Boken "Ett sötare blod"

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Boken "Ett sötare blod"

Inlägg av micke.d » ons 29 maj 2013, 18:16

Ann Fernholm skrev:Sen kan det vara lite läskig läsning för den hör föreningen. För den slutsats jag har landat i, efter att kritiskt ha granskat kostråden under tre år, är att LCHF-rörelsen har väldigt många rätt.
Det skulle vara intressant att få reda på varför Ann Fernholm tror att det skulle vara läskig läsning för föreningen.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 29 maj 2013, 18:19

Läste i en recension av boken att Fernholm säger att den ökade frekvensen av närsynthet kommer av den ökade sockerkonsumtionen. Det stämmer inte med vad jag har läst mig till i den frågan, så därför blir jag nyfiken.

Är det någon som har tillgång till boken och kan peka ut vilken källa det påståendet (om det nu verkligen finns i boken) bygger på?

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 29 maj 2013, 19:39

Om kolhydrater nu är så farligt som många LCHF:are påstår så
Problemet med alla dessa extremdieter är att de är just så extrema. Det är ju inte så att fett eller kolhydrater är antingen jättenyttigt eller livsfarligt...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » ons 29 maj 2013, 19:57

Angående dieter

Jag tror fortfarande på min hypotes att dieter i dag inte i första hand är till för nån praktisk nytta, som hälsa eller naturresurser, utan i stället är ett sätt att manifestera en identitet. Som postreligiösa motsvarigheter till kosher och halal.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 29 maj 2013, 20:34

utan i stället är ett sätt att manifestera en identitet. Som postreligiösa motsvarigheter till kosher och halal.
Det kan ligga ngt i det. Skulle förklara den rent religiösa intensiteten hos många av förespråkarna.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 29 maj 2013, 21:24

micke.d skrev:Läste i en recension av boken att Fernholm säger att den ökade frekvensen av närsynthet kommer av den ökade sockerkonsumtionen. Det stämmer inte med vad jag har läst mig till i den frågan, så därför blir jag nyfiken.

Är det någon som har tillgång till boken och kan peka ut vilken källa det påståendet (om det nu verkligen finns i boken) bygger på?
Är det den här, månne?

Changes in refraction caused by induction of acute hyperglycemia in healthy volunteers

Användarvisningsbild
Lena Krantz

Inlägg av Lena Krantz » ons 29 maj 2013, 22:05

micke.d skrev:
Lena Krantz skrev:Kanske kan Anns uppfattning om VoFs ståndpunkt i frågan om LCHFs vara eller inte vara härstamma från denna tråd
Är det inte uppenbart från den tråden att VoF inte har någon övergripande ståndpunkt förutom att frågan inte är avgjord? Det finns en del delfrågor där det finns någorlunda konsensus inom föreningen, t ex att evolutionära argument för LCHF är tramsiga och att det är energibalansen över tid (antal kalorier som intas minus de som förbrukas) som avgör viktbalansen. Men att säga att VoF har några ståndpunkter i den övergripande sakfrågan är nog inte korrekt. Vad skulle den ståndpunkten vara?
Ja det är ju just detta att enkelt avfärda argument som "tramsiga" och den fullständiga övertygelsen att det bara skulle handla om energibalansen.

Så enkelt är det förmodligen inte, det är i alla fall inte min upplevelse. Det är inte bara hur mycket du gör av med jämfört med vad du stoppar in som spelar roll utan också hur hög ämnesomsättning du har. Givetvis får du högre ämnesomsättning om du tränar men det verkar också vara en åldersfråga samt också vad du äter. Många verkar också ha en felaktig uppfattning om vad LCHF-kosten (det är ingen diet) går ut på. Man äter inte mer kött än i vanlig kost enligt livsmedelsverket exempelvis.
Varför skulle evolutionära argument vara tramsiga förresten? Om vi aldrig ätit socker på det viset som vi har gjort under de senaste ca 100 åren så är det väl inte så konstigt om vi inte är genetiskt anpassade till den livsstilen, eller?
Klimathotsskeptiker och skribent på Stockholms initiativets blogg http://www.klimatupplysningen.se/

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » ons 29 maj 2013, 22:50

kipphebel3 skrev:
utan i stället är ett sätt att manifestera en identitet. Som postreligiösa motsvarigheter till kosher och halal.
Det kan ligga ngt i det. Skulle förklara den rent religiösa intensiteten hos många av förespråkarna.
Sen så vad gäller LCHF så verkar den ha tagit steget fullt för att bli en komplett fungerande matreligion. Komplett med dualistisk världsbild, världsfrälsarambitioner och allt.

