En healer på vetenskaplig grund

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Skriv svar
SuperDupe

En healer på vetenskaplig grund

Inlägg av SuperDupe » sön 20 mar 2005, 21:02

Ja, det anser sig i alla fall Svenska Dagbladet ha hittat i en artikel från 3 augusti 2004.

Vi får bland annat veta att han i "kontrollerade vetenskapliga experiment kunde [...] påverka strömstyrkan i elektriska apparater som stod i ett annat rum" och vid "elva års ålder [...] kunde flytta på saker bara genom att tänka på dem", men att han efter ett tag "tröttnade på att åka runt och uppträda som en dresserad apa".

Användarvisningsbild
bear

Inlägg av bear » sön 20 mar 2005, 22:42

Och icke att förglömma:
I forskningen lyckades han påverka cancerceller inneslutna i ett elektroniskt skal som utestänger alla former av magnetism och elektromagnetism, så hans kraft har uppenbarligen någon annan form.

Dexter

Inlägg av Dexter » mån 21 mar 2005, 00:51

Jag mailade artikelförfattaren Magnus Jakobson direkt efter publiceringen och här följer ett utdrag ur mailväxlingen:

I dag hävdar ni att:

1 Det är vetenskapligt bevisat att man kan flytta saker med tankekraft.
2. Att man kan döda mögel med "kosmisk energi".
3. "Laga revorna i energibanorna" på sjuka. Att detta "lyckas tämligen ofta".
4. Att en man kan hejda cancer till 90 procent - med tanken.
5. Att skådespelare som spelar ledsna figurer har lättare att bli sjuka.
6. Mannings hävdar att den som inte stressar troligen lever längre och inte riskerar att drabbas av cancer lika lätt som 20-åringen som gillar prylar.

Det är sensationella uppgifter och vore de sanna skulle de ha hamnat i vänsterkryss på ettan. På alla tidningar i hela världen. Ett scoop, Magnus. Men det är inte sant. Det är ljug. Förhoppningsvis inte medvetet ljug men det är ljug.
"I kontrollerade ventenskapliga experiment...",
skriver du utan vidare hänvisningar. Vem utförde experimentet, vad var syftet, hur utfördes det?

Att hejda cancer till 90 procent är fantastiskt. Men innebär det att 9 av 10 blir friska eller att 10 procent av cancern finns kvar hos alla patienter?

Artikelförfattarens svar:

Jag föreslår att du läser Mannings bok, särskilt sidorna 296 till 305.
Där redogör Manning för sina källor. Jag har varken tid eller kompetens att själv värdera varje enskild artikel, men tidskrifter som Lancet och British Medical Journal brukar ju betraktas som seriösa publikationer i andra sammanhang, och jag har tagit det till intäkt för att Mannings inte är alldeles ute i det blå.

Därtill verkar du ha läst min artikel som fan läser bibeln, så det känns inte särskilt meningsfullt att försöka bemöta dina tirader i detalj.

Personligen har jag alltid betraktat healing, liksom all annan new age-flum, som ren hokus pokus, men efter att ha läst om och pratat med Matthew Manning har jag faktiskt omprövat den ståndpunkten, åtminstone
tycker jag inte att man rakt av kan avfärda det.

/Magnus

Jag svarar att man faktiskt kan avfärda det rakt av.

Magnus igen:

Jag var personligen ytterst skeptisk till healing innan jag läste Mannings bok, och jag är fortfarande inte övertygad. Den inledande beskrivningen av vad som händer i healingsituationen är mera tänkt som en illustration till Matthew Mannings värld, än som en objektiv beskrivning av vad som faktiskt händer. Uppenbarligen har jag inte formulerat mig tillräckligt väl.

Däremot är jag övertygad om att det händer något med människor i en healingsituation. Om det sen är placebo eller oxyticinströmmar eller något annat, det saknar jag kompetens att bedöma.

