Råd om barn

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
peters_mamma
Kontakt:

Råd om barn

Inlägg av peters_mamma » ons 16 mar 2005, 09:13

Är det inte konstigt att det är så fasansfullt att rikta reklam mot barn att man måste lagstifta mot det medan det är OK att rikta pseudovetenskapliga råd till blivna och nyblivna mammor? Jag för min del tror det är farligare att inte vaccinera sina barn än att barnet tigger om en extra Barbie-docka.

Är det inte konstigt att tidningar (Vi föräldrar, Föräldrar och Barn, etc) som riktar sig mot småbarnsmammor som helt okritiskt skriver om Sanna Edhdins och antroposofers teorier i samma nummer kan presentera en "chockrapport" om säkerheten hos hoppgungor, barnvagnar? I de senare fallen är det SÅ viktigt att produkten är säker och testad, både vid rekommenderat och vid orekommenderat bruk. Men när det kommer till hälsoråd kan man utan egen självkritik komma med icke vetenskapligt prövade råd.

Vore kanske spännande med en chockrapport om kvällstidningars och mammatidningars medicinska råd om barn!

Något som någon annan reagerat på?

Svante

Inlägg av Svante » ons 16 mar 2005, 11:51

Jag har haft samma tankar. Nu är det flera år sedan vi slutade prenumerera på föräldratidningar men nog känner jag igen mig. Å andra sidan tycker jag inte att föräldratidningarna är varken bättre eller sämre än Amelia och liknande tidningar eller hälsojournalistiken i t.ex. Aftonbladet.

Användarvisningsbild
peters_mamma
Kontakt:

större ansvar

Inlägg av peters_mamma » ons 16 mar 2005, 16:06

tycker väl inte heller att kvällspressen är bättre men kanske att föräldratidningar har ett större ansvar som "fackpress" för förvirrade mammor.

Användarvisningsbild
tiso

MPR-vaccin

Inlägg av tiso » ons 16 mar 2005, 17:51

Ett typexempel på hur illa det kan gå när irrationella tankar, understödd av dålig vetenskap, får råda är den snudd på hysteriska debatten som rådde kring MPR-vaccinet (mässling, påssjuka, röda hund) för några år sedan.

Vaccinmotståndare stödde sig på en rapport av en brittisk barnläkare som larmade om ett samband mellan mellan MPR-vaccinet och autism. När det kom till kritan kunde varken han, eller några andra forskare, påvisa något sådant samband. Men den ursprungliga rapporten togs emot med hull och hår av bl a antroposofer, som menade att det var nyttigt att drabbas av dessa sjukdomar, eftersom man då gav kroppen möjlighet att bli immun på "naturlig väg". Många hakade på denna propaganda vilket ledde till att vaccineringsprocenten i vissa delar av Stockholmstrakten började gå ned emot 75%, en siffra som innebar att man var farligt nära risken för en epedemi.

Ett exempel på vad som kan hända vid en mässlingsepedemi kom från Italien 2002, då runt 400 personer fick föras till sjukhus, 18 barn fick hjärnhinneinflammation och 3 barn och en vuxen dog. Efter detta dog så vitt jag vet debatten om vaccinet vara eller inte vara ut....

Användarvisningsbild
peters_mamma
Kontakt:

Re: MPR-vaccin

Inlägg av peters_mamma » ons 16 mar 2005, 19:54

tiso skrev:Efter detta dog så vitt jag vet debatten om vaccinet vara eller inte vara ut....
jag hörde av min BVC-sköterska att det förra året dog barn i södra Stockholm i kikhosta och jag vet en liten kille som fick det vid två månaders ålder.

ändå framfördes i förra numret av Föräldrar och Barn idén att man ska vaccinera först när barnet kan säga "Ja" som att kroppen innan dess inte är redo för att ta emot främmande ämnen på det sätt som sprutor innebär.

Svante

Inlägg av Svante » tor 17 mar 2005, 12:35

På vilket sätt framfördes detta påstående i Föräldrar och Barn? Var det i en artikel eller var det någon som blev intervjuvad, och i så fall vem?

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » tor 17 mar 2005, 16:11

tiso skrev:Ett typexempel på hur illa det kan gå när irrationella tankar, understödd av dålig vetenskap, får råda är den snudd på hysteriska debatten som rådde kring MPR-vaccinet (mässling, påssjuka, röda hund) för några år sedan.
För någon vecka sedan uppmärksammades här i England en stor studie (N=30000) gjord i Japan om sambandet mellan autism och MPR-vaccin (se t ex här: http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn7076). Resultet visar faktiskt att det var fler barn som drabbades av autism bland de som inte fick MPR än de som fick vaccinet.

Har inte sett denna studie rapporterad i svenska tidningar på nätet, vilket är lite förvånande med tanke på uppmärksamheten i England.

Johannes

Svante

Inlägg av Svante » fre 18 mar 2005, 03:11

Tack för tipset - den artikeln hade jag missat!

