Vad tror/tycker ni om Bitcoin

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Thomas P

Re: Vad tror/tycker ni om Bitcoin

Inlägg av Thomas P » tis 30 apr 2013, 21:04

JohJoh skrev:Jo men det är väl inte värre än att du idag kan tappa bort/bli bestulen på dina kontanter. Fördelen med Bitcoins är att du kan ta backup på dina pengar, något som är svårt med vanliga sedlar... ;o
Själv har jag större belopp på banken, och jag har aldrig råkat ut för att de klagar på att deras hårddisk kraschat. Banker är rätt bra på backup de också.

Användarvisningsbild
wmadoss

Inlägg av wmadoss » ons 08 maj 2013, 13:26

Däremot används inte Bitcoin som en valuta idag
Finns iaf en lirare som lagt ut sitt hus till försäljning för bitcoins.
http://rt.com/news/house-for-sale-bitcoins-781/

I övrigt så vet jag att den används för lite underground affärer som piratsidor mm dvs överallt där man vill ha anonymitet.
To Dawkins - Does that mean there may be a god?, Dawkins - There may be a leprechaun

“Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it. Do not count on them. Leave them alone.”

skogaliten

Inlägg av skogaliten » ons 08 maj 2013, 13:41

wmadoss skrev:

I övrigt så vet jag att den används för lite underground affärer som piratsidor mm dvs överallt där man vill ha anonymitet.
...Vilket åtminstone för mig gör mig ännu mer skeptisk till Bitcoins företeelsen:
Om den i huvudsak används för "affärer" ljusskygga verksamheter, så blir den både mindre pålitlig, och kommer antagligen att stoppas.

Anonyma affärer innehåller väldigt ofta en part som ägnar sig åt penningtvätt, skatteflykt eller något annat osunt.

Användarvisningsbild
wmadoss

Inlägg av wmadoss » ons 08 maj 2013, 13:44

skogaliten skrev:
wmadoss skrev:

...Vilket åtminstone för mig gör mig ännu mer skeptisk till Bitcoins företeelsen:
Om den i huvudsak används för "affärer" ljusskygga verksamheter, så blir den både mindre pålitlig, och kommer antagligen att stoppas.

Anonyma affärer innehåller väldigt ofta en part som ägnar sig åt penningtvätt, skatteflykt eller något annat osunt.
Hur har du tänkt stoppa den?
To Dawkins - Does that mean there may be a god?, Dawkins - There may be a leprechaun

“Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it. Do not count on them. Leave them alone.”

Användarvisningsbild
Ho.Se.

Inlägg av Ho.Se. » ons 08 maj 2013, 14:00

wmadoss skrev:Hur har du tänkt stoppa den?
Den mest effektiva vägen vore troligen att förbjuda inväxling av BitCoins till "riktiga" pengar vilket effektivt hade gjort det till monopolpengar. Möjligen hade en sådan handel ändå kunnat ske någonstans men jag betvivlar att valutan hade behållit något riktigt värde ifall det var förbjudet i 99% av världens ekonomier.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » ons 08 maj 2013, 15:33

Ho.Se. skrev:
Den mest effektiva vägen vore troligen att förbjuda inväxling av BitCoins till "riktiga" pengar vilket effektivt hade gjort det till monopolpengar. Möjligen hade en sådan handel ändå kunnat ske någonstans men jag betvivlar att valutan hade behållit något riktigt värde ifall det var förbjudet i 99% av världens ekonomier.
Borde gå att komma runt om man i stället för att växla till en annan valuta köper någon annan lättomsatt vara, som exempelvis ädelmetall, som man sen kan få riktiga pengar för.

Den organiserade ekonomiska brottsligheten har mycket lång erfarenhet av att göra svarta tillgångar vita.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Ho.Se.

Inlägg av Ho.Se. » ons 08 maj 2013, 21:49

VeVeN skrev:
Ho.Se. skrev:
Borde gå att komma runt om man i stället för att växla till en annan valuta köper någon annan lättomsatt vara, som exempelvis ädelmetall, som man sen kan få riktiga pengar för.

