Hälsowoo i Friskvårds Magasinet

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
ÄrDetVerkligenSant?

Hälsowoo i Friskvårds Magasinet

Inlägg av ÄrDetVerkligenSant? » ons 07 maj 2014, 18:43

Det kom en tidning i brevlådan, Friskvårds Magasinet. En tidning utgiven av Axelsons Gymnastiska Institut.

Att det skulle finnas en del överdrivna artiklar om massagens positiva effekter och reklam för deras kurser var jag beredd på, men att tidningen skulle vara utblandad med så mycket pseudovetenskap förvånade mig. Här kommer ett urval, Oil pulling, de otroliga egenskaperna hos Chaga, Rosenmetoden och en artikel om att ge barnen “En giftfri start på livet”.

Jag tycker att det är fel att ett gymnastiskt institut blandar in hälsowoo i sin verksamhet.

Axelsons Gymnastiska Institut får naturligtvis tjäna pengar på vad de vill så länge de inte bryter mot lagen. Jag kan även inse att deras kundbas kanske till och med efterfrågar produkter och tjänster med tveksam eller i många fall ingen effekt utöver placebo.

På deras hemsida står det “Vi har utbildningar för såväl kropp som knopp, insida som utsida och rustar våra elever med den senaste kunskapen och kompetensen för att bidra till friska människor i en frisk miljö.” Zonterapi och bioenergihealing kan inte kallas för “den senaste kunskapen”

Det är bra att de har ambition att lära ut den senaste kunskapen men de borde ta den senaste kunskapen från den senaste vetenskapen. Jag hoppas att Axelsons sansar sig och låter bli att tjäna pengar på hälsowoo och istället utvecklar sina kurser så att de innehåller den senaste vetenskapen.

Användarvisningsbild
Blafsen

Re: Hälsowoo i Friskvårds Magasinet

Inlägg av Blafsen » ons 07 maj 2014, 19:03

Tyvärr är idrotts och motionsbranschen extremt nedlusad med woo. Titta bara på gymen och träningstidningarna. Hur mycket försäljning och annonser som helst på onödiga saker och konstiga behandlingar som saknar vetenskaplig evidens. Detta är nåt som aktörerna tjänar stora pengar på och många som tränar vill tro på det.

När jag själv var aktiv tävlingsidrottare ville jag också tro på det. När min övertygelse började vackla var det många som undrade om jag var riktigt frisk.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

ÄrDetVerkligenSant?

Inlägg av ÄrDetVerkligenSant? » ons 07 maj 2014, 19:30

När jag styrketränade köpte även jag en hink bulkpulver, 20 kg vaniljsmak. Jag kommer fortfarande ihåg, över 20 år senare, smaken av syntetvanilj. Hinken var som Homers smörgås som aldrig tar slut (Selma’s Choice).

Om jag var utbildad sjukgymnast och arbetade på Axelsons skulle jag inte tycka om att få internkonkurrens av pseudovetenskap.

Vilddjuret

Inlägg av Vilddjuret » ons 07 maj 2014, 19:34

Blafsen skrev:Tyvärr är idrotts och motionsbranschen extremt nedlusad med woo. Titta bara på gymen och träningstidningarna. Hur mycket försäljning och annonser som helst på onödiga saker och konstiga behandlingar som saknar vetenskaplig evidens. Detta är nåt som aktörerna tjänar stora pengar på och många som tränar vill tro på det.

När jag själv var aktiv tävlingsidrottare ville jag också tro på det. När min övertygelse började vackla var det många som undrade om jag var riktigt frisk.
Det finns många vetenskapliga bevis om att massage är hälsosamt, tillgängliga för den som är läskunnig. Att ifrågasätta sin psykiska hälsa är bara friskt, något jag själv aldrig behövt göra.

Om du vill ha vetenskapliga bevis för att massage är positivt så kan du gå in på Humanism och Kunskap:s hemsida. Där finns många bevis för massagens hälsoeffekter.

ÄrDetVerkligenSant?

Inlägg av ÄrDetVerkligenSant? » ons 07 maj 2014, 20:04

Vilddjuret skrev:
Blafsen skrev:Tyvärr är idrotts och motionsbranschen extremt nedlusad med woo. Titta bara på gymen och träningstidningarna. Hur mycket försäljning och annonser som helst på onödiga saker och konstiga behandlingar som saknar vetenskaplig evidens. Detta är nåt som aktörerna tjänar stora pengar på och många som tränar vill tro på det.

Det finns många vetenskapliga bevis om att massage är hälsosamt, tillgängliga för den som är läskunnig. Att ifrågasätta sin psykiska hälsa är bara friskt, något jag själv aldrig behövt göra.

Om du vill ha vetenskapliga bevis för att massage är positivt så kan du gå in på Humanism och Kunskap:s hemsida. Där finns många bevis för massagens hälsoeffekter.
Det jag reagerade på var att tidningen innehöll så mycket pseudovetenskap vilket förändrade min bild av Axelsons.

Att Axelsons utbildar i massage säger jag ingenting om, jag tycker om massage. Zonterapi och annan pseudovetenskap kanske har positiva hälsoeffekter som ännu inte har visat sig i vetenskapliga studier. Men ok, vi antar att det finns en positiv effekt... Vad är den positiva effekten? Hur stor är den? Varför finns den? Är behandlingen effektiv jämfört med andra behandlingar? Det är frågor som aldrig blir besvarade.

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » ons 07 maj 2014, 21:42

Vilddjuret skrev:

Jag nämnde inget om massage. Det är något det finns viss evidens om. Vad Humanism och Kunskap säger om massage vet jag inte. Vill jag veta mer går jag in nån annanstans.

Visst kan det vara friskt att ifrågasätta sin psykiska hälsa. Varför har då inte du gjort det?
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Skriv svar