"Debatt i Lund - Hur blir klimathotet hett?"

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Maggen
Avstängd

Re: "Debatt i Lund - Hur blir klimathotet hett?"

Inlägg av Maggen » sön 20 jul 2014, 22:23

My bad skrev:"Vad få kanske känner till är att alarmisternas främsta tillskyndare, IPCC, faktiskt endast förutser en stigning av havsnivåerna på 26–59 cm under 2000-talet, jämfört med de cirka 17 cm vi har sett under 1900-talet, och långt ifrån de skräckscenarior som Al Gore visade upp i sin vitt spridda och på många viktiga punkter felaktiga film ”En obekväm sanning”, i vilken han förutspår att havsnivåerna skulle kunna stiga med 6 meter under 2000-talet."

http://newsvoice.se/2012/10/07/ny-forsk ... 000-talet/

Det här är så gammal skåpmat att det känns genant att ens ta upp. Men du frågde ju.
Så du tror att 59 cm är försumbart?

Tvärtom är de så att frågan är avgjord politiskt redan i nästan alla länder, emot er, men man väntar på att få fram bra åtgärder. Vidare att det satsas minst en miljard dollar på desinformation från er sida så man kan inte ta er på allvar. Dessutom måste vi ändå byta till nya energislag så det finns ingen anledning att vänta på om klimatet skenar utan återvändo eller ej, för gissar ni fel med er kvasivetenskap är det kört. Senast varnades för Positiv återkoppling igen, startar den är det slut.

Maggen
Avstängd

Inlägg av Maggen » sön 20 jul 2014, 22:30

My bad skrev:
Maggen skrev:
Klimatet förändras och det påverkar allt liv på jorden, det har forskningen slagit fast. Men når forskarna fram med sitt budskap?
I panelen: Markku Rummukainen, Lennart Olsson, Anders Turesson, Alva Snis Sigtryggsson.
Moderator: Andreas Ekström kulturjournalist sydsvenskan
http://www.youtube.com/watch?v=ggQTVhltL3U
Intressant att höra men hur blir ämnet hett så det inte blir för hett väder. Det har sänts i TV flera gånger. Fick vi egentligen svar?

Ämnet kommer inte att bli hetare än ett äpple i rumstemperatur. Detta på grund av av alarmisterna skrek varg i alltför lång tid och deras argument har nu visat sig vara ogrundade, felaktiga eller rena lögner. Därför orkar ingen med denna debatt längre. Globalisterna fick igenom sin agenda med CO2 skatter och har lämnat ämnet för nästa framtida inkomstmöjlighet.
Oj vad du fantiserar, har du arvode?
Alarmisterna har vart för lågmälda men nu börjar fler vakna då högen av bevis bara växer och länder som USA vaknar då de redan drabbats. Vilka globala CO 2 skatter har vi?
Australien tog bort sin, de som drabbas hårt av hetta redan och lever på kol.
Vi har ex. ingen skatt på flyget som står för 6% skador.

Perfekt

Inlägg av Perfekt » fre 25 jul 2014, 00:34

Maggen skrev:
Perfekt skrev:Tydligen är intresset obefintligt, även bland många tidigare kända alarmister. Jag skulle tro att det beror på att debatten är avgjord, det finns helt enkelt inget att oroa sig för. De vanliga tomma tunnorna kommer emellertid att fortsätta bullra, antingen för att deras levebröd är beroende av det eller för att de har målat in sig i ett hörn.
Ja det kan vara så att alarmen haft sin verkan då saken redan är politiskt avgjord. Men det behövs bättre tag för att skynda på det hela, så de tomma tunnorna som lever på kvasivetenskap får se sig om efter annat att skada folk med.
Ja, åtminstone i Australien blir det nog svårt att livnära sig på klimathotande, såvida man inte tillhör någon internatonell propagandaorganisation som Greenpeace.

Vetenskapligt kan vi ju också konstatera att frågan är avgjord, det blir ingen klimatkatastrof tills nästa istid.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » fre 25 jul 2014, 07:04

Perfekt skrev:Isen i Arktis visar inga tecken på att försvinna
http://psc.apl.washington.edu/wordpress ... ntV2.1.png

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 25 jul 2014, 08:46

Thomas P o co: Posta en förklarande mening åtminstone, till era länkar. Länkarna går sönder efter ett tag. De har livslängd.
Man ska kunna förstå vad ni skriver utan att klicka på en endaste länk i denna tråd.

