Har era lärare lärt ut fel?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Urquhart

Re: Har era lärare lärt ut fel?

Inlägg av Urquhart » mån 10 feb 2014, 08:58

schnauz skrev:Bismarck sänktes av norrmännen när det var på väg till Oslo och ligger på botten av Oslofjorden.
Lärarinna i lågstadiet.
Gjorde hon möjligen någon slags gott-och-blandat med Bismarck, Tirpitz (Bismarcks systerfartyg som blev sänkt i Norge, fast vid Tromsö) och Blücher (kryssare som sänktes i oslofjorden)?
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Andreas

Inlägg av Andreas » mån 10 feb 2014, 09:58

schnauz skrev:Bismarck sänktes av norrmännen när det var på väg till Oslo och ligger på botten av Oslofjorden.
Lärarinna i lågstadiet.
Detta förvånar mig något. Inte nog med att din lågstadielärare ansåg det viktigt att lära ut detaljer om Nazitysklands invasion av Norge under andra världskriget. Du kom även ihåg dessa detaljer plus att du redan då visste att de var felaktiga!
Ljus och kärlek!

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » mån 10 feb 2014, 10:29

Andreas skrev:Du kom även ihåg dessa detaljer plus att du redan då visste att de var felaktiga!
Det är ju det man minns från skolan. Vare sig man då visste att de var fel eller inte.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Andreas

Inlägg av Andreas » mån 10 feb 2014, 10:42

Hexmaster skrev:
Andreas skrev:Du kom även ihåg dessa detaljer plus att du redan då visste att de var felaktiga!
Det är ju det man minns från skolan. Vare sig man då visste att de var fel eller inte.
Gör man? Nu kanske jag har extra dåligt minne, men jag har svårt att på rak arm komma ihåg något läraren lärde ut på lågstadiet. Förutom att jag lärde mig att skriva och räkna osv.
Ljus och kärlek!

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » mån 10 feb 2014, 10:52

Andreas skrev: Gör man? Nu kanske jag har extra dåligt minne, men jag har svårt att på rak arm komma ihåg något läraren lärde ut på lågstadiet. Förutom att jag lärde mig att skriva och räkna osv.
Jaja, ni som var upptagna av att lära er läsa och räkna i lågstadiet kanske inte kommer ihåg besserwisser-tvisterna. Men vi andra...
They don't like it up'em, you know!

millgard

Inlägg av millgard » mån 10 feb 2014, 11:30

Anders G skrev:
Andreas skrev: Gör man? Nu kanske jag har extra dåligt minne, men jag har svårt att på rak arm komma ihåg något läraren lärde ut på lågstadiet. Förutom att jag lärde mig att skriva och räkna osv.
Jaja, ni som var upptagna av att lära er läsa och räkna i lågstadiet kanske inte kommer ihåg besserwisser-tvisterna. Men vi andra...
:lol: (känner igen mig)

schnauz

Inlägg av schnauz » mån 10 feb 2014, 17:47

Andreas skrev:
Lärarinna i lågstadiet.
Detta förvånar mig något. Inte nog med att din lågstadielärare ansåg det viktigt att lära ut detaljer om Nazitysklands invasion av Norge under andra världskriget. Du kom även ihåg dessa detaljer plus att du redan då visste att de var felaktiga!
Intressanta slutsatser du resonerat dig fram till med så knapphändig information!
Vad jag minns var det överhuvudtaget inte andra världskriget som diskuterades, utan stora fartyg. Anledningen till att jag kommer ihåg det är för att jag under relativt lång tid trodde att det var sant. Inte så att jag gick och funderade på det dagligen, men det var först flera år senare (under gymnasiet, tror jag) som jag insåg att det inte stämde.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » mån 10 feb 2014, 19:36

En favorit från min systers skolgång. Det hör till att det var en äldre auktoritär lärare av den gamla skolan. På en svensklektion:
"Uttalar du USA::s huvudstad som New York eller Nju Yok" (alltså svenskt eller engelskt uttal)
"Washington!"

Själv mins jag ett prov i högstadiet där man skulle lista gaser i atmosfären och jag tog upp argon och fick fel för det stod inte i läroboken så det var inte rättvist att jag skulle få poäng för det.

