Har era lärare lärt ut fel?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Knurd

Har era lärare lärt ut fel?

Inlägg av Knurd » tor 30 jan 2014, 16:00

Under alla skolår, inhämtar vi massor av information från lärare. Det är inte alltid som läraren kan allt om sitt eget ämne. Ibland vidarebefordrar de kunskap som är felaktig.

Vilka minnen har ni av att lärare i undervisningen lärt ut något osant som om det vore ett faktum? Några faktoider? Roslingare (födelsetal i Bangladesh, brottslighet i New York och annat som varit sant förr, men är falskt vid tiden det lärs ut)? Konspirationsteorier? Eller något som läraren själv fått om bakfoten?

Vi kan bortse från funktionella förenklingar (klassisk mekanik, pi=3,14 etc), förändrade begrepp eller kunskapslägen (Pluto är en planet), akademiska trätoämnen (för eller mot keynesiansk ekonomi, bröd är nyttigt/onyttigt) eller osanningar som läraren beskrivit som just osanna.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Knurd

Re: Har era lärare lärt ut fel?

Inlägg av Knurd » tor 30 jan 2014, 16:08

En lärare i historia A på gymnasiet berättade om demokratins utveckling, delade in den industriella revolutionen i tre faser, där energikällorna var ånga, olja respektive kärnkraft (IT-samhället). Jag invände att ånga inte är någon energikälla, och att nästan inget samhälle någonsin har fått majoriteten av sin energi från kärnkraft.

En lärare i svenska B på gymnasiet inledde sin undervisning om romantiken, med påståendet att den framför allt var en reaktion på den industriella revolutionen. Dock föddes romantiken vid slutet av 1700-talet, då egentliga industrisamhällen bara fanns i England, och några städer i Flandern och USA. Samma lärare ritade ett språkhistoriskt släktträd med språket "sanskrift".

Jag bär också med mig ett suddigt minne av att en geografilärare på högstadiet skrev på whiteboarden om "fiskar och djur i havet". Någon elev invände att fiskar var djur. Läraren påstod att sentida forskningsrön visat att fiskar inte är djur. Hoppas verkligen att det är mitt minne som spelar mig ett spratt.

Tilläggsregel: Felaktiga påståenden om datorkunskap räknas endast om datorkunskap är lärarens huvudämne. Annars skulle listan bli alldeles för lång.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Krona

Inlägg av Krona » tor 30 jan 2014, 16:56

Min lärare på lågstadiet ritade upp en bild av jorden och solen "o O" och sa att det blir varmare på sommaren eftersom norden kommer närmare solen när jordaxeln lutar åt "rätt håll".

Min biologilärare på högstadiet hävdade att solen bara kan stå i Zenit över ekvatorn.

Min vikarierande mattelärare på högstadiet hade en fråga på ett prov där man skulle räkna ut hur många cl en kon rymde men hade förväxlat cl och cm3. Resultatet blev att jag som hade rätt fick fel och att ett antal andra som hade fel fick rätt. När jag förklarade för läraren gick han med på att jag skulle få rätt, men ville inte ge de andra fel på uppgiften.
Några av mina favoriter på detta eminenta forum:
devadatta, Urquhart, Knurd, JackBlack, kaxiga Z, AndersY, micke.d .

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 30 jan 2014, 17:37

De flesta felen kommer nog från lågstadiet och mellanstadiet. Iaf när jag kollar påståendena med resonemang på Hexmasters faktoid-sida.
Mycket färre kända faktoider från gymnasiet/högskoletiden.

Antingen beror detta på att småskolelärarna hade mindre noggrann koll på detaljer, eller på att Hexmaster inte kan ha koll på alla möjliga naturvetenskapliga/tekniska detaljer här i världen. Eller på annat.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » tor 30 jan 2014, 18:33

Krona skrev:Min lärare på lågstadiet ritade upp en bild av jorden och solen "o O" och sa att det blir varmare på sommaren eftersom norden kommer närmare solen när jordaxeln lutar åt "rätt håll".
Jag måste ha hjärnsläpp, vad är principiellt fel med den beskrivningen?
wikipedia skrev:Jordens årstider är en följd av att jordaxeln lutar mot jordbanans plan. Då det ena halvklotet lutar mot solen, har detta halvklot sommar, medan det andra halvklotet har vinter (vilket inträffar under månaderna kring juni och december). Under tiderna däremellan, då båda halvkloten får ta emot mer eller mindre lika mycket solljus (runt mars och september) infaller vår och höst.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 30 jan 2014, 18:43

