Råd om barn

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Svante

Inlägg av Svante » mån 21 mar 2005, 18:05

Ett alltför vanligt upplägg som jag sett i den sortens artiklar är att man intervjuvar en vaccinationskritiker och en -förespråkare och ger dem exakt lika mycket utrymme. På så sätt kan tidningen hävda att de är objektiva, samtidigt som de ger ett falskt intryck av att expertopinionen är delad i två ungefär lika stora läger. Var det så i det här fallet också?

Jackie Swartz dyker ofta upp i dessa sammanhang - han är antroposofisk läkare i Järna och ger nog många journalister ett mer vetenskapligt respektabelt intryck än många andra vaccinationskritiker. Han har gjort en studie av en mässlingsepidemi i Järna:
http://www.antroposofi.org/vaccination.htm

Den är intressant om man är intresserad av debatten om barnvaccinationer - bland annat som än övning i hur man kan tolka data på olika sätt. För mig är de data Swartz presenterar utmärkta argument för vaccinationer - men så ser naturligtvis inte han på saken.

Användarvisningsbild
peters_mamma
Kontakt:

Inlägg av peters_mamma » mån 21 mar 2005, 19:28

Svante skrev:Ett alltför vanligt upplägg som jag sett i den sortens artiklar är att man intervjuvar en vaccinationskritiker och en -förespråkare och ger dem exakt lika mycket utrymme. På så sätt kan tidningen hävda att de är objektiva, samtidigt som de ger ett falskt intryck av att expertopinionen är delad i två ungefär lika stora läger. Var det så i det här fallet också?
nej! här behandlas bara den ena sidan. det är t o m så att man beskriver en studie av Johan Alm, barnläkare på Sachsska.
"Johan Alm har jämfört barn som lever i antroposofisk miljö med barn i 'vanliga' svenska hem. De antroposofiska barnen är oftare födda hemma. De är ofta ovaccinerade och får mer sällan antibiotika. De äter vegetarisk, biodynamiskt odlad mat med mjölksyrade grönsaker, som ökar mängden mjölksyrebakterier i tarmarna. De tycks ha en rikare tarmflora och är mindre drabbade av allergier.
- Jag menar inte att vi ska börja leva som på 50-talet eller att alla ska bli antroposofer. Men kan vi hitta speciella delar i den livsstilen som faktiskt påverkar och stärker immunförsvaret kan vi lära oss av det, och använda vår moderna medicin på ett klokare sätt, säger Johan Alm."

Däremot står det INGET för vaccinationer.

Men följande är en kur som sänker febern 0,5 - 1 grad:
"dela en citron i bitar, gärna ekologisk, under kallt eller ljummet vatten i handfatet och pressa också ur saften. doppa en tygblöja i citronvattnet och lägg runt barnets vader. Lägg torrt tyg runt, ull ytterst."

Skriv svar