Sen hade jag en bisarr strid med mekanikföreläsaren på KTH som inleddes med att jag vid sidan om påpekade att ett tal i övningskompendiet var fel eftersom den situation som beskrevs omöjligt kunde uppstå. Han vägrade erkänna att han hade fel och det eskalerade till ett problem på tentan efter, som i stort sett alla som brukade vara duktiga hade "fel" på :nervous:

Användarvisningsbild
Andreas

Inlägg av Andreas » mån 10 feb 2014, 19:59

schnauz skrev:
Andreas skrev:
Lärarinna i lågstadiet.
Intressanta slutsatser du resonerat dig fram till med så knapphändig information!
Ja, livet blir roligare på så sätt, men uppenbarligen borde jag ha använt en smiley för att visa att jag inte var allvarlig.
Ljus och kärlek!

Cyclotella

Inlägg av Cyclotella » ons 19 feb 2014, 12:01

Jag (och alldeles för många med mig) fick lära mig att Skånes åsar (Söderåsen, Linderödsåsen, Romeleåsen, Hallandsås) är rullstensåsar... Kan väl förlåta gamla fröken Ann-Marie som nog inte hade läst någon geologi och bara vidareförmedlade kunskap hon fått någonstans ifrån, men skrämmande är att flera av mina vänner som nu är lärare fortfarande trodde att horstarna är rullstensåsar!!?? Ja, men vad är väl 200 miljoner år och totalt skilda bildningsprocesser? Vad är väl urberg mot glaciofluvialt material? O_o
Ser mycket fram emot när min son börjar skolan och ska lära sig om Skånes geografi - ska jag få vara besserwissermamma :wink:

En kollega berättade på samma tema (bristande geologisk/arkeologisk kunskap) att hans lärare berättat om hur stenåldersmänniskorna bott i grottor i Skåne varpå han skickades till skolan nästa dag med uppdrag från sin arkeolog-mamma att fråga var läraren tänkt sig att dessa grottor funnits (med undantag av just horstarna) - hade de grävt dem själva i Skånes slättlandskap?

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inlägg av Hippieungen » ons 19 feb 2014, 23:45

När jag vägrade att sluta tjafsa om att vatten har minne att minnas ett ämne om man späder ut det, blev kemiläraren så trött att han sa att jag var olärbar. Det var inte fel utlärt av läraren, men det var fel att jag var olärbar. Jag behövde bara lära mig på det hårda sättet att det inte stämmer.
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.

Användarvisningsbild
peewee

Inlägg av peewee » tor 20 feb 2014, 08:36

Hippieungen skrev:När jag vägrade att sluta tjafsa om att vatten har minne att minnas ett ämne om man späder ut det(...)
Tänk vilka möjligheter som öppnar sig om det vore sant :) Vad kan inte en endaste liten mikroskopisk vattendroppe lära oss? Tänk vad den har passerat igenom under sin livstid...

Vilket borde vara ett bra argument mot minnestramset, tycker jag. Om vatten har minne, så borde vid det här laget varenda vattenmolekyl vara så fullpackad med minnesanteckningar att det inte finns plats för själva atomerna!
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.
- Martin Luther, Tischreden [Bordssamtal], vol 9, s 107
http://books.google.com/books?id=NhjG6GXGtjcC&pg=PA107

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » fre 21 feb 2014, 00:49

Jag minns en strid från andra klass, då min lärarinna hävdade att det fanns pingviner på nordpolen. För pingvinerna bor där det är kallt, typ. Hon fick dock erkänna att det var fel, för det här var på den tiden då det fortfarande fanns skolbibliotek.

På gymnasiet hade vi en tysklärarinna som när hon översatte en text fick det till att rådjuren var hotade eftersom älgarna åt upp rådjuren. Nå, nu var hon ju inte biologilärare, men det var ju sannolikt inte rätt översatt heller.

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inlägg av Hippieungen » fre 21 feb 2014, 10:44

Merko skrev: På gymnasiet hade vi en tysklärarinna som när hon översatte en text fick det till att rådjuren var hotade eftersom älgarna åt upp rådjuren. Nå, nu var hon ju inte biologilärare, men det var ju sannolikt inte rätt översatt heller.
Hon hade väl missat att det var ett sammansatt ord i översättningen? -jägarna eller -jäger, beroende på vilket språk hon översatte.
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.

Användarvisningsbild
Brid

Inlägg av Brid » mån 24 feb 2014, 16:03

Jag kunde mer engelska än min engelsklärare större delen av högstadiet, vilket inte i första hand berodde på att jag kunde så mycket engelska. Men det var bestämt en annan lärare som sjöng "House of the Rising Sun" med oss och förklarade att titeln är symbolisk, eftersom "the rising sun" betyder "den nergående solen".
Fast jag minns inte om jag orkade protestera längre vid det laget.

Skriv svar