"Debatt i Lund - Hur blir klimathotet hett?"

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: "Debatt i Lund - Hur blir klimathotet hett?"

Inlägg av micke.d » sön 27 jul 2014, 06:22

Perfekt skrev:
micke.d skrev:
Perfekt skrev:Javisst ja. jag hade glömt vilka svårigheter du har med enkla begrepp som t ex kommersiell sjöfart, då är det kanske inte så konstigt att du inte förstår begrepp som trend eller kan läsa en graf.
Det vore förmodligen klokt av dig att låta bli att försöka förolämpa moderatorer.
Det var ju ett avslöjande inlägg. På vilket sätt har det faktum att du är moderator att göra med att du sida upp och sida nerådagalagt din oförmåga att förstå begreppet "kommersiell sjöfart"? Det är väl inte så att du använder din position som moderator för att avsluta debatter du förlorar?
Nej, det betydde precis det jag sa.
Perfekt skrev:
Perfekt skrev:Hur gör du för att se att isen är på väg att försvinna i Arktis och att den inte växer i Antarktis?
Kan man se det här?
http://arctic.atmos.uiuc.edu/cryosphere/
Varför behöver jag se det?

Det var du som sa att det inte finns några tecken på att isen är på väg att försvinna i Arktis, och du som sa att isen i Antarktis växer.
Därför att du sa att du kunde se att det var "trams" direkt i data.
Just det. Men sen ber du mig om något mycket mer omfattande. Du håller kanske inte reda på vad du sagt, och vad jag sagt?
Perfekt skrev:
Det räcker att titta på data för att se att det är trams. Det finns uppenbara tecken på att isen är på väg att försvinna i Arktis, och vad jag kan se blir det mindre och mindre is på Antarktis.
där kom det igen. Lena Krantz förklarar bra vad vi andra ser.
Du och Lena kanske förväxlar isutbredning med mängd is?
Perfekt skrev:
Men du har inte svarat på min fråga om varifrån du fick det ifrån?
Det räcker att titta på data :smile2:
För en mer utförlig analys, se t ex AR5 WG1. Det finns även mer balanserade sammanställningar av forskningsläget, men börja du med AR5.
Var i AR5 WG1 finns det data som stöder det du säger? Något av det?
Perfekt skrev:
Perfekt skrev:Hur gör du för att se en stigande trend i lufttemperaturen under de senaste 16-23 (beroende på dataset) åren?
Varför behöver jag se det? Du säger att temperaturen står still. Det gör den inte. Juni var ju exempelvis rekordvarm - yttemperaturen var den högsta någonsin för juni. Om El Nino sätter igång senare i år kan 2014 möjligen bli varmaste året som uppmätts.
Jaha, så det är att jämföra enstaka månader som är gold standard inom klimatvofenskapen nu? Tänk vad tiderna förändras. Ha inte för stora förhoppningar på El Nino, du blir sannolikt besviken. Du har rätt i att temperaturen inte står still, det var varmare igår, åtminstone här.
Ok, du medger alltså att du hade fel på den punkten. Då återstår två punkter.

Ändrat: fixat citeringen.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Maggen
Avstängd

Inlägg av Maggen » sön 27 jul 2014, 18:26

Perfekt skrev:
Maggen skrev:
Perfekt skrev:Tydligen är intresset obefintligt, även bland många tidigare kända alarmister. Jag skulle tro att det beror på att debatten är avgjord, det finns helt enkelt inget att oroa sig för. De vanliga tomma tunnorna kommer emellertid att fortsätta bullra, antingen för att deras levebröd är beroende av det eller för att de har målat in sig i ett hörn.
Ja det kan vara så att alarmen haft sin verkan då saken redan är politiskt avgjord. Men det behövs bättre tag för att skynda på det hela, så de tomma tunnorna som lever på kvasivetenskap får se sig om efter annat att skada folk med.
Ja, åtminstone i Australien blir det nog svårt att livnära sig på klimathotande, såvida man inte tillhör någon internatonell propagandaorganisation som Greenpeace.

Vetenskapligt kan vi ju också konstatera att frågan är avgjord, det blir ingen klimatkatastrof tills nästa istid.
Har du någonsin tänkt tanken att du kan ha alldeles fel och vad som kan hända då?

Vi har nu haft runt 30 ganska länge och folk pustar ovana vid detta som man botar med AC i ex. Spanien. Vill du ha eller riskera att få det varmare?

Enligt världens klimatexperter du inte vill tro på eller vill bortförklara av andra skäl, så kommer allt att öka. Idag hade vi värsta åskvädret på 23 år här.

Johme

Inlägg av Johme » sön 27 jul 2014, 23:34

Lena Krantz skrev: Vi har ju en koldioxidkoncentration i atmosfären som högst sedan mätningarna började (de började 1958).
Det är ju en intressant notering. Varför är det så tror du? Koldioxiden har ju knappast upphört att vara växthusgas?

