"Debatt i Lund - Hur blir klimathotet hett?"

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: "Debatt i Lund - Hur blir klimathotet hett?"

Inlägg av micke.d » ons 20 aug 2014, 23:36

Lena Krantz skrev: Isen i Arktis har faktiskt ökat o volym de senaste tre åren. Givetvis för kort tid för att prata om ett trendbrott men mycket intressant att följa. Havsisen runt Antarktis slår nya rekord. Hacsnivåhöjningen tickar på och visar ingen acceleration.
Det här stämmer inte. Nya satellitmätningar av isen på Grönland och isen på Antarktis visar att minskningen av den har accelererat. Det innebär givetvis att havsnivåhöjningen också accelererar. Vad havsisen gör är ointressant när det gäller havsnivåhöjningar.

http://www.bbc.com/news/science-environment-28852980
B.B.C. Article
A new assessment from Europe's CryoSat spacecraft shows Greenland to be losing about 375 cu km of ice each year.
Added to the discharges coming from Antarctica, it means Earth's two big ice sheets are now dumping roughly 500 cu km of ice in the oceans annually.

Bild

"The contribution of both ice sheets together to sea level rise has doubled since 2009," said Angelika Humbert from Germany's Alfred Wegener Institute.
"To us, that's an incredible number," she told BBC News.
In its report to The Cryosphere journal, the AWI team does not actually calculate a sea-level rise equivalent number, but if this volume is considered to be all ice (a small part will be snow) then the contribution is likely to be on the order of just over a millimetre per year.
This is the latest study to use the precision altimetry data being gathered by the European Space Agency's CryoSat platform.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 21 aug 2014, 15:13

En annan klassisk graf från Skeptical Science:

Bild
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » lör 23 aug 2014, 13:18

micke.d skrev:
Lena Krantz skrev: Isen i Arktis har faktiskt ökat o volym de senaste tre åren. Givetvis för kort tid för att prata om ett trendbrott men mycket intressant att följa. Havsisen runt Antarktis slår nya rekord. Hacsnivåhöjningen tickar på och visar ingen acceleration.
Det här stämmer inte. Nya satellitmätningar av isen på Grönland och isen på Antarktis visar att minskningen av den har accelererat. Det innebär givetvis att havsnivåhöjningen också accelererar. Vad havsisen gör är ointressant när det gäller havsnivåhöjningar.

http://www.bbc.com/news/science-environment-28852980
B.B.C. Article
A new assessment from Europe's CryoSat spacecraft shows Greenland to be losing about 375 cu km of ice each year.
Added to the discharges coming from Antarctica, it means Earth's two big ice sheets are now dumping roughly 500 cu km of ice in the oceans annually.

Bild

"The contribution of both ice sheets together to sea level rise has doubled since 2009," said Angelika Humbert from Germany's Alfred Wegener Institute.
"To us, that's an incredible number," she told BBC News.
In its report to The Cryosphere journal, the AWI team does not actually calculate a sea-level rise equivalent number, but if this volume is considered to be all ice (a small part will be snow) then the contribution is likely to be on the order of just over a millimetre per year.
This is the latest study to use the precision altimetry data being gathered by the European Space Agency's CryoSat platform.
http://wattsupwiththat.com/2014/07/06/l ... ntarctica/

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 23 aug 2014, 14:03

IPCC har ju inte räknat med just något bidrag till havsnivåhöjningen från Antarktis, och mycket litet från Grönland. Det mesta är termisk expansion och avsmältning av glaciärer (som inte ligger på Antarktis eller Grönland).

De här senaste resultaten visar att havsnivåhöjningen ser ut att bli större än vad IPCC räknat med, eftersom bidragen från avsmältning i Antarktis och Grönland är större än beräknat, och avsmältningen där dessutom har accelererat.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 27 sep 2014, 21:04

ESA har en satellit som heter GOCE som mäter jordens gravitation med hög precision. Precisionen är så god att förtunning av Antarktis is skulle kunna upptäckas, trots att satelliten inte konstruerats specifikt för detta ändamål. Nu har data från GOCE analyserats och det visar sig att det bekräftar Cryosat-2s mätningar som visar att mängden is på Antarktis minskar.

http://www.esa.int/Our_Activities/Obser ... m_ice_loss

Vi har alltså två oberoende direkta mätningar som visar att isen minskar på Antarktis.

Undrar hur förnekarna tänker bortförklara det här?

BengtAbelsson

Inlägg av BengtAbelsson » sön 28 sep 2014, 16:45

Nu är jag ju ingen förnekare, så micke.d. får väl vänta på en sådan för att få en riktig förklaring.
En lite spaning bara:
Det uppges i notisen att Antarktis krymper med 125 km3 /år. Med yta 14 miljoner km2 ger det att istjockleken minskar från 2000 m till 1999,991 m (9 millimeter)
Samtidigt uppger Wikipedia att nederbörden på Antarktis är liten, men ändock 100 mm/år vid sydpolen, mer vid kusterna.
Så en varation på 10% av årsnederbörden är av samma storleksordning som den uppgivna massförlusten.

