uppnå långt och hälsosamt liv. Det förefaller som om sötpotatis är det man ska satsa på vad gäller kosten om det stämmer. Kolhydrater står för över 80% av energiintaget här, om man ska tro uppgifterna här. Lite av både kött och fisk.
The traditional diet of the islanders contains 30% green and yellow vegetables. Although the traditional Japanese diet usually includes large quantities of rice, the traditional Okinawa diet consists of smaller quantities of rice; instead the staple was the sweet potato. The Okinawan diet has only 25% of the sugar and 75% of the grains of the average Japanese dietary intake.[4] The traditional diet also includes a relatively small amount of fish (less than half a serving per day) and more in the way of soy and other legumes (6% of total caloric intake). Pork was highly valued, and every part of the pig was eaten, including internal organs. However, pork was primarily eaten on holidays, and the daily diet was mainly plant based.[5] Their overall traditional diet would be considered a very-high-carbohydrate diet by modern standards, with carbohydrates, protein, and fat providing 85%, 9% and 6% of total calories respectively.[6] The consumption of pork in Okinawa in 1979 was 7.9 kg (17 lb) per person per year.[7] This may be contrasted with the average consumption of meat in the United States, which, by 2005, included 62.4 lb (28.3 kg) of beef, 46.5 lb (21.1 kg) of
http://en.wikipedia.org/wiki/Okinawa_diet

Det (enda?) som de har gemensamt är väl lågt kaloriintag.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 29 maj 2013, 12:59

Det är väl litet så att många av våra "vällevnadssjukdomar" beror på att vi äter för mycket och rör oss för litet.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 29 maj 2013, 15:01

kipphebel3 skrev:
Det är väl litet så att många av våra "vällevnadssjukdomar" beror på att vi äter för mycket och rör oss för litet.
Visst, att motion är nyttigt är väl ingen nyhet heller direkt. :-)

Men sammansättningarna av LCHF och Okinawadieten verkar ju vara rätt olika. Om kolhydrater nu är så farligt som många LCHF:are påstår så verkar det ju lite konstigt att folk av allt att döma har mått så bra på Okinawa. Jag frågade om det i trådarna där Dr Dahlqvist var aktiv i här på forumet, men fick väl aldrig någon svar på vad hon hade för funderingar kring det.

Att många vill att LCHF ska fungera är väl kanske inte så konstigt, för det är väl kanske roligare att äta så än andra dieter, men att frukt och grönt är väldigt bra att få i sig finns det ju mycket som talar för. Och att rött kött inte är så nyttigt att äta mycket av har man väl också känt till ett rätt bra tag.

Problemet är väl helt enkelt att folk inte vill motionera, utan på något sätt vill äta sig smala. Speciellt på något som inkluderar smör, verkar det som.... :-)

Skriv svar