Användarvisningsbild
Lena Krantz

Inlägg av Lena Krantz » mån 28 jul 2014, 18:18

Maggen skrev:

Vi har nu haft runt 30 ganska länge och folk pustar ovana vid detta som man botar med AC i ex. Spanien. Vill du ha eller riskera att få det varmare?

Enligt världens klimatexperter du inte vill tro på eller vill bortförklara av andra skäl, så kommer allt att öka. Idag hade vi värsta åskvädret på 23 år här.
Snälla, inte en *jag tittar ut genom mitt eget fönster*-"analys". Du tittar på väder, inte klimat. Du får nog lämna över analyser till klimatforskarna skulle jag föreslå. :roll:
Klimathotsskeptiker och skribent på Stockholms initiativets blogg http://www.klimatupplysningen.se/

Användarvisningsbild
Lena Krantz

Inlägg av Lena Krantz » mån 28 jul 2014, 18:22

Johme skrev:
Lena Krantz skrev: Vi har ju en koldioxidkoncentration i atmosfären som högst sedan mätningarna började (de började 1958).
Det är ju en intressant notering. Varför är det så tror du? Koldioxiden har ju knappast upphört att vara växthusgas?
Varför vad? Varför det är så högt eller varför den globala temperaturen inte stiger, eller stiger mycket lite, trots den höga koncentrationen?

Det sista är väl det som är mest intressant tycker jag.
Klimathotsskeptiker och skribent på Stockholms initiativets blogg http://www.klimatupplysningen.se/

Maggen
Avstängd

Inlägg av Maggen » mån 28 jul 2014, 18:23

Lena Krantz skrev:
Maggen skrev:

Snälla, inte en *jag tittar ut genom mitt eget fönster*-"analys". Du tittar på väder, inte klimat. Du får nog lämna över analyser till klimatforskarna skulle jag föreslå. :roll:
Du vet inte att det hör ihop?

Perfekt

Inlägg av Perfekt » mån 28 jul 2014, 23:01

Maggen skrev: Har du någonsin tänkt tanken att du kan ha alldeles fel och vad som kan hända då?
Jodå, det har jag tänkt mycket på. Fram till 2007 trodde jag nämligen på CAGW-teorin av det enkla skälet att jag uppfattade det som en vetenskaplig sanning. Sedan läste jag Al Gores bok och fann att det fanns avsevärda tveksamheter med AGW-teorin som den marknadsfördes av Al Gore. Ju mer jag läste fann jag att det den bakomliggande vetenskapen och hur den bedrevs kunde ifrågasättas på goda grunder. Sedan dess har händelseutvecklingen gjort mig alltmer övertygad om att det inte finns några starka feedbackmekanismer och därmed faller hela bygget.
Menar du att det skulle vara evidens för global uppvärmning? Hur förklarar du då de svenska temperaturrekorden från 30-talet på 38 grader?
Vad du säger är att det var värre för 23 år sedan och tidigare. Hur förklarar du det om koldioxiden är boven?
Har du en ens aning om vad världens klimatexperter anser? Med klimatexperter menar jag inte agronomer, Grenpeace-direktörer etc., utan folk som i traditionell mening är experter på riktiga ämnen som berör klimatet t ex Lennart Bengtsson, vilka menar du?

Perfekt

Inlägg av Perfekt » mån 28 jul 2014, 23:21

@micke.d

1. Du använder det faktum att du för en gångs skull i ditt liv uppnått en sorts maktpostion som moderator i en frågeställning som överhuvudaget inte har med ditt s k modererande att göra, det tycker jag är intressant. Varför tar du upp att du är moderator? Jag har inte fattat det som trådens ämne.

2. Jag har inte bett dig om något mer omfattande aän att demonstrera det du påstår. Du har sagt att man direkt i data kan se att det jag säger är trams och jag har visat de data jag har gått efter. Tydligen kan du inte förklara hur du där eller i andra valfria data kan se det. Min slutsats är att det du säger är trams istället.

3. Normalt sett diskuteras någon form av mått på isens utbredning. Anledningen är att isens massa är mycket svår att uppskatta, och ja, jag känner till de försök som har gjorts och jag har tidigare påtalat en del problem med dessa, bl a avseende TRF.

