BitCoin mining, bra eller anus?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Zoltan

BitCoin mining, bra eller anus?

Inlägg av Zoltan » fre 29 nov 2013, 22:37

Hej!

Fakta 1:
Bitcoin is an open source peer-to-peer electronic money and payment network introduced in 2009 by pseudonymous developer "Satoshi Nakamoto".[1] Bitcoin has been called a cryptocurrency because it uses cryptography to secure transactions.[2][3] Digitally signed payment messages are broadcast to and verified by a decentralized network.[4] Specialized computers use a proof-of-work system to prevent double-spending, a problem for digital currencies. The operators of these computers, known as "miners", are rewarded with transaction fees and newly minted Bitcoins.[5]

http://en.wikipedia.org/wiki/Bitcoin

(Dvs:det är inbyggt i valutan / "banken" att om du erbjuder CPU-kraft till nätverket för att "Hasha" (beräkna/kryptera) transaktionsloggen då får du också ersättning för det i form av BTC.

Fakta 2:
Denna digitala valuta har ökat från ca $0.1 till $1200 hittills i år (exakt just nu när jag skrev detta inlägg gick valutans värde upp ca $50.
http://bitcoinity.org/markets

Fakta 3:
Jag har precis investerar ca 7000 SEK i https://cloudhashing.com/
En cloud-baserad tjänst som ska generera från början: 20 GHash/s i två år + återinvestering i hårdvara á +30% (alltså jag får mer CPU power för att gräva BitCoins automatiskt),
och direkt återbetalt 60% (de tar 10% för tjänsten vilket jag tycker är rimligt för att generera pengar gratis).
Enligt vad jag bedömer som seriösa kalkyler kommer jag nu att få en kickback på ca $400/månad, dock med en sannolikt fallande trend framöver.
Har jag blivit blåst/lurad, är detta bara ett "pyramidspel"?

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Re: BitCoin mining, bra eller anus?

Inlägg av Vitnir » lör 30 nov 2013, 17:05

I dagsläget lär det inte betala sig så bra som det gjort tidigare men kursen har rusat på sistone så kanske det går på plus igen.
There is no spoon.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » lör 30 nov 2013, 21:22

Zoltan skrev:Har jag blivit blåst/lurad, är detta bara ett "pyramidspel"?
Det är inte något pyramidspel eftersom man i konstruktionen har begränsat hur många nya mynt som kan tillkomma. I ett pyramidspel krävs et exponentiellt ökande antal deltagare för att man inte skall få en kollaps medan bitcoin fungerar även om intresset bara ökar långsamt. Å andra sidan är finns det inget solitt värde bakom, bitcoins är värda något bara så länge folk tror att de är värda något och en kollaps kan gå mycket snabbt. Kanske slår myndigheterna till hårdare mot de illegala användarna, kanske kommer någon bättre konstruerad digital valuta och tar över. Det är upp till dig om du är beredd att ta den risken.

Själv tycker jag det är absurt med en valuta där det kostar nästan en dollar att skapa en dollars nytt värde genom att dator och energikostnaden för beräkningarna är så stora. Det är inte direkt någon miljövänlig teknik. Vill du ägna dig åt en riskfylld investering med potential till god avkastning är nog bättre att satsa på aktier i småbolag.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » lör 30 nov 2013, 21:45

Det finns säkert många sätt att bli lurad i Bitcoin-världen, det åsido jag misstänker att räkneexemplen är gjorda med nuvarande kurs på närmare tusen dollar per bitcoin, vad händer om kursen kraschar till de tidigare nivåerna på närmare tio dollar? När det gäller vanliga aktier har kurserna frikopplats från vinster och är snarare kopplade till förväntningar om framtida vinster, bitcoins är ännu osäkrare i och med att det faktiskt inte finns något fysiskt bakom.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 02 dec 2013, 08:21

Zoltan skrev:Fakta 3:
Jag har precis investerar ca 7000 SEK i https://cloudhashing.com/
...
Har jag blivit blåst/lurad, är detta bara ett "pyramidspel"?
Du borde kanske läst den här tråden först.

