varför jag ser klimatdebatten som en religös fråga

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Björn-Ola

Re: varför jag ser klimatdebatten som en religös fråga

Inlägg av Björn-Ola » ons 23 jul 2014, 12:01

micke.d skrev: Jo, det gör det.

Men av någon anledning ser du ut att hävda något som har mindre felmarginal än vad IPCC kommit fram till.

Är inte det en smula arrogant?
IPCC har inte kommit fram till någonting.
Man ligger kvar på samma spann som några forskare gissade sig till 1979.
Det är ingen arrogans, bara ett konstaterande.

Johme

Inlägg av Johme » ons 23 jul 2014, 13:01

Björn-Ola skrev:Så vad anser jag är problemet? Det är klimatalarmism som går utanför det som IPCC säger och som saknar stöd i vetenskapen.
Är det någon här som hävdat en ståndpunkt som går utöver det som IPCC säger och vetenskapen stöder?

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » ons 23 jul 2014, 13:54

Johme skrev:
Björn-Ola skrev:Så vad anser jag är problemet? Det är klimatalarmism som går utanför det som IPCC säger och som saknar stöd i vetenskapen.
Är det någon här som hävdat en ståndpunkt som går utöver det som IPCC säger och vetenskapen stöder?
Mitt intryck är att de flesta här anser att det som står i IPCCs rapporter och i den mån sammanfattningen för politikerna speglar dessa är sanningen, sanningen och inget annat än sanningen.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 23 jul 2014, 14:29

Samtidigt är det rätt hårt politiskt tryck på IPCC att inte vara för alarmistiska, i alla fall enligt kollegor som varit med och gjort sammanställningarna....

Johme

Inlägg av Johme » ons 23 jul 2014, 14:34

Björn-Ola skrev: Mitt intryck är att de flesta här anser att det som står i IPCCs rapporter och i den mån sammanfattningen för politikerna speglar dessa är sanningen, sanningen och inget annat än sanningen.
"Sanningen" känner ingen, särskilt inte om framtiden. Men den bäst underbyggda uppfattningen bör rapporterna innehålla, och det är väl vad man har att hålla sig till?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 23 jul 2014, 17:05

Björn-Ola skrev:

Men av någon anledning ser du ut att hävda något som har mindre felmarginal än vad IPCC kommit fram till.

Kanske inte, men den eventuella arrogans jag frågade om gällde ditt påstående att klimatkänsligheten var låg. Du vet tydligen bättre än IPCC?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » ons 23 jul 2014, 22:29

micke.d skrev:
Björn-Ola skrev:

Kanske inte, men den eventuella arrogans jag frågade om gällde ditt påstående att klimatkänsligheten var låg. Du vet tydligen bättre än IPCC?
Nej, jag vet inte och har bara gjort en bedömning utifrån den uppvärmning vi inte har. Jag hyser en viss skepticism mot de klimatmodeller som förutsåg en snabb uppvärmning som inte inträffade och vars prognoser ligger till grund för den övre delen av den skattade klimatkänsligheten.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 24 jul 2014, 00:03

Björn-Ola skrev:
micke.d skrev: den eventuella arrogans jag frågade om gällde ditt påstående att klimatkänsligheten var låg. Du vet tydligen bättre än IPCC?
Nej, jag vet inte och har bara gjort en bedömning utifrån den uppvärmning vi inte har. Jag hyser en viss skepticism mot de klimatmodeller som förutsåg en snabb uppvärmning som inte inträffade och vars prognoser ligger till grund för den övre delen av den skattade klimatkänsligheten.
Du vet inte, och tror tycker du att man gör i kyrkan.

När du påstod att klimatkänsligheten var låg, vad var det egentligen?
Ett grundlöst påstående? (du säger ju att du inte vet)
Hur du skulle vilja att det förhåller sig?
Vad?

Jag förstår inte att man kan påstå något sådant samtidigt som man säger sig inte veta.

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » tor 24 jul 2014, 00:55

micke.d skrev:
Björn-Ola skrev:
micke.d skrev: den eventuella arrogans jag frågade om gällde ditt påstående att klimatkänsligheten var låg. Du vet tydligen bättre än IPCC?
Du vet inte, och tror tycker du att man gör i kyrkan.

Vad?

Jag förstår inte att man kan påstå något sådant samtidigt som man säger sig inte veta.
Grundlöst?
Tja..
Finns det belägg för att den är hög?
Du påstår dig veta en del om reglerteknik.
Vad skulle hända om klimatkänsligheten är hög? Vi kom fram till att vi inte får ett skenande klimat genom att koldioxid avgasas, eller hur? Detta utifrån att det inte har hänt.

Gör man en curvefitting utifrån den ökning av koldioxid och temperatur vi haft under de senaste hundra åren, så hamnar man på en klimatkänslighet någonstans runt två grader. Detta förutsatt att enbart koldioxid driver klimatet, något som varken jag eller IPCC tror på. Det är mycket troligt att en del av uppvärmningen beror på annat än antropogena orsaker eftersom vår värmeperiod stämmer så väl in i cykeln som gav oss den medeltida och den romerska värmeperioden, samt att temperaturökningen före 1950 var lika hög som efter 1950, trots liten ökning av koldioxidhalt innan 1950. Jag anser alltså att det inte finns empiriska data som stödjer en hög klimatkänslighet.
Om du anser att klimatkänsligheten är hög, så får du gärna lägga fram argument för det.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 24 jul 2014, 07:58

Björn-Ola skrev:
micke.d skrev: Du vet inte, och tror tycker du att man gör i kyrkan.

