Dosera paracetamol

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
neatfreak

Dosera paracetamol

Inlägg av neatfreak » sön 20 apr 2014, 18:07

God afton!

Jag har en fundering vad gäller paracetamol.
Såvitt jag förstått efter att ha läst på fass så är maxdosen per dygn 8 tabl. och intervallet mellan doserna ska(bör?) vara 4 - 6 timmar. Jag har också förstått att överdosering kan leda till leverskada. Jag har sökt, men inte funnit, någon förklaring till varför intervallet är satt som det är. 6 timmar är ju rimligt om det _måste_ fördelas jämnt över dygnet. Min fråga är egentligen vad som händer om man tar 1 gram var 3:e timme? Eller till och med 4 gram en gång om dygnet... Tacksam för pedagogisk förklaring och gärna tips och länkar till vetenskapliga artiklar med diagram :-)

Vänligast

Neatfreak

Användarvisningsbild
Tony

Re: Dosera paracetamol

Inlägg av Tony » sön 20 apr 2014, 18:19

neatfreak skrev:Min fråga är egentligen vad som händer om man tar 1 gram var 3:e timme? Eller till och med 4 gram en gång om dygnet...
Eller 28 gram en gång i veckan.Bild

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » sön 20 apr 2014, 18:35

Det har naturligtvis att göra med med vilken hastighet kroppen bryter ned det hela och vad som är dödlig dos..
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » sön 20 apr 2014, 19:27

[gissar och fabulerar]Grejen är väl att paracetamol ska användas sparsamt och under kort tid (någon handfull dygn). Att överdosera under någon dag är säkert inte skadligare än att äta enligt rekommendationen under flera veckor. Som med alkohol.[/gissar och fabulerar]

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » sön 20 apr 2014, 20:11

pwm skrev:[gissar och fabulerar]Grejen är väl att paracetamol ska användas sparsamt och under kort tid (någon handfull dygn). Att överdosera under någon dag är säkert inte skadligare än att äta enligt rekommendationen under flera veckor. Som med alkohol.[/gissar och fabulerar]
Såvitt jag har fått lära mig är det tvärtom: det går bra att äta paracetamol under lång tid så länge man håller sig till rekommenderad dos. Däremot kan även en enstaka överdos leda till leverskador. Och marginalen till att överdosera är inte så väldigt stor.

neatfreak

Inlägg av neatfreak » mån 21 apr 2014, 11:25

Tack för era svar så här långt! De belyser faktiskt ganska precis den kunskap som jag själv besitter. Att det är vissa siffror som gäller och praktiskt taget var person inom sjukvården kan rabbla max 4 gram per dygn. Sen utgår väl tyvärr väldigt många från att man liksom kan lägga på momsen på det där och förutsätter att skillnaden mellan terapeutisk och toxisk dos ska täcka överintaget. Det må nu vara hur det vill med den saken. Det är i vilket fall inte något jag tänkt utsätta min kropp för i onödan.
För mig är det däremot intressant att veta om intervallet går att rucka på?
Jag har faktiskt tagit upp just detta med en handfull läkare med varierande erfarenhet och (ehrm...) skolning, men ingen har kunnat ge mig något mer konkret än "det bara är så". Därav mitt ursprungliga önskan om länkar till vetenskapliga artiklar med diagram. Alternativt en lättförståelig ekvation som klart visar att lever och njurar maximalt kan antas bryta ned 1 gram paracetamol på 4 h. Sen finns det ju såklart interpersonella variationer.

Om ni behöver lite bakgrund till varför jag ställer frågan så hojta till! Jag försöker att inte lägga för mycket information på nätet i onödan om mig själv. Men efterfrågas det så lägger jag givetvis ut det på sveriges trevligaste forum. (jag har ubåtat sen några år).

Kuriosa...
Jag har noterat att det finns alvedon med styrka 1 gram och den lite märkliga 665 mg (gissar på att big pharma tog bort 1 mg för att vara alldeles för uppenbara i sin ondska 8-) . Hur som, går den senare (665 varianten), att ta två stycken var fjärde timme?

Vänligen

Neat Freak

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inlägg av Hippieungen » mån 21 apr 2014, 12:06

neatfreak skrev: Jag har noterat att det finns alvedon med styrka 1 gram och den lite märkliga 665 mg (gissar på att big pharma tog bort 1 mg för att vara alldeles för uppenbara i sin ondska 8-) . Hur som, går den senare (665 varianten), att ta två stycken var fjärde timme?

Vänligen

Neat Freak
Nej. Den sortens Alvedon har en annan frisättning och maxdosen är 3 x 2 tabletter/dygn jämnt fördelat. Olika varianter av piller med paracetamol kan ha olika frisättningar och 665 mg har lång verkan, medan Alvedon Novum 500 mg har kortare men snabb verkan. Man bör dock inte ta mer än 4 g Alvedon Novum per dygn heller. Den är mer avsedd för tillfälliga smärtlindringar, medan 665 mg är tänkt för längre behandlingar, exempelvis efter en operation.

