Vitae Pro-reklamfilm

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Skriv svar
dlev

Vitae Pro-reklamfilm

Inlägg av dlev » sön 20 jul 2014, 14:59

Någon här som sett vitae pro's senaste reklamfilm?

Ett käckt sång och dansnummer med musikaltouch med refrängen "För det funkar för mig!". Blev så full i skratt när jag såg den första gången, ett helt reklaminslag som förkroppsligade hela "anekdotisk bevisföring"-logiska felslut. Har de inga data eller bevis på sin sida så spelar de på folks känslor och "det fungerar för mig, så det kanske fungerar för dig också?".

Varför stoppas inte den här typen av konsumentbedrägerier?

Användarvisningsbild
Hans S

Re: Vitae Pro-reklamfilm

Inlägg av Hans S » sön 20 jul 2014, 15:03

Detta innefattar inte X eller Y.

My bad

Inlägg av My bad » sön 20 jul 2014, 15:47

De jäkla tomtarna på företaget verkar stenhårt tro på skiten iaf:

https://www.youtube.com/watch?v=9D5eD0gowYk
https://www.youtube.com/watch?v=Nlb0ar8sxUU

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 30 jul 2014, 16:05

Lyssnade just på SGU, #414, och de Amerikanska ortopederna har efter undersökningar sagt att glukosamin är helt verkningslöst, och det med mycket bra bevis. Med andra ord, reklamen är bluff och båg, det hjälper inte för någon.

Edit: Hmm, är verkligen Vitae Pro det samma som Glucosamin?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » ons 30 jul 2014, 17:28

Det verkar vara en multivitamin med lite antioxidanter och omega-3.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » ons 30 jul 2014, 20:40

Anders skrev:Lyssnade just på SGU, #414, och de Amerikanska ortopederna har efter undersökningar sagt att glukosamin är helt verkningslöst, och det med mycket bra bevis. Med andra ord, reklamen är bluff och båg, det hjälper inte för någon.

Nej, och det stämmer inte att glukosamin är helt verkningslöst. Se t ex artikeln i Lancet.

http://www.thelancet.com/journals/lance ... 2/fulltext

Vitae Pro är ett tämligen ordinärt multivitaminpreparat. Effekten varierar mellan individer, men det handlar inte om blutt eller "woo woo" även om reklamens överdrifter utmanar löjet.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Mankan

Inlägg av Mankan » tor 31 jul 2014, 19:34

Matte skrev:
Anders skrev:Lyssnade just på SGU, #414, och de Amerikanska ortopederna har efter undersökningar sagt att glukosamin är helt verkningslöst, och det med mycket bra bevis. Med andra ord, reklamen är bluff och båg, det hjälper inte för någon.

Nej, och det stämmer inte att glukosamin är helt verkningslöst. Se t ex artikeln i Lancet.

http://www.thelancet.com/journals/lance ... 2/fulltext
Det var en något gammal artikel. En metastudie från 2010 visade att glukosamin inte var bättre än placebo: Pubmed

schnauz

Inlägg av schnauz » tis 02 sep 2014, 20:44

Min favorit är ändå: "VitaePro innehåller aktiva ingredienser med dokumenterad effekt på flera funktioner i kroppen."
Vad innebär det egentligen? Man blir kissnödig och det börjar klia på ryggen?

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » fre 12 sep 2014, 20:02

Sveriges geologiska undersökning? Jag antar att det är någon podradio som avses men jag är inte så bevandrad i podvärlden.

Användarvisningsbild
Jonas_R

Inlägg av Jonas_R » lör 13 sep 2014, 07:46

skunkjobb skrev:

Sveriges geologiska undersökning? Jag antar att det är någon podradio som avses men jag är inte så bevandrad i podvärlden.
SGU = Sceptics Guide to the Universe. En av de bästa skeptiska poddarna.
Här har du länken till deras avsnittsarkiv om du vill lyssna. Något jag rekommenderar varmt.
http://www.theskepticsguide.org/podcast/sgu
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali

Skriv svar