Ett slags kostens Livets Ord med Dalkvistskan kreerande Ulf Ekmans roll.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 29 maj 2013, 23:29

Lena Krantz skrev: Ja det är ju just detta att enkelt avfärda argument som "tramsiga" och den fullständiga övertygelsen att det bara skulle handla om energibalansen.
Nu var det en specifik sorts argument för LCHF, evolutionära, som jag menar är tramsiga. De är det bland annat eftersom vi inte vet tillräckligt och eftersom människor levt på en mängd olika dieter på olika håll.
Lena Krantz skrev:Så enkelt är det förmodligen inte, det är i alla fall inte min upplevelse. Det är inte bara hur mycket du gör av med jämfört med vad du stoppar in som spelar roll utan också hur hög ämnesomsättning du har. Givetvis får du högre ämnesomsättning om du tränar men det verkar också vara en åldersfråga
Ja, allt du räknar upp här har med energibalansen att göra så jag förstår inte riktigt vad du protesterar emot?
Lena Krantz skrev:samt också vad du äter.
Menar du att kalorier inte är likvärdiga oavsett källa, med avseende på energibalansen? Vad baserar du det på, i så fall?
Lena Krantz skrev:Varför skulle evolutionära argument vara tramsiga förresten? Om vi aldrig ätit socker på det viset som vi har gjort under de senaste ca 100 åren så är det väl inte så konstigt om vi inte är genetiskt anpassade till den livsstilen, eller?
Alla näringsexperter är rörande ense om att socker i några större mängder är olämpligt, det behöver man inga evolutionära argument för att övertyga någon om.

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » tor 30 maj 2013, 00:03

Det är ju så att om man påpekar att en fråga är omdiskuterad så betyder inte det att man har avfärdat en sida.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

asmodean

Inlägg av asmodean » tor 30 maj 2013, 07:21

Lena Krantz skrev:Så enkelt är det förmodligen inte, det är i alla fall inte min upplevelse. Det är inte bara hur mycket du gör av med jämfört med vad du stoppar in som spelar roll utan också hur hög ämnesomsättning du har. Givetvis får du högre ämnesomsättning om du tränar men det verkar också vara en åldersfråga samt också vad du äter. Många verkar också ha en felaktig uppfattning om vad LCHF-kosten (det är ingen diet) går ut på. Man äter inte mer kött än i vanlig kost enligt livsmedelsverket exempelvis.
Varför skulle evolutionära argument vara tramsiga förresten? Om vi aldrig ätit socker på det viset som vi har gjort under de senaste ca 100 åren så är det väl inte så konstigt om vi inte är genetiskt anpassade till den livsstilen, eller?
Och vi lär knappast vara anpassade till smör, grädde och ister heller, på samma premisser, eller hur? Eller tror du tidiga homonider mjälkade kossor, skummade grädde, kärnade smör, etc?

Och även om man tar saker som ålder, och ämnesomsättning i beaktande, så är det ändå i slutändan energibalansen som är avgörande. Mängd energi ut kan vara högre, eller lägre, av olika anledningar (träning, ålder, etc) och måste understiga, eller matcha energi in för att undervika viktuppgång.

asmodean

Inlägg av asmodean » tor 30 maj 2013, 08:30

*gurgle* Idag är min tangentbordsteknik värre än någonsin. hominider. Inte .. /facepalm För mycket blod i koffeinomloppet tror jag.

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » tor 30 maj 2013, 09:59

micke.d skrev:
Är det någon som har tillgång till boken
Boken finns att låna som e-bok på Elib, om man har lånekort på anslutet bibliotek.
Folkhemmet har omärkligt förvandlats från strålande framtidsvision till oförglömligt minne. Frågan är om vi någonsin levde i det.
C. Palmaer

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » tor 30 maj 2013, 11:49

Jag fick idag veta om en tråd i Flashbacks paranormala forum som jag inte visste fanns. Där har nån synpunkter om denna tråd och jag blev tydligen utsedd till skribentens jämlike i den ädla konsten "logisk akrobatik". Jag länkar så gärna tråden https://www.flashback.org/t1129381p406 och låter bara skribentens inlägg avgöra om jag var helt fel ute i teorin om att LCHF får lida för att tokstollar använder det som slagträ i deras Don Quijote-strider?

Jag rekomenderar att man läser denne användare genom denna tråd åtminstone i underhållningssyfte. Här kan man också hitta fler roliga trådar med samma huvudperson. https://www.flashback.org/find_posts_by ... rid=536393

Men jag kan lova att seriösa LCHF-debattörer som önskar diskutera frågan inte ska behöva stå till svars för denne filur. Det är ämnet alltför intressant för.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 30 maj 2013, 11:55

Suck, bara suck... Nej, jag har inte läst boken. Nej, jag har inte uttalat mig om den....

Skriv svar