Har era lärare lärt ut fel?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Shudnawz

Re: Har era lärare lärt ut fel?

Inlägg av Shudnawz » mån 24 feb 2014, 16:24

Thomas P skrev:Själv mins jag ett prov i högstadiet där man skulle lista gaser i atmosfären och jag tog upp argon och fick fel för det stod inte i läroboken så det var inte rättvist att jag skulle få poäng för det.
Minns ett omvänt scenario där en klasskamrat fick ett poäng mer än max på ett NO-prov i högstadiet (måste varit sjuan när jag tänker efter), eftersom han vid sidan av de erkända planeterna även listade Planeten X.

Det var för övrigt samma lärare som gav rätt på sina SO-prov, vare sig man kunde svaret eller inte, så länge man svarade "pengar"; för "i samhället", resonerade han, "handlar allt till slut om pengar."
Trots en del irreguljäriteter så lärde jag mig väldigt mycket av honom. Som har visat sig vara rätt, dessutom. ^^
Slow is smooth, smooth is fast

Jag talar inte för VoF, Skåne, Sverige, Europa, mänskligheten eller någon annan än mig själv. Och knappt det.

Alla idéer värda att driva, är värda att överdriva.

pop091

Inlägg av pop091 » sön 20 apr 2014, 22:21

När jag gick i högstadiet (2003-2006) märktes currykryss(!!) ut med tejp på golven i klassrummen. Små informationslappar om vad currykryss är sattes också upp och vi informerades om att man skulle undvika att sitta på kryssen eftersom de kunde orsaka koncentrationssvårigheter etc. Har inget minne av att någon skulle ha presenterat detta som något annat än fakta, och minns inte om någon i lärarkollegiet tycktes motsätta sig tilltaget. Är rätt säker på att det var en av lärarna (GI-fantast som pysslade med livscoaching/personlig utveckling på sidan om sitt yrkesutövande) som låg bakom det hela, men kan inte för mitt liv förstå varför ingen satte stopp för det. Fullkomligt vansinne!

Nils D

Inlägg av Nils D » mån 21 apr 2014, 22:35

Jag har varit med om att lära ut fel.
Det var som vikarierande lärare i kemi på ett högstadium 1993, där man hade ett etablerat experiment som gick ut på att mäta andelen O2 i luften. Man hade ett litet starinljus som hölls med en ståltråd in i ett stort upp och nedvänt provrör som doppades ner i en balja med vatten. Tanken var att O2 skulle konsumeras och att volymen gas skulle minska i provröret.
Men stökiometrin säger faktiskt att det inte alls ska bli någon volymförändring, för det som bildas är också en gas. En molekyl O2 -> en molekyl CO2. (Möjligen skulle en del koldioxid kunna dissocieras i vattnet och bilda kolsyra.)
Men volymen gas i det upp och nervända provröret minskade faktiskt, men det orsakades av att under den korta stund som ljuset brann, så hettades gasen upp och expanderade kraftigt och bubblade ut vid sidan av provröret, för att sedan suga upp vatten i provröret när gasen svalnade.
Jag vet inte hur länge de hade kört det här experimentet i den skolan, men mina kollegor verkade övertygade när jag presenterade min kritik av experimentet för dem.
"Motsatsen till problemet är poemet." Julien Torma, 'patafysiker

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » mån 21 apr 2014, 22:55

Nils D skrev:Jag har varit med om att lära ut fel.
Det var som vikarierande lärare i kemi på ett högstadium 1993, där man hade ett etablerat experiment som gick ut på att mäta andelen O2 i luften. Man hade ett litet starinljus som hölls med en ståltråd in i ett stort upp och nedvänt provrör som doppades ner i en balja med vatten. Tanken var att O2 skulle konsumeras och att volymen gas skulle minska i provröret.
Men stökiometrin säger faktiskt att det inte alls ska bli någon volymförändring, för det som bildas är också en gas. En molekyl O2 -> en molekyl CO2. (Möjligen skulle en del koldioxid kunna dissocieras i vattnet och bilda kolsyra.)
Men volymen gas i det upp och nervända provröret minskade faktiskt, men det orsakades av att under den korta stund som ljuset brann, så hettades gasen upp och expanderade kraftigt och bubblade ut vid sidan av provröret, för att sedan suga upp vatten i provröret när gasen svalnade.
Jag vet inte hur länge de hade kört det här experimentet i den skolan, men mina kollegor verkade övertygade när jag presenterade min kritik av experimentet för dem.
Jag undrar om det verkligen behöver bubbla ut något vid provrörets/glasets underkant för att effekten ska uppstå, jag tror det icke. Syrgasen konsumeras inte bara för att bilda CO2 (som skulle ta upp samma volym som syrgasen) utan även vattenånga vilken snabbt kondenserar antingen mot glaset eller direkt mot den underliggande vattenytan varpå syrgas har bildat en förening som tar i runda slängar tusendelen av syrgasens ursprungliga volym.