4. Du påstår dig veta bättre än mig och har inte läst AR5, det är ganska magstarkt.

5. Vi diskuterar klimat, då är dina jämförelser mellan enskilda månader tämligen meningslösa, även med ohanseniserade data. ThomasP brukar vara duktig på att förklara sånt här, men det är inte säkert att han klarar det just denna gång. Du kan ju fråga i alla fall.
Det är som vanligt svårt att följa dina slutledningar med iakttagande av normal logik, så jag kan inte se att jag skulle ha fel i denna fråga och än mindre att jag skulle ha medgivit det.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 28 jul 2014, 23:50

Perfekt skrev:@micke.d

1. Du använder det faktum att du för en gångs skull i ditt liv uppnått en sorts maktpostion som moderator
Hämtar du dessa gissningar från samma källa som dina påståenden om klimatet?
Perfekt skrev: i en frågeställning som överhuvudaget inte har med ditt s k modererande att göra, det tycker jag är intressant. Varför tar du upp att du är moderator? Jag har inte fattat det som trådens ämne.
Du uppvisade en bristande kännedom om / respekt för regel 0.14.
Perfekt skrev:2. Jag har inte bett dig om något mer omfattande aän att demonstrera det du påstår. Du har sagt att man direkt i data kan se att det jag säger är trams och jag har visat de data jag har gått efter. Tydligen kan du inte förklara hur du där eller i andra valfria data kan se det. Min slutsats är att det du säger är trams istället.
Jag har inte sett att du visat något data som stöder det du säger.
Perfekt skrev:3. Normalt sett diskuteras någon form av mått på isens utbredning. Anledningen är att isens massa är mycket svår att uppskatta, och ja, jag känner till de försök som har gjorts och jag har tidigare påtalat en del problem med dessa, bl a avseende TRF.
Du menar att när du säger att det blir mer is, så menar du i själva verket att isens utbredning blivit större?

Handviftning, var ordet.
Perfekt skrev:4. Du påstår dig veta bättre än mig och har inte läst AR5, det är ganska magstarkt.
Det påstår jag inte, och den slutsatsen kan du inte dra.
Perfekt skrev:5. Vi diskuterar klimat, då är dina jämförelser mellan enskilda månader tämligen meningslösa, även med ohanseniserade data. ThomasP brukar vara duktig på att förklara sånt här, men det är inte säkert att han klarar det just denna gång. Du kan ju fråga i alla fall.
Det är som vanligt svårt att följa dina slutledningar med iakttagande av normal logik, så jag kan inte se att jag skulle ha fel i denna fråga och än mindre att jag skulle ha medgivit det.
Ok, då tar vi det igen: du påstod att temperaturen står stilla. Det gör den inte, vilket du medgett. Alltså har du fel, och du har medgett att du hade fel.

Eller har du viftat lite med händerna igen, och menar i själva verket något annat än vad du sa?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Lena Krantz

Inlägg av Lena Krantz » tis 29 jul 2014, 13:15

Maggen skrev:
Lena Krantz skrev:
Maggen skrev:

Du vet inte att det hör ihop?
Ja men vad bra, då tittar jag ut genom mitt eget fönster och ser Stockholm. Stockholm har i princip inte haft någon höjning av temperaturen på årsbasis de senaste 25 åren. Fint, då kan vi strunta i forskarna. :lol:

Nej, vi ska inte strunta i forsknarna såklart men det är viktigt att våga gå vidare. Många gör inte det tycks det mig och förnekar i det längsta nya rön.

Temperaturen i atmosfären följer inte klimatmodellerna utan visar en betydligt lägre höjning än förväntad. Varför är under utredning kan man säga. Titta själv i IPCCs senaste rapport där de tar upp det här på flera ställen.

Temperaturen på Norra Halvklotet har varierat mycket och vår tids uppvärmning är i samma storleksordning som de andra under de senaste 2000 åren. Någon förklaring till variationerna kan forskarna inte ge. Titta själv i IPCCs senaste rapport där de tar upp detta.

Isen i Arktis har faktiskt ökat o volym de senaste tre åren. Givetvis för kort tid för att prata om ett trendbrott men mycket intressant att följa. Havsisen runt Antarktis slår nya rekord. Hacsnivåhöjningen tickar på och visar ingen acceleration.

Klimatkänsligheten för CO2 skrevs ner i IPCCs senaste rapport.

Vi kanske helt enkelt inte ska göra klimathotet hett utan låta forskarna jobba på utan den här klimathotsstressen som de är under nu. Det innebär ju inte att vi inte ska passa på att genomföra åtgärder när ny teknik kommer fram. Gärna då sådana som är bra för miljön. Det är nog bra om vi anlägger ett helhetsperspektiv i den här frågan. Vi ska vara rädda om vår fina natur och inte göra skada i klimatets namn.