EDIT: Det är ju naturligtvis inte så att man dör om man vid ett tillfälle råkar ta två 665 mg för nära, men de tabletterna är avsedda för att tas jämnt fördelat under dygnet under en längre period. Den är därför receptbelagd.
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » mån 21 apr 2014, 13:56

Verkar bero på mättnad hos ett enzym som omvandlar ett steg i nedbrytningen. http://en.wikipedia.org/wiki/Paracetamol#Metabolism
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » mån 21 apr 2014, 14:28

neatfreak skrev:Jag har faktiskt tagit upp just detta med en handfull läkare med varierande erfarenhet och (ehrm...) skolning, men ingen har kunnat ge mig något mer konkret än "det bara är så".
[trolling]Läkare brukar vara dumma. De lär sig bara saker utantill utan att förstå något.[/trolling]

Björn M

Inlägg av Björn M » mån 21 apr 2014, 14:32

När paracetamol tagits upp av leverceller för att elimineras, då konjugeras (fästs vid) det till hjälpmolekyler (glukuronid och sulfat) och släpps via gallvägarna ut i tarmen. Konjugeringen sker med hjälp av särskilda enzymer, vars kapacitet ibland överskrids, och då kan andra enzymer i levercellen "råka" modifera paracetamolmolekylen så att den får andra egenskaper. En sådan "modifieringsprodukt" är NAPQI. Den är vansinnigt reaktiv och därför farlig för cellens funktioner och liv. Det bildas alltid en viss mängd NAPQI även vid normal paracetamolkonsumtion, men NAPQI-molekylerna konjugeras till glutationmolekyler och blir då mindre farliga, och släpps därefter via gallvägarna ut i tarmen. Om det plötsligt kommer in för mycket paracetamol i levercellerna överskrids kapaciteten hos de enzymer som konjugerar molekylerna till glukuronid och sulfat (vilket gör att det blir mer paracetamol tillgängligt för andra enzymer att modifiera till farliga metaboliter), samt att glutationbufferten snabbt försvinner och okonjugerat NAPQI kan skada levercellerna, och orsaka utbredd nekros som leder till leversvikt och därefter koma och död (såvida man inte kommer under behandling och/eller får en ny lever intransplanterad).

Intag av paracetamol i de doser som rekommenderas har alltså bedömts vara ofarligt - de funktioner i levern som hanterar molekylen är då tillräckliga. Väldigt många människor, inklusive äldre, äter maximal dygnsdos paracetamol under flera år, och vad jag vet finns det inget som talar för att de går runt med en massa leverskador. Är man kronisk överkonsument av alkohol kommer man att ha fler av de enzymer som modifierar paracetamol till NAPQI, och då är paracetamol självfallet en farlig behandling.
Min fråga är egentligen vad som händer om man tar 1 gram var 3:e timme?
Min gissning (obs!) är att det inte händer så mycket de första gångerna, men att enzymernas kapacitet och glutationbufferten gradvis minskar så att du, när du till sist stoppar i dig ännu 1 gram, riskerar att få en NAPQI-produktion som blir så omfattande att du får leverskador. Jag tror (obs!) att intervallet är satt till ~6 timmar för att glutationbufferten skall hinna återskapas, och/eller att mängden paracetamol som konjugeringsenzymerna skall arbeta med skall hinna "arbetas undan" så att det finns lediga enzymer i tillräcklig mängd för att kunna oskadliggöra nästkommande paracetamolvåg.

Björn M

Inlägg av Björn M » mån 21 apr 2014, 14:40

Det utsöndras via urinen, inte galla/tarm. Förlåt!

Användarvisningsbild
Stollan

Inlägg av Stollan » mån 21 apr 2014, 14:56

Läser man på Janusinfo och den förgiftningsinformation som finns där står det att det är risk för leverskada för vuxen om man tar mer än 7.5 gram (140 mg/kg). Potentiell dödlig dos >15 gram, mindre för riskpatienter. Detta borde innebära att man intar denna mängden vid ett tillfälle eller i nära anslutning.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 21 apr 2014, 19:23

Björn M skrev:När paracetamol tagits upp av leverceller för att elimineras, då konjugeras (fästs vid) det till hjälpmolekyler (glukuronid och sulfat) och släpps via gallvägarna ut i tarmen. Konjugeringen sker med hjälp av särskilda enzymer, vars kapacitet ibland överskrids, och då kan andra enzymer i levercellen "råka" modifera paracetamolmolekylen så att den får andra egenskaper. En sådan "modifieringsprodukt" är NAPQI. Den är vansinnigt reaktiv och därför farlig för cellens funktioner och liv.
Det där är ju konsistent med vad Johannes (ovan) skriver att han hört. Det är alltså inte så att det blir gradvis värre och vid ökande dosering, utan det finns ett tröskelvärde man ska akta sig för att kliva över.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » tis 22 apr 2014, 07:24

Wikipedia har en bra artikel som verkar svara på de flesta frågorna här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Paracetamol_toxicity

Enkeldoser över 10 g kan leda till förgiftning, likaså doser över 6 g/dygn över minst två dygn.

Paracetamolöverdos är tydligen den vanligaste läkemedelsförgiftningen och faktiskt t o m ett av de vanligaste förgiftningstillstånden över huvud taget i västvärlden. Så det finns anledning att vara försiktig.

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tis 22 apr 2014, 13:22

Det går att ta livet av sig med en överdos Paracet. Det har jag läst i en deckare av Anne Holt, så det är helt sant, så det så.

Skriv svar