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » fre 25 jul 2014, 09:18

Isen snälter, vilket är naturligt i ett varmare klimat. Det hade varit mer oroande om det hade gått åt andra hållet sedan 1800-talet eftersom isutbredningen då var en av de största sedan istiden, p.g.a den långa kalla perioden vi kallar "lilla istiden", den kallaste perioden i vår interglacialperiod.
Hade det gått åt andra hållet hade vi förmodligen brakat in i en ny istid.
Hade vi kunnat välja, så inte katten hade vi valt det alternativet. Alternativet inga klimatförändringar alls finns inte. Klimatet ligger aldrig still.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 25 jul 2014, 10:00

Perfekt skrev:Vetenskapligt kan vi ju också konstatera att frågan är avgjord, det blir ingen klimatkatastrof tills nästa istid.

Hur formar du din bild av vad som är vetenskapligt avgjort?

Jag ställer frågan eftersom så vitt jag kan förstå är det inte många rätt i listan ovan.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Perfekt

Inlägg av Perfekt » fre 25 jul 2014, 13:26

Thomas P skrev:
Perfekt skrev:Isen i Arktis visar inga tecken på att försvinna
http://psc.apl.washington.edu/wordpress ... ntV2.1.png
Precis!
Botten nåddes 2007 för denna cykel. I år fortsätter troligen isutbredningen i Arktis att öka även om det kan variera från år till år. trenden är dock ökande isutbredning.

Nu förväntar jag mig inte att du skall ta någon notis om detta förrän om tre decennier då du kanske återigen kan peka på minskad isutbredning.

Perfekt

Inlägg av Perfekt » fre 25 jul 2014, 13:30

micke.d skrev:
Perfekt skrev:Vetenskapligt kan vi ju också konstatera att frågan är avgjord, det blir ingen klimatkatastrof tills nästa istid.

Jag ställer frågan eftersom så vitt jag kan förstå är det inte många rätt i listan ovan.

När prediktionerna av en teori falsifieras på löpande band anser jag att det är vetenskapligt avgjort att teorin var fel.

Vad är det du inte förstår? Att isen i Arktis inte visar några tecken på att försvinna, Att isen i Antarktis växer?, Att temperaturen i atmosfären står still?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 25 jul 2014, 14:34

Perfekt skrev:
micke.d skrev:

När prediktionerna av en teori falsifieras på löpande band anser jag att det är vetenskapligt avgjort att teorin var fel.

Vad är det du inte förstår? Att isen i Arktis inte visar några tecken på att försvinna, Att isen i Antarktis växer?, Att temperaturen i atmosfären står still?
Var får du det här ifrån?

Det räcker ju att titta på data med blotta ögat för att se att det är trams.

Perfekt

Inlägg av Perfekt » fre 25 jul 2014, 21:30

micke.d skrev:
Det räcker ju att titta på data med blotta ögat för att se att det är trams.
Javisst ja. jag hade glömt vilka svårigheter du har med enkla begrepp som t ex kommersiell sjöfart, då är det kanske inte så konstigt att du inte förstår begrepp som trend eller kan läsa en graf.

Hur gör du för att se att isen är på väg att försvinna i Arktis och att den inte växer i Antarktis?
Kan man se det här?
http://arctic.atmos.uiuc.edu/cryosphere/

Hur gör du för att se en stigande trend i lufttemperaturen under de senaste 16-23 (beroende på dataset) åren?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 26 jul 2014, 00:36

Perfekt skrev:
micke.d skrev: Det räcker ju att titta på data med blotta ögat för att se att det är trams.
Javisst ja. jag hade glömt vilka svårigheter du har med enkla begrepp som t ex kommersiell sjöfart, då är det kanske inte så konstigt att du inte förstår begrepp som trend eller kan läsa en graf.
Det vore förmodligen klokt av dig att låta bli att försöka förolämpa moderatorer.
Perfekt skrev:Hur gör du för att se att isen är på väg att försvinna i Arktis och att den inte växer i Antarktis?
Kan man se det här?
Varför behöver jag se det?

Det var du som sa att det inte finns några tecken på att isen är på väg att försvinna i Arktis, och du som sa att isen i Antarktis växer.

Det räcker att titta på data för att se att det är trams. Det finns uppenbara tecken på att isen är på väg att försvinna i Arktis, och vad jag kan se blir det mindre och mindre is på Antarktis.