Den organiserade ekonomiska brottsligheten har mycket lång erfarenhet av att göra svarta tillgångar vita.
Vem skulle du köpa det av? Byte till guld eller valuta förutsätter båda att det finns en aktör som tänker att BitCoin är värda någonting. Om all "vit" handel förbjuds så förutspår jag att värdet av BitCoins kommer utplånas. Absolut inte mitt ämne så hade varit tacksamt om någon mer ekonomiskt kunnig lade in sina tankar här.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tor 09 maj 2013, 19:23

Ho.Se. skrev:
VeVeN skrev: . . .
Vem skulle du köpa det av? Byte till guld eller valuta förutsätter båda att det finns en aktör som tänker att BitCoin är värda någonting. Om all "vit" handel förbjuds så förutspår jag att värdet av BitCoins kommer utplånas. Absolut inte mitt ämne så hade varit tacksamt om någon mer ekonomiskt kunnig lade in sina tankar här.
Den kriminella världen räknar kallt med rejäla "växlingsförluster" när de gör svarta tillgångar vita. Det finns alltid de som är villiga att hjälpa till, om de kan görs sig en hacka.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Ho.Se.

Inlägg av Ho.Se. » tor 09 maj 2013, 19:57

VeVeN skrev:Den kriminella världen räknar kallt med rejäla "växlingsförluster" när de gör svarta tillgångar vita. Det finns alltid de som är villiga att hjälpa till, om de kan görs sig en hacka.
Antingen så missförstår du min invändning eller så är det jag som inte förstår din tankegång. Anledningen att jag tror att BitCoins är ett särskilt fall är för att det skulle vara möjligt att förbjuda "vit" handel med BitCoins. Det är möjligt att reglera så att finansiella institutioner inte får byta varor eller valuta mot BitCoins. Samma möjlighet finns inte med exempelvis svarta dollarsedlar eller guld. Skillnaden ligger i att de svarta dollarsedlarna, svarta SEK på ett konto eller stulet guld är lika värdefulla som vita diton så länge det inte upptäcks att de är stulna. Svarta pengar är lika värdefulla med det undantaget att de är behäftade med en risk. Min förutsägelse är alltså att om BitCoins görs till valuta non grata på den vita marknaden så skulle den tappa allt värde.

Användarvisningsbild
greisa

Inlägg av greisa » lör 05 apr 2014, 02:46

Jag blev blåst på hela mitt Bitcoin-experiment, jag köpte lite Bitcoins för att testa och lära mig hos mtgox, jag gjorde en fantastisk vinst och sedan gick allt åt pipan. Hade jag gjort som jag sagt och tänkt så hade utgången antagligen blivit en annan, men nu lät jag allt ligga kvar hos mtgox! Min plan var att testa och lära och visst fick jag lära mig något :)

Mtgox var en stor och seriös aktör, jag trodde inte att de skulle ta hela mitt Bitcoin-kapital bara så där? Japansk maffia, giriga ägare, mina pengar, vilken mix att lära sig från. En sak jag lärt mig nu är att vår bankgaranti är otroligt viktig! Den funkar bara för privatpersoner med småpengar och inte för stora företag, men för sådana som jag så är den väldigt viktig.

Antagligen så ska jag göra ett nytt Bitcoin experiment, men då ska jag vara lite mer seriös och verkligen följa upp vad som händer med mina pengar, och då menar jag inte några större belopp utan bara några tusen som man kan leka med för att lära.

/Greger

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Re: Sv: Vad tror/tycker ni om Bitcoin

Inlägg av Vitnir » lör 05 apr 2014, 07:59

Tja mtgox var en bank och banker blir rånade eller slarvar bort pengar. Det finns en anledning till att folk inte gillar banker.
Behåll bitcoinen på din egen dator och säkerhetskopierna.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
greisa

Inlägg av greisa » ons 09 apr 2014, 00:58

Som jag sa så vill jag förstå och lära, jag blev blåst av en som i min värld var en stor Bitcoin-bank, en seriös tredje part man kunde lita på. De var stora och hade varit med sedan Bitcoin startade, så jag gav dem mitt förtroende att hålla mina Bitcoins och mina SEK. Säger du att det är fel och att du tror att vi kan göra affärer utan mellanhand, att Banker inte behövs???

