varför jag ser klimatdebatten som en religös fråga

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Thomas P

Re: varför jag ser klimatdebatten som en religös fråga

Inlägg av Thomas P » mån 21 jul 2014, 09:50

Björn-Ola skrev:Nja... Om det nu är som du säger, varför finns det då koldioxid kvar i haven?
Att det där med konvergenta serier skall vara så svårt att förstå. På TCS vet jag inte hur många gånger jag fått försöka förklara att positiv återkoppling inte nödvändigtvis leder till en skenande process om återkopplingen inte är för stark.

Läst den där boxen i IPCC-rapporten än, Björn-Ola?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 21 jul 2014, 11:45

Björn-Ola skrev:
devadatta skrev:värme -> koldioxid -> värme -> koldioxid -> värme -> koldioxid -> värme -> koldioxid -> värme -> koldioxid -> värme -> koldioxid -> ...

Är du nöjd nu?
Nja... Om det nu är som du säger, varför finns det då koldioxid kvar i haven?
För att positiv återkoppling inte behöver innebära att det skenar. Linjär positiv återkoppling gör att det skenar, men detta är med all sannolikhet inte frågan om linjär återkoppling. Dels ger koldioxiden i sig inte linjär återkoppling, och dels finns det en mängd andra faktorer som också inverkar.

Det här är ju grundläggande kunskaper i exempelvis reglersystem/reglerteori. Du har alltså inte den kunskapen?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » mån 21 jul 2014, 17:12

Bra. Då är vi alla helt överens.
Klimatkänsligheten är låg.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » mån 21 jul 2014, 17:39

Björn-Ola skrev:Bra. Då är vi alla helt överens.
Om du med "låg" menar att den har ett ändligt värde är vi överens.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 21 jul 2014, 17:52

Björn-Ola skrev:Bra. Då är vi alla helt överens.
Förstår du nu alltså hur paleodata kan användas för att bedöma klimatkänslighet? Kan vi förvänta oss att du fortsättningsvis inte ifrågasätter att det är användbart?

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » mån 21 jul 2014, 19:27

Nej, tyvärr inte.
Självklart förstår jag att om något driver upp temperaturen, så kommer avgasning av koldioxid ge en förstärkningseffekt.
Tyvärr har jag inte hunnit läsa artikeln men jag är rädd att det är över min horisont.
Jag har väldigt svårt att förstå hur det kan vara möjligt att reda ut vad som orsakat forna klimatförändringar och sedan försöka skatta förstärkningseffekternas andel av klimatförändringarna.
Man är ju inte ens säker på storleken på forna tiders klimatförändringar.
Se bara på tjafset om hur varm den medeltida värmeperioden var egentligen.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » mån 21 jul 2014, 19:41

Björn-Ola skrev:Jag har väldigt svårt att förstå hur det kan vara möjligt att reda ut vad som orsakat forna klimatförändringar och sedan försöka skatta förstärkningseffekternas andel av klimatförändringarna.
Hur kan du vara så säker på att klimatkänsligheten är låg om du tro detta?

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » mån 21 jul 2014, 19:46

Thomas P skrev:
Björn-Ola skrev:Jag har väldigt svårt att förstå hur det kan vara möjligt att reda ut vad som orsakat forna klimatförändringar och sedan försöka skatta förstärkningseffekternas andel av klimatförändringarna.
Jag förstår inte kopplingen du gör.
Dessutom tror jag inte, det gör man i kyrkan, vilket tråden handlar om. Jag är för det mesta skeptisk och ifrågasätter. En skeptiker.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 22 jul 2014, 08:57

Björn-Ola skrev:
Thomas P skrev:
Jag förstår inte kopplingen du gör.
Dessutom tror jag inte, det gör man i kyrkan, vilket tråden handlar om. Jag är för det mesta skeptisk och ifrågasätter. En skeptiker.
Om det nu är så som du säger, att det ligger över din horisont, så är ju inte det en god anledning att avfärda det hela. Din personliga oförståelse är inte ett giltigt argument överhuvudtaget.

Det som en skeptiker främst bör ifrågasätta är sina egna uppfattningar. Vilar de på god grund?