Jag har blivit lärd att under vår sommar är jorden längst bort från solen i sin eliptiska bana. Att vi har varmast då beror på jordaxelns lutning. Jag har inte hittat någon uppgift däremot förrns nu.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 30 jan 2014, 19:09

Flabbergasted skrev:
Krona skrev:Min lärare på lågstadiet ritade upp en bild av jorden och solen "o O" och sa att det blir varmare på sommaren eftersom norden kommer närmare solen när jordaxeln lutar åt "rätt håll".
Felet är att norden inte är närmare i någon betydelsefull mening, utan att norden istället är mer vänd mot solen så att marken tar emot mer solenergi per ytenhet.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » tor 30 jan 2014, 19:12

micke.d skrev:
Flabbergasted skrev:
Felet är att norden inte är närmare i någon betydelsefull mening, utan att norden istället är mer vänd mot solen så att marken tar emot mer solenergi per ytenhet.
Ja, såklart. Som sagt, hjärnsläpp.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » tor 30 jan 2014, 19:32

Vid ett tillfälle under lågstadietiden (tvåan, tror jag) pratade vår fröken om blåsippor och vitsippor. Då räckte jag upp handen och sade att det finns gulsippor också. Det kände uppenbarligen inte fröken till, för hon sade att jag ljög och inte skulle försöka tuta i de andra barnen mina fantasier.

Det här tog uppenbarligen hårt eftersom jag ännu 40 år senare känner mig orättvist behandlad. Forgive and forget? I think not. :evil:
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » tor 30 jan 2014, 20:42

I femman när vår fröken räknade upp fyra olika svalor i Sverige påpekade jag, lite för lillgammalt kanske, att tornsvala (numera tornseglare) inte är en svala, trots namnet. Fröken blev riktigt sur och avslutade tillrättavisningen bokstavligt med att jag skulle hålla truten.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

aruru08

Inlägg av aruru08 » tor 30 jan 2014, 21:23

Jag är så gammal så att det hände inte att en lärare påstod något som var fel under min skoltid men jag kommer ihåg från ett av mina barns gymnasietid att en lärare påstod att man använt balsaträ när man mumifierade vissa avlidna i det forntida Egypten. Samme lärare trodde sig också veta att de gamla egyptierna levde av lök och meloner.

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inlägg av Hippieungen » tor 30 jan 2014, 23:16

Blafsen skrev:I femman när vår fröken räknade upp fyra olika svalor i Sverige påpekade jag, lite för lillgammalt kanske, att tornsvala (numera tornseglare) inte är en svala, trots namnet. Fröken blev riktigt sur och avslutade tillrättavisningen bokstavligt med att jag skulle hålla truten.
Hände detta i femman? Vilken tur att du hann få rätt någon gång då du nått din intellektuella topp. Med tanke på din signatur.

En lärare i historia hävdade att ingen turist någonsin har fått gå in i en pyramid i Gize. Bara ett fåtal forskare. Ett halvår tidigare hade jag själv varit inne i Mykerneos Pyramid. När jag talade om det försökte han skämta bort det, men t o m sjundeklassare förstod att han hade chansat fel.
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » fre 31 jan 2014, 01:00

Lök och meloner odlades troligen först i Nordafrika eller Mellanöstern, tveksamt dock om de utgjorde stapelföda.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » fre 31 jan 2014, 10:21

Historieläraren i gymnasiet beskrev Alexander den Stores rike som det första Världsriket, varefter jag påpekade att Perserriket, som han nyss erövrat, var större. Han bekräftade det och verkade mest glad åt att någon i klassen faktiskt var intresserad av Historia.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » fre 31 jan 2014, 10:52

I högstadiet så påtod vår geografilärare att det inte fanns några stora rovdjur i Sydamerika. Eftersom jag redan då gillade att besserwissra så upplyste jag honom om att en jaguar på 120 kg förmodligen räknas som stor (dessutom finns det även glasögonbjörnar på 200 kg där nere, men det hade jag inte koll på själv).
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Skriv svar