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » ons 30 jul 2014, 16:49

Här är ett intressant dokument som sammanställer resultat av rapporter från olika forskningsprojekt gällande klimatet i framförallt norden de senaste två - tretusen åren.
Det framgår ganska klart att de tidigare värmeperioderna var varmare än dagens i åtminstone här i norden.
Det framgår också i flera rapporter att snabbheten i uppvärmningen i de tidigare värmeperioderna faktiskt var snabbare än i dagens uppvärmning, vilket motsäger att dagens klimatförändring skulle vara exceptionellt snabb.
http://scienceandpublicpolicy.org/im...p_n_europe.pdf

Det finns ingenting från undersökningar från andra områden som visar att detta skulle vara ett lokalt fenomen.
Lite utdrag från olika håll i rapporten:

The results of this analysis thus suggest that there is nothing unusual or unprecedented about the Current Warm Period in the Scandinavian Mountains, as it has not been anywhere near as warm there in modern times as it was some 2500 years ago during the Roman Warm Period;
nor has it been as warm there recently as it was during the less-extreme Medieval Warm Period of a thousand years ago. In fact, the so-called unprecedented global warmth, which climate alarmists claim to have been present during the last two decades of the 20th century, is actually nowhere to be seen in the Scandinavian Mountains, nor is it detectable at a whole host
of other places on earth.

These findings are but another common example of an important aspect of earth's climate and how it operates: it oscillates back and forth between centennial-scale intervals of relative cold and warmth with a full-period temporal mean of approximately 1500 years. And viewed in this light, the development of the Current Warm Period over the past century or so is readily recognized to be nothing more than the most recent - and expected - manifestation of this natural cycling of earth's climate; and this knowledge suggests that the planet's current relative warmth is likely not a response to the historical increase in the atmosphere's
CO2 concentration. It is a totally independent phenomenon.

As for what was learned from this monumental effort, the four researchers say that their new temperature history "provides evidence for substantial warmth during Roman and Medieval times, larger in extent and longer in duration than 20th century warmth." And it would thus appear to be the case that as ever more data-inclusive and carefully-analyzed studies of palaeo- temperature proxies are conducted, it is becoming ever more evident that there has not been
anything unusual, unnatural or unprecedented about either the rate of warming or the level of warmth achieved during the 20th century throughout the whole of Northern Europe, which
further suggests that there is likely no real-world empirical evidence for CO2-induced warming anywhere else on the planet either, which suggestion is pretty much verified by similar studies
that have been conducted on other continents.

Intressant är avdödningen av fjällträd i skandinavien efter 1950. Under första hälften av 1900-talet flyttade sig trädgränsen uppåt för att sedan vända efter peaken på fyrtiotalet.
Detta stämmer bra med den temperaturpeak på fyrtiotalet som syns i rå-datan men som har trollats bort genom alla dessa temperaturkorrigeringar som görs av de meteorologiska instituten.

Maggen
Avstängd

Inlägg av Maggen » tor 31 jul 2014, 11:08

Enligt Bekkestad har vi haft mest extremt varma somrar de senaste 50 åren som klimatexperterna förutspått att det ska bli så vi får vänja oss vid det.

Men det ska bli hetare i så fall.

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » tor 31 jul 2014, 12:47

Maggen skrev:Enligt Bekkestad har vi haft mest extremt varma somrar de senaste 50 åren som klimatexperterna förutspått att det ska bli så vi får vänja oss vid det.

Ja, är det inte härligt?
Jag njuter av de varma sommardagarna.
Det var tur att det inte vände åt andra hållet under 1800-talet, och blev som man befarade under 70-talet, att vi är på väg in i en ny istid.

Lite klimatorohistorik:
http://wattsupwiththat.com/2014/07/29/a ... d-cooling/
Denna ständiga oro för klimatet.
Antingen är det oro för kallare klimat eller för varmare. Eftersom klimatet aldrig står still kommer källan för oro aldrig att sina.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tor 31 jul 2014, 13:09

Björn-Ola skrev:Lite klimatorohistorik:
Alla verkar inte vara lika imponerade som du, av den där sjaten.
http://wottsupwiththat.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific ... ate_change

Maggen
Avstängd

Inlägg av Maggen » fre 01 aug 2014, 00:08

Björn-Ola skrev:
Maggen skrev:Enligt Bekkestad har vi haft mest extremt varma somrar de senaste 50 åren som klimatexperterna förutspått att det ska bli så vi får vänja oss vid det.

Ja, är det inte härligt?
Jag njuter av de varma sommardagarna.
Det var tur att det inte vände åt andra hållet under 1800-talet, och blev som man befarade under 70-talet, att vi är på väg in i en ny istid.

Lite klimatorohistorik:
Denna ständiga oro för klimatet.
Antingen är det oro för kallare klimat eller för varmare. Eftersom klimatet aldrig står still kommer källan för oro aldrig att sina.
Jo vi är på väg in i en ny istid normalt sett, men då vi nu bränner upp all kol på kort tid är inget normalt längre så den effekten kommer först.

Skriv svar