Zoltan

Inlägg av Zoltan » mån 23 dec 2013, 19:23

pwm skrev:Du borde kanske läst den här tråden först.
Varför? jag såg inget där som jag inte redan visste.
Som jag ser det har BitCoin en myket strark framtid.
Miningen som skapar BitCoin kräver enorm datorkapacitet i kombination med smarta algoritmer.
Att vara bäst i världen på detta är enligt mig självklart mer värdefullt än att vara bäst på att "gräva guld i USA" (eller kanske snarare Afrika i dag?).
Till skillnad från alla tidigare valutor kräver skapandet av BitCoin stora investeringar i avancerad teknologi. Gruvor är inte "SÅ 2014". Men sjukt snabba microchip och tradingsajter är väldigt "2014".
Så kanske blir BitCoin mer värdefull än någon tidigare valuta. Ehm, så är det ju redan iofs :) 1 BTC började på inget värde nu är den värd över $600 och har peakat på över $1200.

Användarvisningsbild
swooch

Inlägg av swooch » mån 23 dec 2013, 19:28

Jag har inte hunnit läsa igenom alla länkar den här artikeln hänvisar till, men det verkar finnas aspekter av bitcoin som i alla fall inte jag tänkt på tidigare, som dess miljöpåverkan.

Why I want bitcoin to die in a fire (www.antipope.org)

Thomas P

Inlägg av Thomas P » mån 23 dec 2013, 19:46

Zoltan skrev:Att vara bäst i världen på detta är enligt mig självklart mer värdefullt än att vara bäst på att "gräva guld i USA" (eller kanske snarare Afrika i dag?).
De enda som behöver vara "bäst" på något är de som bygger den skräddarsydda hårdvaran och säljer till de andra, ungefär som säkraste sättet att tjäna pengar under guldruschen i Californien var att sälja spadar, tält etc åt lycksökare. Är man programmerare med flexibel moral kan man också göra som somliga och sprida trojaner som låter andras maskiner sköta grovjobbet vilket låter lönsamt.
Till skillnad från alla tidigare valutor kräver skapandet av BitCoin stora investeringar i avancerad teknologi.
Så avancerad är den inte, bara specialicerad. Det påstås också att en prisspik i några av AMD:s dyrare grafikkort beror på en rush av folk som skall "bryta" en besläktad valuta, litecoins.
Så kanske blir BitCoin mer värdefull än någon tidigare valuta. Ehm, så är det ju redan iofs :) 1 BTC började på inget värde nu är den värd över $600 och har peakat på över $1200.
Valutor skall inte fungera så, det du beskriver är ett investeringsobjekt man helst behåller men poängen med valutor är att man skall handla med dem och då vill man ha ett stabilt eller möjligen aningen sjunkande värde med tiden.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 23 dec 2013, 19:58

Zoltan skrev:Gruvor är inte "SÅ 2014". Men sjukt snabba microchip och tradingsajter är väldigt "2014".
Så kanske blir BitCoin mer värdefull än någon tidigare valuta.
Umm. Och om det inte finns något att köpa för dina tillgångar i värdefull valuta? Sällsynta jordartsmetaller t.ex., som tarvas för kraftfulla datorer.

Zoltan

Inlägg av Zoltan » mån 23 dec 2013, 20:11

swooch skrev:Jag har inte hunnit läsa igenom alla länkar den här artikeln hänvisar till, men det verkar finnas aspekter av bitcoin som i alla fall inte jag tänkt på tidigare, som dess miljöpåverkan.

Why I want bitcoin to die in a fire (http://www.antipope.org)
Gruvindustrin har en extrem miljöpåverkan inte minst genom alla transporter av alla dessa tunga ämnen från gruva till smälteri, tillverkare, grossist och konsument.

BitCoins-tillverkning kräver förvisso beräkningar = elektricitet. Men det finns inget som säger att den elen inte kan vara 100% grön t.ex. i form av solenergi.

Så nej, att attackera BitCoing pga miljöpåverkan är bara fånigt. Det är ungefär som att säga att E-mail är miljöfarligt jämfört med papperspost.