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » tis 22 jul 2014, 21:35

micke.d skrev: Om det nu är så som du säger, att det ligger över din horisont, så är ju inte det en god anledning att avfärda det hela. Din personliga oförståelse är inte ett giltigt argument överhuvudtaget.

Det som en skeptiker främst bör ifrågasätta är sina egna uppfattningar. Vilar de på god grund?
Och du själv förstår det här fullt ut? För det är väl inte så att du tror dig förstå detta?
Själv försöker jag att undvika arrogans och hybris och inse att det finns mycket att lära.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 22 jul 2014, 23:15

Björn-Ola skrev:
micke.d skrev: Om det nu är så som du säger, att det ligger över din horisont, så är ju inte det en god anledning att avfärda det hela. Din personliga oförståelse är inte ett giltigt argument överhuvudtaget.

Och du själv förstår det här fullt ut? För det är väl inte så att du tror dig förstå detta?
Nä, klimatvetenskap är inte min disciplin, men jag har en del reglerteori under bältet vilket gör att jag känner mig rätt hemma med återkoppling. Så det kan jag uttala mig om.
Björn-Ola skrev:Själv försöker jag att undvika arrogans och hybris och inse att det finns mycket att lära.
Ok, det låter ju bra.

Men dina uttalanden i den här tråden tyder ju på att du bestämt dig för att inta en annan position än vad forskningen ser ut att anvisa, enligt din egen utsaga utan att riktigt förstå (och utan att ha någon större koll på hur det funkar med återkoppling).

Du tycker tydligen inte att det är arrogant att avfärda IPCCs rön utan att riktigt förstå forskningen bakom?

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » ons 23 jul 2014, 00:17

micke.d skrev:
Björn-Ola skrev:

Nä, klimatvetenskap är inte min disciplin, men jag har en del reglerteori under bältet vilket gör att jag känner mig rätt hemma med återkoppling. Så det kan jag uttala mig om.
Björn-Ola skrev:Själv försöker jag att undvika arrogans och hybris och inse att det finns mycket att lära.
Ok, det låter ju bra.

Men dina uttalanden i den här tråden tyder ju på att du bestämt dig för att inta en annan position än vad forskningen ser ut att anvisa, enligt din egen utsaga utan att riktigt förstå (och utan att ha någon större koll på hur det funkar med återkoppling).

Du tycker tydligen inte att det är arrogant att avfärda IPCCs rön utan att riktigt förstå forskningen bakom?
Du vet säkert en hel del om reglerteknik men du har inte bemött mina invändningar när det gäller bristande kunskaper om indata.
Sedan vet jag inte om min ståndpunkt avviker från det IPCC säger.
Klimatalarmism bygger på rädslan om skenande klimat vilket i sin tur bygger på tippingpoints, vilket jag inte kan tolka på annat sätt än att IPCC avfärdar. De erkänner också att det finns väldigt svaga belägg för ökande extremväder. SMHI skriver på sin hemsida att framtida stormar kommer att minska vid varmare klimat p.g.a. minskad temperaturskillnad mellan breddgraderna.
IPCC säger att antropogena orsaker är en viktig faktor i klimatförändringarna efter 1950. Inget jag invänder emot.
Så vad anser jag är problemet? Det är klimatalarmism som går utanför det som IPCC säger och som saknar stöd i vetenskapen.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 23 jul 2014, 00:22

Björn-Ola skrev:Sedan vet jag inte om min ståndpunkt avviker från det IPCC säger.
Tja, du säger ju att "klimatkänsligheten är låg". Stämmer det med vad IPCC säger?

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » ons 23 jul 2014, 08:59

micke.d skrev:
Björn-Ola skrev:Sedan vet jag inte om min ståndpunkt avviker från det IPCC säger.
Tja, du säger ju att "klimatkänsligheten är låg". Stämmer det med vad IPCC säger?
Där går det inte att få någon vägledning av IPCC.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 23 jul 2014, 11:20

Björn-Ola skrev:
micke.d skrev:
Där går det inte att få någon vägledning av IPCC.
Jo, det gör det.

Men av någon anledning ser du ut att hävda något som har mindre felmarginal än vad IPCC kommit fram till.

Är inte det en smula arrogant?

Skriv svar