Alla har samma favoritfärg?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Thermal
Kontakt:

Re: Alla har samma favoritfärg?

Inlägg av Thermal » lör 24 maj 2014, 18:21

kaxiga Z skrev:
kaxiga Z skrev:Det kan man inte.
Förutom det Thomas P skriver, så finns det ännu en enorm begränsning för att kunna kommunicera upplevelser som saknar tidsram/figur/mönster/form (dvs färger, dofter, och liknande. Ett skrivbord har en form, en 'röd' har varken specifik form eller specifik storlek). Det är att hela vår kommunikation, ord, tecken, etc är uppbyggda på element som har rumtidslig demonstration. Bokstaven A har en viss form, osv.
http://en.wikipedia.org/wiki/Color_vision
"A very small percentage of women may have an extra type of color receptor because they have different alleles for the gene for the L opsin on each X chromosome. X chromosome inactivation means that only one opsin is expressed in each cone cell, and some women may therefore show a degree of tetrachromatic color vision".
En definition är per definition alltid korrekt. Frågan är om den är ändamålsenlig

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » lör 24 maj 2014, 23:00

Att folk ser olika antal färger kan man nog kommunicera, men inte hur färgen röd/blå, etc, ser ut (utan att nämna något som har den färgen).

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 24 maj 2014, 23:20

kaxiga Z skrev:Att folk ser olika antal färger kan man nog kommunicera, men inte hur färgen röd/blå, etc, ser ut (utan att nämna något som har den färgen).
Det räcker att de visuella, biokemiska och neurologiska systemen är tillräckligt lika. Detektorer som är konstruerade på liknande sätt mäter liknande saker på liknande sätt. Tror att man gör detta till en mer komplex och mystisk fråga än vad det verkligen är.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Shudnawz

Inlägg av Shudnawz » mån 26 maj 2014, 11:47

Moridin skrev:
kaxiga Z skrev:Att folk ser olika antal färger kan man nog kommunicera, men inte hur färgen röd/blå, etc, ser ut (utan att nämna något som har den färgen).
Det räcker att de visuella, biokemiska och neurologiska systemen är tillräckligt lika. Detektorer som är konstruerade på liknande sätt mäter liknande saker på liknande sätt. Tror att man gör detta till en mer komplex och mystisk fråga än vad det verkligen är.
Det hänger väl i grund och botten inte samman med neurovetenskap och kemiska processer, utan filosofi; hur vi aldrig egentligen kan veta vad och hur en annan människa tänker. Och i den kontexten är nog frågeställningen helt giltig?
Slow is smooth, smooth is fast

Jag talar inte för VoF, Skåne, Sverige, Europa, mänskligheten eller någon annan än mig själv. Och knappt det.

Alla idéer värda att driva, är värda att överdriva.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » mån 26 maj 2014, 19:30

Moridin skrev:
matsw skrev:Ett träd ser inte lika ut för en arborist och någon som aldrig sett ett träd förut. När vi lär oss mer om träden ser vi andra saker. Det är samma sak med färger. Alla med"normalt färgseende" kan lära sig skilja på och känna igen olika färger men det finns inget som säger att vi måste kunna det.
Skilj på se och tolka. Tolka kanske vi gör annorlunda även om vi har samma fysiologiska, biokemiska och neurologiska förutsättningar, men detta behöver inte gälla för vad vi ser.
Allt du ser är en tolkning.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » fre 27 feb 2015, 16:53

http://www.dn.se/nyheter/klanningen-all ... brakar-om/
Men hur kan vi se färger så olika? Optikern och forskaren Rune Brautaset på Karolinska institutet förklarar att det beror på hur vi lärt oss att en färg ser ut.

– Det som gör att vi uppfattar färg är att vi har tre olika känselreceptorer på näthinnan. De jobbar i rött, grönt och blått. Sammansättningen av dessa är olika på olika människor. Sen lär vi oss från andra att det de kallar blått kallar jag också blått, förklarar han.
Färgadaption är ett fenomen många troligen känner igen. Du handlar en tröja som du tycker är blå. Du såg tröjan i affären i ett visst ljus och tycker att den är blå.
– Sen visar du den för en vän som tycker att det är turkos, men du kan inte se det, säger Rune Brautaset.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » fre 27 feb 2015, 17:05

Alla har fel, den är blå och guld 8-)
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » lör 28 feb 2015, 14:31

Eftersom jag är mitt uppe i en relaterad bok. Läs:
Through the language glass
Why the world looks diffrent in other languages
Guy Deutsher
Jag har bara läst en tredjedel men kan redan rekommendera den.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » sön 01 mar 2015, 09:44

Wired har en en betydligt bättre och mer korrekt förklaring:

http://www.wired.com/2015/02/science-on ... lor-dress/

Eftersom samma person uppenbarligen kan uppfatta färgerna olika vid olika tillfällen har det inte med hur man lärt sig färger att göra, som DNs expert antyder. Snarare handlar det om att synen har svårt att bestämma sig för om den blå tonen är en egenskap hos klänningen i sig eller hos ljuset som belyser den. Det handlar alltså om synens "vitbalanskalibrering" med fotografisk terminologi.

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » sön 01 mar 2015, 14:17

Nu är jag bakom en dator och kan lägga in en recension av
'Through the Language Glass'.

http://www.theguardian.com/science/grrl ... 2/mar/06/6

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » tor 27 okt 2016, 19:34

Dags för lite färgdiskussion igen.
Är de här benen glansiga av olja, eller har de streck med vit färg på sig ?
Olja var min första uppfattning.
Bild
http://www.dn.se/kultur-noje/optisk-syn ... la-medier/

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » tor 27 okt 2016, 19:59

Procentaren skrev:Dags för lite färgdiskussion igen.
Är de här benen glansiga av olja, eller har de streck med vit färg på sig ?
Olja var min första uppfattning.
Bild
http://www.dn.se/kultur-noje/optisk-syn ... la-medier/
Min allra första tanke var "vilka glansiga ben", men när jag tittar närmare, och tittar på hela bilden så är jag nu ganska övertygad om att det är en synvilla gjord med vita färgmarkeringar på helt vanliga oglansiga ben. Uppfattningen stärks av att länken till bilden heter "optisk synvilla..." :-)
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » tor 27 okt 2016, 20:06

Jag kan inte se det som glansigt ens när jag vet att det är det man ska titta efter.

Fast den riktiga frågan är, är det Hanks eller Murray: https://www.news-journal.com/blogs/staf ... interwebs/ ?
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 27 okt 2016, 20:16

Ser inget glansigt alls.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Skriv svar