För att slippa denna effekt skulle man bränna rent kol och se vad som händer med vattenytan. Jag tror inte det blir alls detsamma som när man eldar kolväten såsom stearin/parafin.

Tomastvivlare

Inlägg av Tomastvivlare » tis 22 apr 2014, 03:27

Ganska nyligen på komvux försökte min kemilärare övertyga mig om att ormbunkar var växter, jag hävdade att de var kryptogamer och att kryptogamer inte var växter. Det kan naturligtvis vara min högstadielärarinna som hade fel.
Det tål säkert att debatteras men i högstadiet fick jag lära mig att så var fallet.

Sen hävdade han att det inte gick att dubbla alla sidorna på en kub och få ett exakt svar(!) Jag visade att 1*(2^3) blev 8 och fick rätt, måhända ett undantag. Skitsamma, han var väldigt bra i övrigt.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 22 apr 2014, 07:20

Tomastvivlare skrev:Ganska nyligen på komvux försökte min kemilärare övertyga mig om att ormbunkar var växter, jag hävdade att de var kryptogamer och att kryptogamer inte var växter. Det kan naturligtvis vara min högstadielärarinna som hade fel.
Visst är ormbunkar växter. Kärlkryptogamer är en delmängd av växtriket.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Växter

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » tis 22 apr 2014, 13:35

Thomas P skrev:
Tomastvivlare skrev:Ganska nyligen på komvux försökte min kemilärare övertyga mig om att ormbunkar var växter, jag hävdade att de var kryptogamer och att kryptogamer inte var växter. Det kan naturligtvis vara min högstadielärarinna som hade fel.
Visst är ormbunkar växter. Kärlkryptogamer är en delmängd av växtriket.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Växter
Däremot är granar inga blomväxter, vilket min dotters biologilärare hävdade. Hon slog upp i en flora där det stod att de hade "honblommor" och "hanblommor", men strikt botaniskt sett så är det inga blommor och det borde hon ha vetat.

Nils D

Inlägg av Nils D » tis 22 apr 2014, 14:17

skunkjobb skrev:
Jag undrar om det verkligen behöver bubbla ut något vid provrörets/glasets underkant för att effekten ska uppstå, jag tror det icke. Syrgasen konsumeras inte bara för att bilda CO2 (som skulle ta upp samma volym som syrgasen) utan även vattenånga vilken snabbt kondenserar antingen mot glaset eller direkt mot den underliggande vattenytan varpå syrgas har bildat en förening som tar i runda slängar tusendelen av syrgasens ursprungliga volym.

För att slippa denna effekt skulle man bränna rent kol och se vad som händer med vattenytan. Jag tror inte det blir alls detsamma som när man eldar kolväten såsom stearin/parafin.
Reaktionsformeln blir kanske lite småsmutsig med stearin, men att luften hettas upp flera hundra grader under en mycket kort tid gör att det stökar till förutsättningarna för experimentet och gör volymen luft mycket svår att hålla koll på.
"Motsatsen till problemet är poemet." Julien Torma, 'patafysiker

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » tis 22 apr 2014, 14:23

Andreas skrev:
Hexmaster skrev:
Andreas skrev:Du kom även ihåg dessa detaljer plus att du redan då visste att de var felaktiga!
Det är ju det man minns från skolan. Vare sig man då visste att de var fel eller inte.
Gör man? Nu kanske jag har extra dåligt minne, men jag har svårt att på rak arm komma ihåg något läraren lärde ut på lågstadiet. Förutom att jag lärde mig att skriva och räkna osv.
Jag kommer ihåg att min lärarinna på lågstadiet sa att jorden "snurrar" med 30km/h. Då syftade hon på ythastigheten. Jag tjafsade emot för jag tyckte det var helt orimligt att åka moped runt jorden på ett dygn.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » tis 22 apr 2014, 14:34

Nils D skrev:Reaktionsformeln blir kanske lite småsmutsig med stearin, men att luften hettas upp flera hundra grader under en mycket kort tid gör att det stökar till förutsättningarna för experimentet och gör volymen luft mycket svår att hålla koll på.
Man får hitta ett sätt att tända ljuset när röret är under vattnet så man kan kanske visa på båda effekterna. Nivå innan, nivå under tiden (större mängd luft), nivå efter (mindre mängd luft).
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 22 apr 2014, 14:59

Zartax skrev:Jag kommer ihåg att min lärarinna på lågstadiet sa att jorden "snurrar" med 30km/h. Då syftade hon på ythastigheten.
Det beror ju av vilken latitud som avses. :smile2:

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » tis 22 apr 2014, 20:18

Det tål säkert att debatteras men i högstadiet fick jag lära mig att så var fallet.

