Boken "Ett sötare blod"

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
herj

Re: Sv: Boken "Ett sötare blod"

Inlägg av herj » lör 01 jun 2013, 01:07

AndersY skrev:Lite om att välja sina källor (och granskare), samt ha "rätt" vinkel: http://traningslara.se/varfor-fett-gor-dig-fet/
Jag tycker det är ett skitbra exempel på hur debatt tekniken ser ut från många som förespråkar extremdieter :-)

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Re: Diet

Inlägg av Tryggve » mån 17 jun 2013, 13:44

Ergo Sum skrev: Det här med att jämföra oss med kulturer, där man påstås bli så jättegamla är väl ett bra typexempel på där skeptiker kunde ha en del att invända. I Grekland undrade man varför i allsindar man hade så många invånare över 100 år. Det visade sig att man hade inte så många invånare över 100 år, men man betalade pension till väldigt många som var över 100 år. Och hur var det till exempel med kaukasierna som mejerierna påstod blivit så gamla av yoghurt? Visste man verkligen hur gamla de var?
Sant. Och i fallet Japan så har man ju upptäckt att det fanns en hel del rent fusk med bland detta.
http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.4240 ... -forsvunna

Om så är fallet när det gäller Okinawa så borde det komma fram, för det görs väl en hel del studier där nu.

Användarvisningsbild
Anders

Re: Boken "Ett sötare blod"

Inlägg av Anders » sön 10 aug 2014, 10:33

Fernholm var på TV nyss, Kunskapskanalen. Jag såg i princip hela föreläsningen och mitt intryck är att väldigt mycket till synes anekdotiska uppgifter från en tid när läkarvetenskapen var långt ifrån dagens. På slutet pratar hon om insulin nivåer i smala personer kontra tjocka, och dom är olika. Slutsatsen var att det är bra motionera, äta mindre socker, och att inte stressa, ungefär, får då får man inte en rad sjukdomar. Säkert korrekt slutsats, men vägen dit var väl lite spretig, kan jag tycka. Men jag är väl inte helt säker på att förklaringen till Alzheimer är så enkel.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Skriv svar