Vad?

Grundlöst?
Tja..
Finns det belägg för att den är hög?
Det finns mängder av undersökningar som försökt etablera vad klimatkänsligheten är. De som sammanställt och vägt samman det hela har kommit fram till att den troligast ligger mellan 1,5 och 4,5 grader C, samt att det är osannolikt att den är mindre än 1 grad C eller större än 6 grader C.

Det är alltså den slutsatsen som beläggen anvisar.
Björn-Ola skrev:Du påstår dig veta en del om reglerteknik.
Vad skulle hända om klimatkänsligheten är hög? Vi kom fram till att vi inte får ett skenande klimat genom att koldioxid avgasas, eller hur? Detta utifrån att det inte har hänt.

Gör man en curvefitting utifrån den ökning av koldioxid och temperatur vi haft under de senaste hundra åren, så hamnar man på en klimatkänslighet någonstans runt två grader. Detta förutsatt att enbart koldioxid driver klimatet, något som varken jag eller IPCC tror på. Det är mycket troligt att en del av uppvärmningen beror på annat än antropogena orsaker eftersom vår värmeperiod stämmer så väl in i cykeln som gav oss den medeltida och den romerska värmeperioden, samt att temperaturökningen före 1950 var lika hög som efter 1950, trots liten ökning av koldioxidhalt innan 1950. Jag anser alltså att det inte finns empiriska data som stödjer en hög klimatkänslighet.
Så vilket av det här tror du inte att IPCC har tagit hänsyn till i sina bedömningar?
Björn-Ola skrev:Om du anser att klimatkänsligheten är hög, så får du gärna lägga fram argument för det.
Jag ser ingen anledning att avvika från vad klimatvetenskapen har kommit fram till. Med mina inte alltför djupgående insikter i ämnet anser jag att det vore arrogant av mig att göra det. För att inte tala om obegåvat.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 24 jul 2014, 08:55

Björn-Ola skrev:Vad skulle hända om klimatkänsligheten är hög? Vi kom fram till att vi inte får ett skenande klimat genom att koldioxid avgasas, eller hur? Detta utifrån att det inte har hänt.
Allt detta bevisar är att klimatkänsligheten inte är oändlig.
Om du anser att klimatkänsligheten är hög, så får du gärna lägga fram argument för det.
Ett trivialt argument är att istidscyklerna inneburit stora temperaturförändringar drivet av en liten förändring i jordbanan.

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » tor 24 jul 2014, 11:45

micke.d skrev: Jag ser ingen anledning att avvika från vad klimatvetenskapen har kommit fram till. Med mina inte alltför djupgående insikter i ämnet anser jag att det vore arrogant av mig att göra det. För att inte tala om obegåvat.
Det vetenskapen kommit fram till är bl.a. ett antal klimatmodeller som ger prognoser och scenarier som en vildvuxen spretande buske. Ingen har gått att verifiera eftersom alla förutspådde en temperaturstegring de senaste 20 åren vilket i verkligheten i stort sett uteblivit.
Det speglar sig väl i den stora osäkerheten om klimatkänsligheten och det går inte att säga att vetenskapen slagit fast någonting gällande detta.
Jag drar mig ur denna diskussion eftersom den inte leder någonstans. Framtiden får utvisa vem som har rätt men det som hänt hitintills pekar på att klimatmodellerna är felaktiga och saknar viktiga parametrar.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 24 jul 2014, 13:11

Björn-Ola skrev:Det vetenskapen kommit fram till är bl.a. ett antal klimatmodeller som ger prognoser och scenarier som en vildvuxen spretande buske. Ingen har gått att verifiera eftersom alla förutspådde en temperaturstegring de senaste 20 åren vilket i verkligheten i stort sett uteblivit.
Det speglar sig väl i den stora osäkerheten om klimatkänsligheten och det går inte att säga att vetenskapen slagit fast någonting gällande detta.
Men det kan tydligen du göra. Det är det som är så märkligt.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 24 jul 2014, 15:33

Björn-Ola skrev:Det vetenskapen kommit fram till är bl.a. ett antal klimatmodeller som ger prognoser och scenarier som en vildvuxen spretande buske. Ingen har gått att verifiera eftersom alla förutspådde en temperaturstegring de senaste 20 åren vilket i verkligheten i stort sett uteblivit..
Vilket i huvudsak är detsamma som att säga att klimatmodellerna inte kunde förutsäga den starka El Ninon 1998, vilket inte är förvånande.

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » tor 24 jul 2014, 15:54

micke.d skrev:
Björn-Ola skrev:Det vetenskapen kommit fram till är bl.a. ett antal klimatmodeller som ger prognoser och scenarier som en vildvuxen spretande buske. Ingen har gått att verifiera eftersom alla förutspådde en temperaturstegring de senaste 20 åren vilket i verkligheten i stort sett uteblivit.
Men det kan tydligen du göra. Det är det som är så märkligt.
Jamen, jag vet ju bäst. Har du verkligen inte förstått det vid det här laget?

Skriv svar