En ren spekulation: den kraftigt ökande havsisen kanske påverkar nederbördsmönstret?

Thomas P

Inlägg av Thomas P » sön 28 sep 2014, 18:01

BengtAbelsson skrev:En ren spekulation: den kraftigt ökande havsisen kanske påverkar nederbördsmönstret?
En intressant hypotes, eller också kan samma väderförändring som gett ökningen av havsis också påverka nederbörden. Första steget för att testa den blir då för dig att se om du kan hitta data på hur nederbörden över Antarktis förändrats. Den stora minskningen av is på antarktiska halvön kan dock knappast förklaras så utan där är det shelfisar som kollapsat.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 28 sep 2014, 18:15

BengtAbelsson skrev:En lite spaning bara:
Det uppges i notisen att Antarktis krymper med 125 km3 /år. Med yta 14 miljoner km2 ger det att istjockleken minskar från 2000 m till 1999,991 m (9 millimeter)
Nu är det ju så att det är ett förhållandevis litet område på västra Antarktis som står för nästan all minskning, så den där beräkningen har inte mycket med något att göra.

Det som är intressant med de här studierna är

att de fyller i en kunskapslucka,

att de ger överensstämmande resultat, vilket gör att förtroendet för dem blir större än om de var ensamma eller om de sade emot varandra,

att de visar på högre bidrag till havsnivåhöjningen än vad IPCC räknat med, och

att de visar på en accelererande avsmältning på både Antarktis och på Grönland.

BengtAbelsson

Inlägg av BengtAbelsson » sön 28 sep 2014, 18:48

Det är alltså ett lokalt fenomen - varför då tala om "accelererande avsmältning på Arktis"?
Massförlusten på Pine Island glaciären blir ca 0,02% per år. Den kartlades i första halvan på 1960-talet.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 28 sep 2014, 19:10

BengtAbelsson skrev:Det är alltså ett lokalt fenomen - varför då tala om "accelererande avsmältning på Arktis"?
Det är ingen som talar om accelererande avsmältning på Arktis. Det här handlar om Antarktis och Grönland.
BengtAbelsson skrev:Massförlusten på Pine Island glaciären blir ca 0,02% per år. Den kartlades i första halvan på 1960-talet.
På vad sätt tycker du att siffran 0.02% är intressant?

BengtAbelsson

Inlägg av BengtAbelsson » sön 28 sep 2014, 19:18

Nå, jag skrev fel - menade ANtarktis men skrev något annat.
Tja, med 0,02 % årlig avsmältning tar det ca 50 år innan 1 % har blivit vatten. För att få lite perspektiv på vad 68 Gton egentilgen innebär i sitt sammanhang.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 28 sep 2014, 19:21

Sammanhanget är förstås att avsmältningen ger havsnivåhöjning, och att denna är större än vad man trott och ökar.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » sön 28 sep 2014, 19:28

BengtAbelsson skrev:Tja, med 0,02 % årlig avsmältning tar det ca 50 år innan 1 % har blivit vatten. För att få lite perspektiv på vad 68 Gton egentilgen innebär i sitt sammanhang.
Slå upp betydelsen av ordet "accelererande"! Shelfisarna längre norrut på antarktiska halvön har kollapsat en efter en, men där ute finns begränsat med is, men om motsvarande process fortsätter ner på de större ismassorna i WAIS så rör det sig om potentiellt flera meter havsnivåhöjning.

Användarvisningsbild
Lena Krantz

Inlägg av Lena Krantz » sön 28 sep 2014, 19:34

micke.d skrev: Nya satellitmätningar av isen på Grönland och isen på Antarktis visar att minskningen av den har accelererat. Det innebär givetvis att havsnivåhöjningen också accelererar.
Källa på det?
Eller förresten, jag kan själv länka såklart. De verkar dock inte ha uppdaterat grafen sedan i maj av oklar anledning. Om någon annan har en annan källa så är jag intresserad.
http://sealevel.colorado.edu/
Klimathotsskeptiker och skribent på Stockholms initiativets blogg http://www.klimatupplysningen.se/

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 28 sep 2014, 19:53

Lena Krantz skrev:
micke.d skrev: Nya satellitmätningar av isen på Grönland och isen på Antarktis visar att minskningen av den har accelererat. Det innebär givetvis att havsnivåhöjningen också accelererar.
Källa på det?
Eller förresten, jag kan själv länka såklart. De verkar dock inte ha uppdaterat grafen sedan i maj av oklar anledning. Om någon annan har en annan källa så är jag intresserad.
http://sealevel.colorado.edu/
Det var ett för kraftigt påstående. Det jag skulle ha sagt var att bidraget till havsnivåhöjningen från Antarktis och Grönland också accelererar. Det är tänkbart att det finns någon kompenserande effekt någonstans i klimatsystemet, även om jag inte omedelbart inser vad den skulle vara.

Skriv svar