"Debatt i Lund - Hur blir klimathotet hett?"

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Maggen
Avstängd

"Debatt i Lund - Hur blir klimathotet hett?"

Inlägg av Maggen » sön 08 jun 2014, 23:15

Klimatet förändras och det påverkar allt liv på jorden, det har forskningen slagit fast. Men når forskarna fram med sitt budskap?
I panelen: Markku Rummukainen, Lennart Olsson, Anders Turesson, Alva Snis Sigtryggsson.
Moderator: Andreas Ekström kulturjournalist sydsvenskan
http://www.youtube.com/watch?v=ggQTVhltL3U
Intressant att höra men hur blir ämnet hett så det inte blir för hett väder. Det har sänts i TV flera gånger. Fick vi egentligen svar?

Perfekt

Re: "Debatt i Lund - Hur blir klimathotet hett?"

Inlägg av Perfekt » ons 02 jul 2014, 12:27

Tydligen är intresset obefintligt, även bland många tidigare kända alarmister. Jag skulle tro att det beror på att debatten är avgjord, det finns helt enkelt inget att oroa sig för. De vanliga tomma tunnorna kommer emellertid att fortsätta bullra, antingen för att deras levebröd är beroende av det eller för att de har målat in sig i ett hörn.

TomasT

Inlägg av TomasT » tor 03 jul 2014, 17:41

Frågan upplevs säkert som obehaglig.Effekten av ansträngningar ses som osäkra och det kan inte vara lätt att veta i vilken ända man skall börja.

Vill minnas då jag besökte Island för några år sedan och läste på lite extra om vulkanutbrotten i fornstora dar vilka tog kål på en hel del.Byborna hade tyvärr en benägenhet att flytta tillbaka till samma ställe efter ett sådant ödesdigert utbrott.Det kändes uppenbarligen mäktigt att bo vid foten av av en sådan terrängupphöjning och dyrka gudar.Det var väl en slags okunskap parat med religiositet och känslan av att befinna sig i en trygg värld vaktad av en sådan bjässe.
Hände det som så sällan händer så var man förtjänt av det.
Så ser jag den dåvarande tankegången som med nuvarande mått mätt inte var så stor.

Maggen
Avstängd

Inlägg av Maggen » lör 05 jul 2014, 12:52

Perfekt skrev:Tydligen är intresset obefintligt, även bland många tidigare kända alarmister. Jag skulle tro att det beror på att debatten är avgjord, det finns helt enkelt inget att oroa sig för. De vanliga tomma tunnorna kommer emellertid att fortsätta bullra, antingen för att deras levebröd är beroende av det eller för att de har målat in sig i ett hörn.
Ja det kan vara så att alarmen haft sin verkan då saken redan är politiskt avgjord. Men det behövs bättre tag för att skynda på det hela, så de tomma tunnorna som lever på kvasivetenskap får se sig om efter annat att skada folk med.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » lör 05 jul 2014, 13:00

My bad

Inlägg av My bad » sön 20 jul 2014, 16:27

Maggen skrev:
Klimatet förändras och det påverkar allt liv på jorden, det har forskningen slagit fast. Men når forskarna fram med sitt budskap?
I panelen: Markku Rummukainen, Lennart Olsson, Anders Turesson, Alva Snis Sigtryggsson.
Moderator: Andreas Ekström kulturjournalist sydsvenskan
http://www.youtube.com/watch?v=ggQTVhltL3U
Intressant att höra men hur blir ämnet hett så det inte blir för hett väder. Det har sänts i TV flera gånger. Fick vi egentligen svar?

Ämnet kommer inte att bli hetare än ett äpple i rumstemperatur. Detta på grund av av alarmisterna skrek varg i alltför lång tid och deras argument har nu visat sig vara ogrundade, felaktiga eller rena lögner. Därför orkar ingen med denna debatt längre. Globalisterna fick igenom sin agenda med CO2 skatter och har lämnat ämnet för nästa framtida inkomstmöjlighet.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 20 jul 2014, 17:00

My bad skrev: deras argument har nu visat sig vara ogrundade, felaktiga eller rena lögner.
Jasså? Vilka argument talar du om nu, och var har de visats vara såna?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

My bad

Inlägg av My bad » sön 20 jul 2014, 19:06

micke.d skrev:
My bad skrev: deras argument har nu visat sig vara ogrundade, felaktiga eller rena lögner.
An Inconvenient Truth är sprängfylld med felaktigheter. Sedan har vi alla dumma modeller som IPCC byggt sina rapporter på. Att havsnivån inte riktigt nått de episa mått som en del alarmister trott är väl ett av de mer talande exemplen. Ville du ha fler?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 20 jul 2014, 19:14

My bad skrev:
micke.d skrev:
An Inconvenient Truth är sprängfylld med felaktigheter. Sedan har vi alla dumma modeller som IPCC byggt sina rapporter på. Att havsnivån inte riktigt nått de episa mått som en del alarmister trott är väl ett av de mer talande exemplen. Ville du ha fler?
Lite mer detalj hade inte skadat. Hittills ser det mest ut som handviftning.

My bad

Inlägg av My bad » sön 20 jul 2014, 19:22

Okej. Har du sett filmen? I sådant fall bör du veta vad jag talar om. Att behöva bevisa IPCC´s felaktiga modeller känns som något man behövde göra för ett par år sedan. Hockeykurvan är numera så vedertagen att våra barn kan myterna kring den.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 20 jul 2014, 19:37

Mer handviftning.

My bad

Inlägg av My bad » sön 20 jul 2014, 20:14

micke.d skrev:Mer handviftning.
Du har alltså inte sett århundradets sämsta film. Som klimatintresserad känns det ganska märkligt. Precis tillräckligt märkligt för att veta att du bara jönsar och du vet precis vad jag talar om, men förväntar dig att jag med handviftningen skall lyckas att ge dig något spelrum, så du kan komma med än mer handviftning i motsats.

Det var visserligen ett tag sedan jag besökte forumet, men har ett minne av att diskussionerna brukade vara något mer intellektuella.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 20 jul 2014, 20:41

My bad skrev:
micke.d skrev:Mer handviftning.
Du har alltså inte sett århundradets sämsta film. Som klimatintresserad känns det ganska märkligt. Precis tillräckligt märkligt för att veta att du bara jönsar och du vet precis vad jag talar om, men förväntar dig att jag med handviftningen skall lyckas att ge dig något spelrum, så du kan komma med än mer handviftning i motsats.

Det var visserligen ett tag sedan jag besökte forumet, men har ett minne av att diskussionerna brukade vara något mer intellektuella.
Vad jag kan se har du inte lagt fram något som går att bemöta. Endast svepande anklagelser och handviftning.

My bad

Inlägg av My bad » sön 20 jul 2014, 21:43

"Vad få kanske känner till är att alarmisternas främsta tillskyndare, IPCC, faktiskt endast förutser en stigning av havsnivåerna på 26–59 cm under 2000-talet, jämfört med de cirka 17 cm vi har sett under 1900-talet, och långt ifrån de skräckscenarior som Al Gore visade upp i sin vitt spridda och på många viktiga punkter felaktiga film ”En obekväm sanning”, i vilken han förutspår att havsnivåerna skulle kunna stiga med 6 meter under 2000-talet."

http://newsvoice.se/2012/10/07/ny-forsk ... 000-talet/

Det här är så gammal skåpmat att det känns genant att ens ta upp. Men du frågde ju.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 20 jul 2014, 22:21

Länk till newsvoice. Ok, då vet jag vilken nivå vi befinner oss på.

Vad försöker du säga? Att IPCC inte är nog alarmistiskt?

Skriv svar