BitCoin mining, bra eller anus?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
vils

Re: BitCoin mining, bra eller anus?

Inlägg av vils » ons 26 feb 2014, 11:36

The Economist rapporterar om de försvunna miljonerna, entusiasternas önsketänkande och deras yrvakna ropande på finansinspektioners ingripande.
So: Mt Gox and hundreds of millions of dollars of Bitcoins have disappeared; large parts of the Bitcoin trading system may have been compromised; the value of a Bitcoin is less than half last year’s peak and fluctuating wildly; and hordes of Bitcoin users seem either to have lost their cryptocash for good, or are unable to withdraw or trade their funds. Many are screaming for help from financial regulators, but none are likely to come to the rescue of a currency that has constantly bragged it is outside the system.
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech

Användarvisningsbild
peewee

Inlägg av peewee » ons 26 feb 2014, 13:54

vils skrev:The Economist rapporterar om de försvunna miljonerna, entusiasternas önsketänkande och deras yrvakna ropande på finansinspektioners ingripande.
Samma artikel avslutas med en underbar sågning:
It’s hard not to think that the real problem in Bitcoinland isn’t denial-of-service attacks. It’s denial.
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.
- Martin Luther, Tischreden [Bordssamtal], vol 9, s 107
http://books.google.com/books?id=NhjG6GXGtjcC&pg=PA107

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » ons 26 feb 2014, 15:33

peewee skrev:Samma artikel avslutas med en underbar sågning
En av Economists stora förtjänster är det fyndiga och eleganta språket.
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tor 27 feb 2014, 19:19

Mt Gox har haft en sämre verifikationsprocess än konkurrenterna. Lite pinsamt.
There is no spoon.

Zoltan

Inlägg av Zoltan » ons 16 apr 2014, 19:46

MtGox-skandalen, heartbleed-buggen, m.fl. skandaler och kriser inom BitCoin-världen verkar dock bara påverka BTC-värdet till en begränsad del, otroligt nog!
En Bitcoin är fortfarande värd ca $500 vilket är helt sanslöst egentligen?!
Jag fortsätter att spara några tusen SEK/månad i BTC just nu och jag är övertygad om att det kommer att bli en stor vinst inom några år :)

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » ons 16 apr 2014, 22:01

Då spekulerar du bara, precis som alla andra som driver upp kursen. Men till sist spricker bubblan.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » tor 17 apr 2014, 16:32

Koldioxidslukande, troligen miljövänligare en guldbrytning, men inte bra.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Zoltan

Inlägg av Zoltan » fre 09 maj 2014, 18:00

Vitnir skrev:Då spekulerar du bara, precis som alla andra som driver upp kursen. Men till sist spricker bubblan.
Ja visst är det spekulation. Men det är en spekulation som jag tror har en enorm potential.
Jag är också medveten om att jag tar en risk och att jag kan förlora pengarna.
Men jag är ganska säker på att BitCoin eller liknande slags e-valuta kommer att slå igenom på bred front inom några år.
Det finns styvt 13 milj BTC i dag och det kommer aldrig att finnas mer än drygt 20 miljoner (detta är inbyggt i algoritmen).
Så om/när BTC blir en global hit måste alla användare (räknas i miljarder) på t.ex. Facebook eller Google Play osv samsas om 20 miljoner krediter.
I så fall kommer $500 eller $1500 för 1 BTC vara extremt billigt.

Zoltan

Inlägg av Zoltan » fre 09 maj 2014, 18:12

take skrev:Koldioxidslukande, troligen miljövänligare en guldbrytning, men inte bra.
Om du tänker dig att samtliga papperspengar, mynt och värdetransporter (med lastbilar och flygplan) har klimatfaktor X och du med digitala valutor kan reducera faktorn X med kanske 90% så borde även du kunna se något positivt med detta?

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » sön 11 maj 2014, 08:28

Men inte lika bra som våra vanliga digitala pengar.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » sön 11 maj 2014, 08:38

Zoltan skrev:Om du tänker dig att samtliga papperspengar, mynt och värdetransporter (med lastbilar och flygplan) har klimatfaktor X och du med digitala valutor kan reducera faktorn X med kanske 90% så borde även du kunna se något positivt med detta?
Det är praktiskt att inleda en mening med "Om", då kan man drämma till med vad som helst utan att det tekniskt sett är fel.

Zoltan

Inlägg av Zoltan » tor 15 maj 2014, 17:59

Thomas P skrev:
Zoltan skrev:Om du tänker dig att samtliga papperspengar, mynt och värdetransporter (med lastbilar och flygplan) har klimatfaktor X och du med digitala valutor kan reducera faktorn X med kanske 90% så borde även du kunna se något positivt med detta?
Det är praktiskt att inleda en mening med "Om", då kan man drämma till med vad som helst utan att det tekniskt sett är fel.
Menar du med denna invändning att den globala hanteringen av fysiska valutor inte har någon påverkan på klimat/miljö?
I så fall förstår jag din invändning. Så kanske det är, jag vet inte. Men var det verkligen så du menade?

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 15 maj 2014, 18:20

Zoltan skrev:Menar du med denna invändning att den globala hanteringen av fysiska valutor inte har någon påverkan på klimat/miljö?
Det var inte vad jag sa. För det första är det där "ingen" en ren halmdocka och för det andra some take redan påpekat är fysiska pengar idag en minoritet av alla transaktioner. Du bara drämde till med en siffra "90" och hoppades att andra skulle bli imponerad för att den var så stor och inte fundera på var den kom ifrån.

Zoltan

Inlägg av Zoltan » tor 15 maj 2014, 18:27

Thomas P skrev:
Zoltan skrev:Menar du med denna invändning att den globala hanteringen av fysiska valutor inte har någon påverkan på klimat/miljö?
Det var inte vad jag sa. För det första är det där "ingen" en ren halmdocka och för det andra some take redan påpekat är fysiska pengar idag en minoritet av alla transaktioner. Du bara drämde till med en siffra "90" och hoppades att andra skulle bli imponerad för att den var så stor och inte fundera på var den kom ifrån.
Så du håller med om att digital pengahantering är positivt för miljön?
Det var bara det jag ville ha sagt i det lilla sidospåret.
Jag tror inte heller att cryptovalutor kommer att påverka markant här men det är trots allt en fördel snarare än en nackdel.
Om man anser att Bitcoin-miningen är ett stort klimatproblem, då kan man pusha för mer "ekologiska" valutor som inte går att mine:a (längre) t.ex. BlackCoin.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 15 maj 2014, 18:38

Zoltan skrev:Så du håller med om att digital pengahantering är positivt för miljön?
Digital hantering av konventionella valutor är det, beräkningsintensiva valutor som BitCoin är det inte. De är konstruerade så att oberoende av hur bra datorer vi får kommer de att kräva en massa energi, deras säkerhet är beroende av att beräkningarna är dyra att genomföra.
Om man anser att Bitcoin-miningen är ett stort klimatproblem, då kan man pusha för mer "ekologiska" valutor som inte går att mine:a (längre) t.ex. BlackCoin.
Jag vet inget om den valutan, menar du att dess säkerhet inte är beroende av komplexa beräkningar?

Skriv svar