Har era lärare lärt ut fel?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Zlayer

Re: Har era lärare lärt ut fel?

Inlägg av Zlayer » tis 22 apr 2014, 21:10

skunkjobb skrev:
Zartax skrev:Jag kommer ihåg att min lärarinna på lågstadiet sa att jorden "snurrar" med 30km/h. Då syftade hon på ythastigheten. Jag tjafsade emot för jag tyckte det var helt orimligt att åka moped runt jorden på ett dygn.
Är/var dina föräldrar polarforskare så du är uppvuxen nära någon av jordens geografiska poler?

Jorden gör ju ett varv runt sin egen axel på 23,9345 h (ett stjärndygn) och är 40 075 km runt ekvatorn. Där nere har de alltså en periferihastighet på 1 674 km/h.
Vilket är ca 30 km/s, hon hade bara förväxlat det en aning. :)

Sent from my HTC One using Tapatalk

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » tis 22 apr 2014, 21:21

Zlayer skrev:
skunkjobb skrev:
Zartax skrev:Jag kommer ihåg att min lärarinna på lågstadiet sa att jorden "snurrar" med 30km/h. Då syftade hon på ythastigheten. Jag tjafsade emot för jag tyckte det var helt orimligt att åka moped runt jorden på ett dygn.
Är/var dina föräldrar polarforskare så du är uppvuxen nära någon av jordens geografiska poler?

Jorden gör ju ett varv runt sin egen axel på 23,9345 h (ett stjärndygn) och är 40 075 km runt ekvatorn. Där nere har de alltså en periferihastighet på 1 674 km/h.

Sent from my HTC One using Tapatalk
Det måste vara något allvarligt fel i kalkylatorn på HTC One, jag behåller nog min Samsung.

Användarvisningsbild
Zlayer

Inlägg av Zlayer » tis 22 apr 2014, 21:35

skunkjobb skrev:Det måste vara något allvarligt fel i kalkylatorn på HTC One, jag behåller nog min Samsung.
Det var vänligt att skylla på luren. :p

Men medelhastigheten i banan är ca 30 km/s i alla fall.

Nils D

Inlägg av Nils D » ons 23 apr 2014, 00:23

skunkjobb skrev:
Nils D skrev:
skunkjobb skrev:Jag undrar om det verkligen behöver bubbla ut något vid provrörets/glasets underkant för att effekten ska uppstå, jag tror det icke. Syrgasen konsumeras inte bara för att bilda CO2 (som skulle ta upp samma volym som syrgasen) utan även vattenånga vilken snabbt kondenserar antingen mot glaset eller direkt mot den underliggande vattenytan varpå syrgas har bildat en förening som tar i runda slängar tusendelen av syrgasens ursprungliga volym.

För att slippa denna effekt skulle man bränna rent kol och se vad som händer med vattenytan. Jag tror inte det blir alls detsamma som när man eldar kolväten såsom stearin/parafin.
Reaktionsformeln blir kanske lite småsmutsig med stearin, men att luften hettas upp flera hundra grader under en mycket kort tid gör att det stökar till förutsättningarna för experimentet och gör volymen luft mycket svår att hålla koll på.
Tveksamt om medeltemperaturen på luften/gasen i glaset blir så hög som flera hundra grader. Nu sitter jag på ett tråkigt hotell så jag har inga experimentgrejer här utan får vända mig till det allvetande Youtube istället. Här ser man tydligt att det inte bubblar ut någon luft från glaset till omgivningen pga termisk expansion utan vattenytan börjar stiga i glaset på ett mycket tidigt stadium innan ljuset ens brunnit ut.
Det där var också en vilseledande demonstration i det klippet!
Tanken är att det ska visa hur mycket O2 det finns i luften genom att O2 konsumeras -> tydligen är det olika mycket O2 i luften beroende på om man använder ett ljus eller tre ljus...?
Mig lurar han inte!
Jag skulle vilja påstå att effekten han får fram, beror på att han hinner fylla glaset med olika mycket heta avgaser från ljusen, som sen drar ihop sig när de svalnar. Han är faktiskt rätt sävlig när han sätter glaset över.
Det vi hade i vårt experiment var smalare provrör och vi försökte vara snabbare när vi trädde det över ljuset.
Jag tog nog i när jag sa att det blev flera hundra grader, men värmen från lågan orsakar helt klart en avsevärd expansion av den inneslutna gasen för en kort tid, som är svår att hantera - det bubblade ut inunder kanten.
Jag föreslår att man hittar en reaktion som inte är så snabb och som inte alstrar så mycket värme, för att man ska kunna visa på mängden O2 i luften. Har dock ingen idé om vilken det skulle kunna vara. (Har heller inte varit kemilärare på 20 år.)
"Motsatsen till problemet är poemet." Julien Torma, 'patafysiker