Sen hävdade han att det inte gick att dubbla alla sidorna på en kub och få ett exakt svar(!) Jag visade att 1*(2^3) blev 8 och fick rätt, måhända ett undantag. Skitsamma, han var väldigt bra i övrigt.
Växter är de som nämnts men varför var det just kemiläraren som talade om detta? Är du säker på att din högstadielärarinna sa att de inte är växter? Det var inte svampar hon pratade om? De är däremot inga växter utan de har sitt eget gäng.

Sen det där med kuben fattar jag inte alls. Kan du återge mer exakt vad han sa?

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 22 apr 2014, 20:40

Det där med kuben... klart att det är svårt att dubbla DIAGONALEN på sidorna, om man bara har en linjal till hands. Roten ur två är lite knölig att mäta upp. Jag tror mer att läraren försökte lära ut det...
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » tis 22 apr 2014, 20:46

Nils D skrev:
skunkjobb skrev:

Reaktionsformeln blir kanske lite småsmutsig med stearin, men att luften hettas upp flera hundra grader under en mycket kort tid gör att det stökar till förutsättningarna för experimentet och gör volymen luft mycket svår att hålla koll på.
Tveksamt om medeltemperaturen på luften/gasen i glaset blir så hög som flera hundra grader. Nu sitter jag på ett tråkigt hotell så jag har inga experimentgrejer här utan får vända mig till det allvetande Youtube istället. Här ser man tydligt att det inte bubblar ut någon luft från glaset till omgivningen pga termisk expansion utan vattenytan börjar stiga i glaset på ett mycket tidigt stadium innan ljuset ens brunnit ut.

Om vi tar som exempel stearinsyra C17H35COOH (den andra beståndsdelen i ljusstearin, palitinsyra är inte helt olik), skriver om det som C18H36O2 och adderar syrgas för fullständig förbränning borde vi få C18H36O2+26 O2 --> 18 CO2+18 H2O

Före förbränningen hade vi alltså 26 mol syrgas som gav under en övergångstid 36 (18+18) mol koldioxid och vattenånga men efter kondensation av ångan till vätska vilket nog går rätt kvickt så återstår bara 18 mol gas. Det torde återstå en del kolmonoxid också, särskilt som förbränningen blir dassig mot slutet när lågan kvävs samt att det nog bildas lite kväveoxid med. Jag håller kondensation av vid förbränningen bildad vattenånga som huvudförklaring till att vatten sugs upp i glaset.

Tillägg: Molförhållandena för gaserna ovan är inte proportionell mot totala gasvolymen i glaset då t ex det mesta av luftens kvävgas kvarstår opåverkad.
Senast redigerad av 1 skunkjobb, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » tis 22 apr 2014, 21:00

Zartax skrev:Jag kommer ihåg att min lärarinna på lågstadiet sa att jorden "snurrar" med 30km/h. Då syftade hon på ythastigheten. Jag tjafsade emot för jag tyckte det var helt orimligt att åka moped runt jorden på ett dygn.
Är/var dina föräldrar polarforskare så du är uppvuxen nära någon av jordens geografiska poler?

Jorden gör ju ett varv runt sin egen axel på 23,9345 h (ett stjärndygn) och är 40 075 km runt ekvatorn. Där nere har de alltså en periferihastighet på 1 674 km/h. För att få hastigheten vid en viss latitud (låt oss kalla den α) tar man helt enkelt 1 674*cos α. Strax norr om sthlm har de latitud N 60º (norr eller söder kvittar förstås för hastigheten), cos 60=0,5 så den tangentiella hastigheten är då där 1 674*0,5=837 km/h.

Ska vi ner på 30 km/h behöver vi upp eller ner på N/S 89º vilket är c:a 11 mil från någon av polerna.

Ändring: hupps, hade skrivit 11 m istället för mil, uppenbart slarvfel.
Senast redigerad av 1 skunkjobb, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar