Har era lärare lärt ut fel?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Sensemaker

Re: Har era lärare lärt ut fel?

Inlägg av Sensemaker » tor 03 sep 2015, 10:01

JollyRoger skrev:På lågstadiet hade jag mitt mest traumatiska skolminne (jag hade en underbar barndom). Jag påstod att det inte hade varit skottår år 1900. Min lärarinna gav mig två motbevis. Det första var en omröstning i klassen, som jag förlorade stort. Det andra var att vi tillsammans på tavlan delade 1900 med fyra och kom fram till att det blev ett jämnt tal. Jag lärde mig inget av detta utan är fortfarande en besserwisser.
Det riktigt groteska här tycker jag är att hålla omröstning och kalla det bevis. Det är ju en fundamentalt och mycket allvarligt missförstånd av verkligheten.

Sensemaker

Björn-Ola

Re: Har era lärare lärt ut fel?

Inlägg av Björn-Ola » lör 12 sep 2015, 08:32

Sensemaker skrev:
JollyRoger skrev:
Det riktigt groteska här tycker jag är att hålla omröstning och kalla det bevis. Det är ju en fundamentalt och mycket allvarligt missförstånd av verkligheten.

Sensemaker
Vadå, det är ju så man avgjort frågan om klimathotet.
Det är tydligen så vetenskapen fungerar idag.

Jag fick på 60-talet i lågstadiet lära mig att vi har mycket farligt kvicksilver i våra sjöar.
Det berodde på, enligt min lärarinna, att folk glömmer att ta upp sina badtermometrar ur vattnet och att de sedan fryser sönder.
Dumt tyckte jag att folk inte kunde hålla reda på sina badtermometrar.
Av all den kunskap hon lärde ut så var det detta som fastnade.
Så nu har jag gått genom livet och predikat för folk vikten av att hålla reda på sina badtermometrar.
Jag hoppas att jag har gjort en viktig insats för miljön.

Skriv svar