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » lör 19 mar 2005, 14:27

Johannes skrev:
tiso skrev:Ett typexempel på hur illa det kan gå när irrationella tankar, understödd av dålig vetenskap, får råda är den snudd på hysteriska debatten som rådde kring MPR-vaccinet (mässling, påssjuka, röda hund) för några år sedan.
För någon vecka sedan uppmärksammades här i England en stor studie (N=30000) gjord i Japan om sambandet mellan autism och MPR-vaccin (se t ex här: http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn7076). Resultet visar faktiskt att det var fler barn som drabbades av autism bland de som inte fick MPR än de som fick vaccinet.

Har inte sett denna studie rapporterad i svenska tidningar på nätet, vilket är lite förvånande med tanke på uppmärksamheten i England.

Johannes
Tack för detta! Det är ju läge att informera svensk press generellt och Vi föräldrar, Föräldrar och Barn m fl i synnerhet.

Användarvisningsbild
peters_mamma
Kontakt:

Inlägg av peters_mamma » lör 19 mar 2005, 22:23

Svante skrev:På vilket sätt framfördes detta påstående i Föräldrar och Barn? Var det i en artikel eller var det någon som blev intervjuvad, och i så fall vem?
Föräldrar & Barn 05-01

Bland annat intervjuades Jackie Swartz, antroposofisk läkare.

I tidningen står bland annat
*Jacke Swartz är motståndare till massvaccinering av små barn utan hänsyn till deras individuella utveckling. Främmande ämnen tar sig in i kroppen på ett onaturligt sätt under en period när barnet växer och utvecklas i raketfart.

"Den som ändå vill vaccinera borde åtminstone vänta tills barnet kan säga 'Jag' om sig själv i 2-3 års-åldern. Ordet 'Jag' visar att barnet har hunnit skapa en integritet i förhållande till yttervärlden. Nervsystemet och immunförsvaret har hunnit mogna och kan bättre hantera det som är främmande."*

Resten av artikeln är minst lika illa. Kan skicka kopia om du är intresserad. Har tipsat Folkvett om den.

SuperDupe

Nervsystemets mognad

Inlägg av SuperDupe » lör 19 mar 2005, 22:57

peters_mamma skrev:Nervsystemet och immunförsvaret har hunnit mogna och kan bättre hantera det som är främmande.
Presenteras några belägg för detta påstående? (Låt mig gissa: nej?)

Användarvisningsbild
peters_mamma
Kontakt:

Re: Nervsystemets mognad

Inlägg av peters_mamma » sön 20 mar 2005, 14:18

SuperDupe skrev:
peters_mamma skrev:Nervsystemet och immunförsvaret har hunnit mogna och kan bättre hantera det som är främmande.
Presenteras några belägg för detta påstående? (Låt mig gissa: nej?)

svaret är givetvis nej. men synen på vem som är expert kanske blir mer talande när man läser resten av artikeln:

sofie andree, antroposofisk barnsjuksköterska, är en av "Föräldrar & barns experter. Här bjuder hon på råd baserade på hennes egen erfarenhet"

t ex

"Mamma och barn ska äta rätt fetter: rent smör och kallpressade oljor. Margariner är industriellt behandlade, då kroppen får jobba extra för att hantera dem. Det tär på energin."

Min kommentar: så smör och olja är inte industriellt behandlade. Nehe. Och att äta margarin verkar ju vara en bantningskur!

"Använd inte sladdlösa telefoner i närheten av små barn och gravida. Vuxna kan få brännskador vid örat av strålningen, och då kan den säkert också skada barnets processer."

"Barnet måste få bygga upp sitt immunförsvar i lugn och ro i sin egen trygga miljö innan det utsätts för allt för främmande bakterier."

Min kommentar: jag är ju inte medicinskt skolad, men vad menas eg med allt för främmande bakterier???

Också i samma artikel, men nu av Jackie Swartz, som har världens bästa förklaring till varför dagisbarn blir förkylda:

"Barn som kommer till dagis och blir överstimulerade av alla intryck, tappar bort sig själva, blir mer sjuka än dem som lär sig hantera världen i lagom takt."

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » sön 20 mar 2005, 22:01

peters_mamma skrev:
"Barnet måste få bygga upp sitt immunförsvar i lugn och ro i sin egen trygga miljö innan det utsätts för allt för främmande bakterier."
Men snälla nå'n! Vad tror hon det är som gör att immunförsvaret byggs upp då?!?

Hade jag prenumererat på denna publikation hade de fått en skarpt formulerad insändare och en uppsägning av prenumerationen.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » mån 21 mar 2005, 08:09

Ordet 'Jag' visar att barnet har hunnit skapa en integritet i förhållande till yttervärlden. Nervsystemet och immunförsvaret har hunnit mogna och kan bättre hantera det som är främmande.
Var det läkare han var? Inte lingvist i alla fall... Att man skulle kunna säga något om immunförsvaret med ledning av ett uttalat ord... Tanken svindlar.

Användarvisningsbild
peters_mamma
Kontakt:

Inlägg av peters_mamma » mån 21 mar 2005, 08:23

Bod skrev:Hade jag prenumererat på denna publikation hade de fått en skarpt formulerad insändare och en uppsägning av prenumerationen.
jag prenumererar INTE på tidningen utan det är en kompis som gör det. Hon lämnade ett exemplar till mig efter att hon reagerat över innehållet.

Skriv svar