Zoltan

Inlägg av Zoltan » mån 23 dec 2013, 20:15

pwm skrev:Umm. Och om det inte finns något att köpa för dina tillgångar i värdefull valuta? Sällsynta jordartsmetaller t.ex., som tarvas för kraftfulla datorer.
Man kan alltid växla BTC till USD eller SEK och det finns redan ett gäng e-handels-sajter som accepterar BTC.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » mån 23 dec 2013, 21:56

Zoltan skrev:BitCoins-tillverkning kräver förvisso beräkningar = elektricitet. Men det finns inget som säger att den elen inte kan vara 100% grön t.ex. i form av solenergi.
Fast då riskerar du får satsa mer pengar än dina bitcoins är värda. Marginalerna för att gå med vinst är rätt små så billig el är avgörande.
Så nej, att attackera BitCoing pga miljöpåverkan är bara fånigt. Det är ungefär som att säga att E-mail är miljöfarligt jämfört med papperspost.
Nej, det är inte jämförbart. Det finns inget tillnärmelsevis lika energikrävande med epost. Där kan man göra en kvantitativ analys och finna att epost normalt sätt är mindre miljöfarlig.
Man kan alltid växla BTC till USD eller SEK och det finns redan ett gäng e-handels-sajter som accepterar BTC.
Du kan växla, men växlingskursen fluktuerar vilt. Jag håller med innehållet i swooch länk och hoppas bitcoin och liknande valutor kraschar hårt.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 23 dec 2013, 22:11

Zoltan skrev:
pwm skrev:Umm. Och om det inte finns något att köpa för dina tillgångar i värdefull valuta? Sällsynta jordartsmetaller t.ex., som tarvas för kraftfulla datorer.
Även om du växlar så måste den valuta du har vara gångbar. Ditt förakt för en basnäring som gruvindustri luktar skunk oavsett valuta.

JohJoh

Inlägg av JohJoh » tis 24 dec 2013, 00:08

swooch skrev:Jag har inte hunnit läsa igenom alla länkar den här artikeln hänvisar till, men det verkar finnas aspekter av bitcoin som i alla fall inte jag tänkt på tidigare, som dess miljöpåverkan.

Why I want bitcoin to die in a fire (http://www.antipope.org)
Finns många problem med bitcoins men denna artikel hade många konstiga argument.

".. but pretty much untraceable"
Fel. Tvärtom är allt spårbart. Alltid. Sedan kan det vara svårt att koppla en plånbok till verkliga personer (men det är en annan sak)

"Bitcoin mining software is now being distributed as malware"
OK det finns virus/trojaner, och elaka människor där ute. Varför är det ett argument mot bitcoin i sig. Det är som att säga att online-banker är dåliga för det finns phishing.

"Bitcoin violates Gresham's law: Stolen electricity will drive out honest mining"
Återigen. Varför är det ett argument mot bitcoins? Det kan sägas om all verksamhet som är beroende av el.

"Bitcoin's utter lack of regulation permits really hideous markets to emerge"
Verkligen? Är det inte så att dessa marknader redan finns och servas med bl.a. cash idag? Visst kan det användas till bra och dåliga saker (precis som kontanter), men det är väl knappast valutans fel i sig.

"It's also inherently damaging to the fabric of civil society. You think our wonderful investment bankers aren't paying their fair share of taxes?"
Ehh, mitt svar på det är "nej" (i allmänhet).

Bitcoins lär aldrig ersätta dagens system helt, men det kan vara ett komplement. Om det kan sätta press på dagens banker när det gäller online transaktioner så tycker jag att det är utmärkt. Nog är kryptovalutorna här för att stanna (och växa). Det är jag övertygad om. Sedan är det givetvis extremt stor risk att handla med bitcoins idag.
“Truly, life is the misery we endure between disappointments.” - Sand dan Glokta

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tis 24 dec 2013, 00:33

Bitcoin crashade med runt 40% av värdet tidigare i December.

Stabil valuta, eller hur? :roll:
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Skriv svar