Men du har inte svarat på min fråga om varifrån du fick det ifrån?
Perfekt skrev:Hur gör du för att se en stigande trend i lufttemperaturen under de senaste 16-23 (beroende på dataset) åren?
Varför behöver jag se det? Du säger att temperaturen står still. Det gör den inte. Juni var ju exempelvis rekordvarm - yttemperaturen var den högsta någonsin för juni. Om El Nino sätter igång senare i år kan 2014 möjligen bli varmaste året som uppmätts.

Användarvisningsbild
Lena Krantz

Inlägg av Lena Krantz » lör 26 jul 2014, 17:36

Här är en bra genomgång av temperaturdata. Ni gillar säkert inte länken men jag tyckte att det var en bra sammanställning av olika mätinstitut. Som ni ser har temperaturen stigit väldigt lite eller inte alls.
http://wattsupwiththat.com/2014/07/25/j ... ly-update/
Det intressanta är ju givetvis varför det är så här? Vi har ju en koldioxidkoncentration i atmosfären som högst sedan mätningarna började (de började 1958).

Havsisen utanför Antaktis har verkligen en ovanligt stor utbredning.
http://nsidc.org/data/seaice_index/

Den Arktiska havisen kan vara i ett trendbrott. Det är för tidigt att säga än men volymen har ökat de senaste tre åren. Just nu ser det lite märkligt ut då avsmältningen nästan ser ut att ha stannat av. Så är det förmodligen inte. Isen har gissningsvis åkt isär vilket kan ge ett felaktigt intryck. Det är ungefär 1 1/2 månads avsmältning kvar.
http://www.dmi.dk/groenland/arktis/havisareal/

Sammantaget så händer det inte så särskilt mycket. Havsnivåhöjningen tickar på i samma takt. Vad som än händer så går det mycket långsamt skulle jag säga.
Klimathotsskeptiker och skribent på Stockholms initiativets blogg http://www.klimatupplysningen.se/

Användarvisningsbild
Lena Krantz

Inlägg av Lena Krantz » lör 26 jul 2014, 17:40

El Nino verkar ha kommit av sig
http://www.bom.gov.au/climate/enso/indices.shtml

Om juni i år var den varmaste uppmätta är nog olika vilket institut du går på. Men jag förmodar att det är den som visar högst temperatur som florerar på sådana här forum.
:lol:
Klimathotsskeptiker och skribent på Stockholms initiativets blogg http://www.klimatupplysningen.se/

Perfekt

Inlägg av Perfekt » lör 26 jul 2014, 21:51

micke.d skrev:
Perfekt skrev:
micke.d skrev: Det räcker ju att titta på data med blotta ögat för att se att det är trams.
Det vore förmodligen klokt av dig att låta bli att försöka förolämpa moderatorer.
Det var ju ett avslöjande inlägg. På vilket sätt har det faktum att du är moderator att göra med att du sida upp och sida nerådagalagt din oförmåga att förstå begreppet "kommersiell sjöfart"? Det är väl inte så att du använder din position som moderator för att avsluta debatter du förlorar?
Perfekt skrev:Hur gör du för att se att isen är på väg att försvinna i Arktis och att den inte växer i Antarktis?
Kan man se det här?
Varför behöver jag se det?

Det var du som sa att det inte finns några tecken på att isen är på väg att försvinna i Arktis, och du som sa att isen i Antarktis växer.
Därför att du sa att du kunde se att det var "trams" direkt i data. är det kanske några andra data som passar bättre? Förklara hur du gör.
Det räcker att titta på data för att se att det är trams. Det finns uppenbara tecken på att isen är på väg att försvinna i Arktis, och vad jag kan se blir det mindre och mindre is på Antarktis.
där kom det igen. Lena Krantz förklarar bra vad vi andra ser.
Men du har inte svarat på min fråga om varifrån du fick det ifrån?
Det räcker att titta på data :smile2:
För en mer utförlig analys, se t ex AR5 WG1. Det finns även mer balanserade sammanställningar av forskningsläget, men börja du med AR5.
Perfekt skrev:Hur gör du för att se en stigande trend i lufttemperaturen under de senaste 16-23 (beroende på dataset) åren?
Varför behöver jag se det? Du säger att temperaturen står still. Det gör den inte. Juni var ju exempelvis rekordvarm - yttemperaturen var den högsta någonsin för juni. Om El Nino sätter igång senare i år kan 2014 möjligen bli varmaste året som uppmätts.
Jaha, så det är att jämföra enstaka månader som är gold standard inom klimatvofenskapen nu? Tänk vad tiderna förändras. Ha inte för stora förhoppningar på El Nino, du blir sannolikt besviken. Du har rätt i att temperaturen inte står still, det var varmare igår, åtminstone här.

Skriv svar