Har era lärare lärt ut fel?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Matte

Re: Har era lärare lärt ut fel?

Inlägg av Matte » lör 25 okt 2014, 09:49

En av mina lärare i tyska - invandrad tysk (f ö rektor för gymnasiet) tog aldrig ordet DDR i sin mun. Fanns heller inte läroboken, utan där benämndes landet "Die Ostzone", " Russische Besatzungszone" eller kort och gott "Die Zone". Så minns jag skolans röda 70-tal :/

Dock ingen skugga i övrigt över dessa lärare - oerhört effektiv undervisning <3
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » sön 26 okt 2014, 14:05

Matte skrev:En av mina lärare i tyska - invandrad tysk (f ö rektor för gymnasiet) tog aldrig ordet DDR i sin mun. Fanns heller inte läroboken, utan där benämndes landet "Die Ostzone", " Russische Besatzungszone" eller kort och gott "Die Zone".
Kan ju iofs ha varit personligt. Läraren ifråga kanske hade släktingar på östsidan (från tiden före Berlinmuren) som han inte fick träffa pga att folk i DDR inte fick lov att resa/flytta utanför järnridån.

Användarvisningsbild
blixtochdunder

Inlägg av blixtochdunder » sön 26 okt 2014, 14:40

En historielärare på högstadiet sa att vi kunde gå omkring på jorden utan att flyta upp i rymden tack vare att atmosfären tryckte ner oss.

En vikarie sa att fotonen har högre hastighet än ljuset när den lixom wigglade sig fram som en sinuskurva.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » mån 27 okt 2014, 09:35

blixtochdunder skrev:En vikarie sa att fotonen har högre hastighet än ljuset när den lixom wigglade sig fram som en sinuskurva.
Tja, det behöver inte vara helt fel beroende på hur man tolkar den förenklade beskrivningen. Fashastigheten hos en elektromagnetisk våg kan vara snabbare än ljusets hastighet.

Bergsget

Inlägg av Bergsget » ons 28 jan 2015, 15:00

Jag minns min geografilärare som berättade att han hade en sommarstuga på ett berg som var över 500 miljarder år gammalt. Jag harklade mig lite och sa något i stil med "nja, nu tog du väl ändå i överkant?" Då svarade han att det finns berg i Norrland som är ännu äldre än 500 miljarder år. Ok, sa jag. Hur gamla är de då? Det visste han inte men de var i alla fall betydligt äldre än 500 miljarder ...
:)

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » tor 29 jan 2015, 14:31

blixtochdunder skrev:En vikarie sa att fotonen har högre hastighet än ljuset när den lixom wigglade sig fram som en sinuskurva.
Det var ju ett högst begripligt missförstånd. Ifall man tror att fotonen är en partikel som rör sig framåt i ljusets hastighet samtidigt som den rör sig upp och ner i sinuskurva måste ju partikeln röra sig snabbare än bara framåt-hastigheten det vill säga ljusets hastighet.

Sensemaker

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 29 jan 2015, 14:37

Det var ju ett högst begripligt missförstånd. Ifall man tror att fotonen är en partikel som rör sig framåt i ljusets hastighet samtidigt som den rör sig upp och ner i sinuskurva måste ju partikeln röra sig snabbare än bara framåt-hastigheten det vill säga ljusets hastighet.
Men verkligheten är att en foton kan betraktas som en partikel, eller som en vågrörelse, men inte båda samtidigt, dvs inte som en partikel som slingrar sig fram i en sinuskurva.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » tor 29 jan 2015, 16:08

kipphebel3 skrev:
Men verkligheten är att en foton kan betraktas som en partikel, eller som en vågrörelse, men inte båda samtidigt, dvs inte som en partikel som slingrar sig fram i en sinuskurva.
Prexist. Det är dock svårt att föreställa sig en sinuskurvad vågrörelse utan något som rör sig. Ett vanligt missförstånd är att det är partikeln som rör sig i vågrörelsen vilket läraren i det här fallet tycks ha trott.

Sensemaker

Carborundum

Inlägg av Carborundum » tor 29 jan 2015, 16:53

Sensemaker skrev:
kipphebel3 skrev:
Prexist. Det är dock svårt att föreställa sig en sinuskurvad vågrörelse utan något som rör sig. Ett vanligt missförstånd är att det är partikeln som rör sig i vågrörelsen vilket läraren i det här fallet tycks ha trott.

Sensemaker
En annan möjlig tolkning är att vikarien syftade på ljusets fashastighet, som mycket riktigt kan överstiga ljusets hastiget i vissa specialfall, t.ex. i material med negativt brytningsindex.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » sön 26 apr 2015, 22:54

En gymnasielärare i svenska var inte säker på vad kommentaren sic hade för etymologiskt ursprung, men sa att det nog hade med engelskans sick att göra.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
JollyRoger

Inlägg av JollyRoger » mån 27 apr 2015, 13:56

På lågstadiet hade jag mitt mest traumatiska skolminne (jag hade en underbar barndom). Jag påstod att det inte hade varit skottår år 1900. Min lärarinna gav mig två motbevis. Det första var en omröstning i klassen, som jag förlorade stort. Det andra var att vi tillsammans på tavlan delade 1900 med fyra och kom fram till att det blev ett jämnt tal. Jag lärde mig inget av detta utan är fortfarande en besserwisser.
The saddest aspect of life right now is that science gathers knowledge faster than society gathers wisdom. ~Isaac Asimov

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » mån 27 apr 2015, 14:05

Skottår... jag har fått lära mig
vart fjärde år / jämnt delbart med 4.
Undantag: jämnt delbart med 100.
Undantag från undantaget: om jämnt delbart med både 100 och 400 så är det skottår iaf.

1900 /4 = 475 OK.
1900 /100= 19 Inte skottår.
1900 / 400= 4,75 Nä, inte skottår.

2000 = skottår.
They don't like it up'em, you know!

F.W.

Inlägg av F.W. » tis 28 apr 2015, 11:49

Jag minns en svenskalektion i 9:an där en föreläsare från någon frikyrka fick frågan om inslagna profetior i Uppenbarelseboken. Han drog då konspirationsteorin om tatuerade EAN-koder på högerhanden.

Visserligen var han ingen lärare, men det var helt klart det märkligaste ögonblicket under min skolgång.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 28 apr 2015, 17:45

Dotterns lärare i Svenska och historia har aldrig hört talas om ordet "Anfang"...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » tor 03 sep 2015, 09:54

Knurd skrev:En gymnasielärare i svenska var inte säker på vad kommentaren sic hade för etymologiskt ursprung, men sa att det nog hade med engelskans sick att göra.
Tja, hade i alla fall vett att erkänna att han inte var säker. Hade varit bättre ifall han helt enkelt sa att han inte visste.

Sensemaker

Skriv svar