Jag lär så länge lever och det kanske inte så många år till, men jag tackar bankgarantin, att staten garanterar mina pensionspengar på kontot tills jag dör. (med saten menar jag Sverige). Har du sett tiggarna från Rumänien som nu sitter i varenda gathörn av Stockholm, ska det var så? NEJ säger jag och varenda tänkande varelse i kollektivtrafiken, ska vi vänja oss eller ska våra politiker våga ta tag i frågan? Varför inte ge tiggarna lite Bitcoins, och om det är brist på dem kan vi göra TiggCoins, bara för att hjälpa till.

Affärer utan att en Bank eller tredje part är med i loopen är en utopi och har varit så sedan tidernas begynnelse. Vi hittade inte på pengar utan orsak, och om du tror att du kan leva utan dem är du torsk och snart död. Trist men så är det :)

/Greger

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Re: Sv: Vad tror/tycker ni om Bitcoin

Inlägg av Vitnir » ons 09 apr 2014, 05:01

Banker behövs som växlingskontor men annars finns ingen anledning att lagra bitcoins någon annanstans än hos dig.
Mtgox missade en grundläggande detalj i sitt säkerhetstänk och sånt kan kunderna inte skydda sig emot. Precis som med vanliga pengar är internet full med sätt för att blåsa dig på bitcoins. Jag sparar inte vanliga pengar på konton utan statlig insättningsgaranti av den anledningen.
There is no spoon.

ingsve

Inlägg av ingsve » ons 09 apr 2014, 09:03

greisa skrev:Jag blev blåst på hela mitt Bitcoin-experiment, jag köpte lite Bitcoins för att testa och lära mig hos mtgox, jag gjorde en fantastisk vinst och sedan gick allt åt pipan. Hade jag gjort som jag sagt och tänkt så hade utgången antagligen blivit en annan, men nu lät jag allt ligga kvar hos mtgox! Min plan var att testa och lära och visst fick jag lära mig något :)

Mtgox var en stor och seriös aktör, jag trodde inte att de skulle ta hela mitt Bitcoin-kapital bara så där? Japansk maffia, giriga ägare, mina pengar, vilken mix att lära sig från. En sak jag lärt mig nu är att vår bankgaranti är otroligt viktig! Den funkar bara för privatpersoner med småpengar och inte för stora företag, men för sådana som jag så är den väldigt viktig.

Antagligen så ska jag göra ett nytt Bitcoin experiment, men då ska jag vara lite mer seriös och verkligen följa upp vad som händer med mina pengar, och då menar jag inte några större belopp utan bara några tusen som man kan leka med för att lära.

/Greger
MtGox var stora men inte det minsta seriösa. Det var oerhört misskött vilket är anledningen till att de blev ett stort mål för kriminell verksamhet. Det de gjorde var att de helt enkelt accepterade overifierade överföringar av BitCoins som om de vore verifierade. Det skulle vara som att en bank blint tog emot monopolpengar utan att på något vis testa om pengarna var äkta. Med sådan verksamhet är det inte kostigt att de gick under.

Regel nummer ett vad gäller BitCoins är att man inte ska spara några coins hos växeltjänsten utan så fort som möjligt spara ner allt i sin wallet.
“A new scientific truth does not triumph by convincing its opponents and making them see the light, but rather because its opponents eventually die, and a new generation grows up that is familiar with it” - Max Planck

Ulf T
Kontakt:

Inlägg av Ulf T » ons 09 apr 2014, 20:05

greisa skrev:Mtgox var en stor och seriös aktör, jag trodde inte att de skulle ta hela mitt Bitcoin-kapital bara så där?
Mtgox var stor och seriös jämfört med andra bitcoin-aktörer. Det säger mer om de andra än om Mtgox. Personligen tror jag tåget har passerat om man hoppas på att göra några större vinster i den valutan. Känns ju inte särskilt stabilt när valutan sjunker betydligt i värde bara för att FBI griper några knarklangare, som när de stängde ner Silk Road i höstas.

Skriv svar