Är filosofi meningslöst?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Nemesis

Är filosofi meningslöst?

Inlägg av Nemesis » tis 16 apr 2013, 18:48

På diverse skeptiska forum finns diskussioner om meningsfullheten eller meriterna hos filosofi, t ex här på Randiforumet, eller en gammal diskussion här på Richard Dawkins sida.

I grova drag tycks det stå två läger mot varandra, dels "filosofoberna" som anser att vetenskapen har övertagit allt det meningsfulla i filosofi, och att filosofi idag mest är navelskåderi som inte åstadkommer någonting, inte gör progress. På andra sidan står "filosofilerna" som anser att filosofi är meningsfullt, att vetenskapen uppkom ur filosofin och bygger på filosofiska premisser.

Jag tycker att ämnet kompliceras av att definitionen av "filosofi" förändrats. Mycket av det man i antiken kallade filosofi skulle idag kallas vetenskap. Jag skulle även säga att en hel del av vad upplysningsfilosoferna (dvs på 1700-talet) funderade kring och även gjorde grovdragna empiriska observationer om idag skulle benämnas som vetenskap.

Vetenskapsmän som är öppet kritiska mot filosofi är bland andra Stephen Hawking, Leonard Mlodinow, Lawrence Krauss och Peter Atkins. Mitt intryck är att analytiska filosofer tenderar att vara vetenskapsvänliga, men kontinentala filosofer är mer postmodernistiska i sin syn på vetenskapen.

Massimo Pigiucci anklagar ofta Dawkins för att nedvärdera filosofi och för att vara scientistisk. Daniel Dennett å sin sida (som svar till en teolog) säger att han inte känner någon som gör sig skyldig till scientism.

Så, vad tycker VoFarna om filosofi och dess relation till vetenskap?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: Är filosofi meningslöst?

Inlägg av kaxiga Z » tis 16 apr 2013, 18:53

Nemesis skrev:Vetenskapsmän som är öppet kritiska mot filosofi är bland andra Stephen Hawking, Leonard Mlodinow, Lawrence Krauss och Peter Atkins.
Hoppas dessa herrar har läst en del filosofi, så att de vet vad filosofi faktiskt är.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 16 apr 2013, 18:58

För mig som ingenjör tycker jag att filosofi inte har någon stringens. Det verkar som så länge filosofen funderar lite, skriver ner det och citerar andra filosofer så är det OK. Det går inte hem för en ingenjör eller forskare.

Personligen har jag alltid sett filosofi som ett sätt att med konversation imponera på andra. Något som är mig helt främmande.

Jag har också svårt att se filosofer som auktoriteter.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 16 apr 2013, 18:59

kaxiga Z skrev:
Nemesis skrev:Vetenskapsmän som är öppet kritiska mot filosofi är bland andra Stephen Hawking, Leonard Mlodinow, Lawrence Krauss och Peter Atkins.
Hoppas dessa herrar har läst en del filosofi, så att de vet vad filosofi faktiskt är.
Mmm, Stephen Hawking verkar ju vara en intellektuell dvärg som aldrig läser böcker...
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 16 apr 2013, 19:01

Att försöka sätta ord på saker som händer, är filosofi.

Kvantmekanik minus filosofi = shut-up-and-calculate-tolkningen.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 16 apr 2013, 19:05

kaxiga Z skrev:Att försöka sätta ord på saker som händer, är filosofi.

Kvantmekanik minus filosofi = shut-up-and-calculate-tolkningen.
Så där man ju säga om allt. Ekonomi minus filsofi = shut-up-and-calculate-tolkningen.

IT-säkerhet minus filosofi = shut-up-and-calculate-tolkningen.

Det håller inte!

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 16 apr 2013, 21:39

Vad är då filosofi, Anders? Definiera gärna.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tis 16 apr 2013, 22:44

kaxiga Z skrev:Vad är då filosofi, Anders? Definiera gärna.
Vad jag förstått handlar det mer om wn fråga om vad som är verkligt: vad man bör ta hänsyn till. Är logiskamöjligheter verkliga möjligheter ller bara lek med ord?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » tis 16 apr 2013, 23:07

Att dissa filosofi är lite som att dissa text eller tal.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
rikard

Inlägg av rikard » tis 16 apr 2013, 23:37

Anders skrev:För mig som ingenjör tycker jag att filosofi inte har någon stringens. Det verkar som så länge filosofen funderar lite, skriver ner det och citerar andra filosofer så är det OK. Det går inte hem för en ingenjör eller forskare.
För en ingenjör kanske. Ingen stringens. Du har aldrig läst några filosofiska texter va?

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » ons 17 apr 2013, 05:05

det handlar inte om stringens. Eller filosofins användbarhet som verktyg utan att göra uttalande om världens beskaffenhet utifrån rena spekulationer, dvs att använda den vetenskapliga metoden att säkra fakta med empiri.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 17 apr 2013, 07:34

Anders skrev:För mig som ingenjör tycker jag att filosofi inte har någon stringens.
Ironiskt nog är väl detta ett filosofiskt uttalande?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 17 apr 2013, 07:44

rikard skrev:
Anders skrev:För mig som ingenjör tycker jag att filosofi inte har någon stringens. Det verkar som så länge filosofen funderar lite, skriver ner det och citerar andra filosofer så är det OK. Det går inte hem för en ingenjör eller forskare.
För en ingenjör kanske. Ingen stringens. Du har aldrig läst några filosofiska texter va?
Helt rätt, jag är inte intresserad. Jo då, jag har nog läst en bok eller två och artiklar. Jag är fortfarande inte intresserad. Det är är för fluffigt liksom.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 17 apr 2013, 07:45

Jag vet inte, vet du? Men å andra sidan, kan du definera datavetenskap?

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 17 apr 2013, 08:37

Anders skrev:
Jag vet inte, vet du? Men å andra sidan, kan du definera datavetenskap?
Datavetenskap ligger nära det jag pluggat (har ej pluggat på någon filosofisk institution). I princip: studier om beräkningar mha dator, hur de utförs, etc. Datalogi, etc (osäker på om datalogi ingår i blocket datavetenskap)

Men just datalogi är till stor del filosofi anser jag, med en hel från mängdlära, logik (alltså teoretisk filosofi).

Jag tror herrarna Mlodinow et al inte förstår hur stort ämnesområdet filosofi är. Det inbegriper t ex argumentationsanalys (t ex: "Vad är det vi menar, egentligen, när vi säger följande:.......", "Innebär detta en logisk motsägelse?", "Är detta ett felslut?")

NE.se skrev:argumentationsanalys,
det filosofiska studiet av argument och deras giltighetsanspråk. Viktiga begrepp inom argumentationsanalysen är hållbarhet och relevans, tolkning och precisering samt olika typer av systematiska argumentöversikter.

Med hållbarhet menas graden av tilltro till att påståendena i argumentet är sakligt riktiga, medan relevans syftar på i hur hög grad dessa påståenden verkligen har ett (logiskt eller kausalt) samband med den diskuterade saken.

Skriv svar