Jag är också övertygad om att Manning genomgått en rad vetenskapliga experiment. Men nej, jag har inte läst resultaten, dels för att jag inte har den kompetensen, dels för att jag inte haft tiden till mitt förfogande. Mitt uppdrag var inte att avslöja en bedragare, utan att berätta om den bok MM skrivit och om hans kritiska hållning till alternativmedicinen - inklusive healing.

Och nu har jag inte längre tid att pennfäktas med dig, så du får lov att styra ditt korståg mot vidskepelsen och dumheten på jorden i någon annan riktning.

/Magnus

Jag föreslog då denna rättelse:

SvD tillrättalägger
Man kan INTE flytta saker med tankekraft som vi tidigare påstått skulle ha varit vetenskapligt bevisat. Man kan heller INTE döda mögel med "kosmisk energi" även om det vore toppen varje gång man öppnar kylen i fikarummet. Vi har även felaktigt hävdat att det går att "Laga revorna i energibanorna" på sjuka. Sorry, ingen här på redaktionen vet vad det betyder men vi har bestämt oss för att göra ren kylen i fikarummet ordentligt nu så vi slipper hallucinera oss igenom eftermiddagarna

Hakuna Matata /red

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » mån 21 mar 2005, 03:02

Det är tydligen inte första gången som SvD har haft korrespondenter i La-La-land:

http://www.skepticreport.com/print/mediascience-p.htm

Dexter

Inlägg av Dexter » mån 21 mar 2005, 23:26

Aftonbladets Gunnar Fredriksson läser Jesper Jerkert och Sven Ove Hansson:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 07,00.html

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 22 mar 2005, 23:24

Jag har nu sagt upp min SvD-prenumeration, pga av artikel om Manning, och den uteblivna analysen av hans svador.

Har funderat på det sedan artiklen publicerades men tänkte vänta ett tag och se om det kom någon uppföljning, men icke, så nu får DN ännu en prenumerant!
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 23 mar 2005, 09:43

Anders skrev:Jag har nu sagt upp min SvD-prenumeration, pga av artikel om Manning, och den uteblivna analysen av hans svador.

. . ., så nu får DN ännu en prenumerant!
Grattis. Då får du DN-kortet som ger dig rabatt på t.ex Feng Shui-seminarier. :D

Användarvisningsbild
bear

Inlägg av bear » ons 23 mar 2005, 21:09

Att säga upp sin prenumeration enbart pga av detta luktar vegetarianlogik.

Användarvisningsbild
Markus

Re: vegetarianlogik.

Inlägg av Markus » ons 23 mar 2005, 23:12

Hur fungerar vegetarianlogik?

/Markus som inte äter kött.

Användarvisningsbild
bear

Re: vegetarianlogik.

Inlägg av bear » ons 23 mar 2005, 23:36

Markus skrev:Hur fungerar vegetarianlogik?

/Markus som inte äter kött.
Man tror att sin egen "moraliska insats" gör tillräckligt med skillnad för att man ska uppoffra en personlig njutning.

Användarvisningsbild
Markus

Vegetarianlogik

Inlägg av Markus » ons 23 mar 2005, 23:54

Den logiken kan jag delvis köpa.

Jag låter bara bli att bidra med mina pengar till kött och skapar istället en efterfrågan på alternativ i min butik och på restauranger.

Jag anser att var och en får värdera sina uppoffringar mot den effekt de tror att de gör och att det bara är jag själv som kan avgöra om skillnaden är "tillräckligt" stor. Jag tror inte att de lägger ner slakterier för min skull, men det händer att de plockar in något nytt alternativ i affären där jag handlar.

Edit: Ändrade ett par felaktigheter.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 24 mar 2005, 21:38

bear skrev:Att säga upp sin prenumeration enbart pga av detta luktar vegetarianlogik.
Jag hade väl inte tänkt kommentera min rätt till att göra vad jag själv vill. Men, du kanske menar samma logik som norrmän använde sig av i motståndet mot ockupationsmakten, som Solidaritet använde i Polen, som folket i DDR och baltikum använde sig av i måndagsmöten.

Som väl är kan även en människa göra skillnad.

Dessutom vill DN att jag prenumerer på deras blaska för bara 600 spänn/halvår :D
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Skriv svar