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 23 apr 2014, 07:46

När man skall demonstrera molvolymen för gaser monterar man sin försöksuppställning och tänder med en elektrisk glödtråd. Då kan man studera skillnader i tryck och volym.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 23 apr 2014, 07:59

Zlayer skrev:
skunkjobb skrev:Jorden gör ju ett varv runt sin egen axel på 23,9345 h (ett stjärndygn) och är 40 075 km runt ekvatorn. Där nere har de alltså en periferihastighet på 1 674 km/h.
1674 km/h är ca 0,46 km/s.

30 km/s är planetens hastighet i banan runt solen.

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » ons 23 apr 2014, 09:08

pwm skrev:
Zlayer skrev:
skunkjobb skrev:Jorden gör ju ett varv runt sin egen axel på 23,9345 h (ett stjärndygn) och är 40 075 km runt ekvatorn. Där nere har de alltså en periferihastighet på 1 674 km/h.
1674 km/h är ca 0,46 km/s.

30 km/s är planetens hastighet i banan runt solen.
...vilket Zlayer redan insett, tre inlägg upp. :wink:
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » ons 23 apr 2014, 09:45

pwm skrev:
Zartax skrev:Jag kommer ihåg att min lärarinna på lågstadiet sa att jorden "snurrar" med 30km/h. Då syftade hon på ythastigheten.
Det beror ju av vilken latitud som avses. :smile2:
Mm..., men jag tror inte hon tänkte på det. Ludvika ligger dessutom lång från den latitud som har en "omrekts" på ca. 72 mil.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 23 apr 2014, 11:49

Jag har bott ett par år i Ludvika. Det låg långt ifrån ekvatorn också.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » sön 01 jun 2014, 04:26

Jag minns att en lärobok berättade om kåkstäder i fattiga länder.

Enligt boken flyttade landsbygdsbefolkning från landet till storstäder för att få det bättre, medan de i själva verket fick det sämre. Förstod aldrig hur hundratals miljoner människor kunde vara så lättlurade.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » sön 01 jun 2014, 11:28

Knurd skrev:Jag minns att en lärobok berättade om kåkstäder i fattiga länder.

Enligt boken flyttade landsbygdsbefolkning från landet till storstäder för att få det bättre, medan de i själva verket fick det sämre. Förstod aldrig hur hundratals miljoner människor kunde vara så lättlurade.
Blev nyfiken och slog upp engelska wikipedia, som har en bredare bild av saken än svenska wikipedia f n har.
A favela (Portuguese pronunciation: [faˈvɛlɐ])
is the term for a slum in Brazil, most often within urban areas. The first favelas appeared in the late 19th century and were built by soldiers who had nowhere to live. Some of the first settlements were called bairros africanos (African neighbourhoods).

This was the place where former slaves with no land ownership and no options for work lived. Over the years, many former black slaves moved in.

Even before the first favela came into being, poor citizens were pushed away from the city and forced to live in the far suburbs.

However, most modern favelas appeared in the 1970s due to rural exodus, when many people left rural areas of Brazil and moved to cities. Unable to find a place to live, many people ended up in a favela.[1]

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » ons 22 okt 2014, 15:35

Jag vill minnas att båda mina tysklärare, som annars var mycket kunniga, lärde ut den felaktiga tolkningen av Kennedys "Ich bin ein Berliner"-tal, dvs "jag är en syltmunk".
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » ons 22 okt 2014, 15:59

Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » ons 22 okt 2014, 18:55

Jag läste tyska 1993-99.
Adrumdrum.

TomasT

Inlägg av TomasT » fre 24 okt 2014, 12:38

Slagsida i den tyska realiaundervisningen på gymnasiet på det röda 70-talet.För en viss lärare var Tyskland liktydigt med DDR.

Skriv svar