Hur lättlurade är folk....?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Skriv svar
Dr Tinnitus

Hur lättlurade är folk....?

Inlägg av Dr Tinnitus » mån 11 aug 2014, 12:25

Jag tänkte mer generellt nu, hur lätt är det att förleda, lura folk, påverkad dem att tro på nåt som inte är sant etc?

Tänkte om det fanns nån forskning eller annat som behandlar detta.

Man ser ju i princip dagligen överallt runt oss hur folk påverkas att tro på än det ena eller andra, från banala saker som att just den där tandkrämen är så himla bra, för det sägs ju i reklamen.... Till att tro på eller bli lurad av försäljare eller rena prank.

Jag är av uppfattningen att det är lätt att lura folk, att det inte behövs så mycket eller nåt avancerat för att väldigt många inte ska ana oråden utan går på det.

Jag vill minnas att jag såg nåt dokumentärprogram för några år sedan där man sa att människan generellt sett är lättlurad, och att det är välkänt inom både vetenskapen och hos mer skrupelfria element som för egen vinning drar nytta av detta.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Re: Hur lättlurade är folk....?

Inlägg av Dûrion Annûndil » mån 11 aug 2014, 13:56

Mundus vult decipi, ergo decipiatur – 'Världen vill bedragas, må den då bedragas'
-Petronius-
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 11 aug 2014, 16:42

Just tandkrämsreklam är kanske inget bra exempel i sammanhanget, eftersom den inte syftar till att övertyga dig om något. Dess uppgift är främst att du ska känna dig bekant med märket när du ser det i affären.

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » ons 13 aug 2014, 08:47

Från en cracked-artikel:

"Ever wonder why Nigerian email scammers still use the same shit-grammar tale of royal riches to lure their victims, when anyone with half a brain can instantly tell they're full of shit? Because it's the people with less than half a brain that they're interested in. By using such an obvious scam, they're able to weed out the rare patches of people incapable of detecting obvious red flags."

http://www.cracked.com/quick-fixes/5-wa ... our-money/

Sensemaker

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 13 aug 2014, 11:26

Ja, det är kallsinninga grymheter. De letar efter läsare som har funktionshinder och liknande.

TomasT

Inlägg av TomasT » fre 15 aug 2014, 00:28

Inte alls, för det mesta.De är snarare varma och korkade.

bohem

Inlägg av bohem » lör 22 nov 2014, 01:26

Det finns inget som inte är sant, det är också därför som jag registrerade mig här, för att jag dels anser att allt som är subjektivt är rätt och att allt som ni kallar här för pseudovetenskap är fullständigt rätt för just den personen som tror på det exakt just då det tänks.

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » lör 22 nov 2014, 02:37

bohem skrev:Det finns inget som inte är sant, det är också därför som jag registrerade mig här, för att jag dels anser att allt som är subjektivt är rätt och att allt som ni kallar här för pseudovetenskap är fullständigt rätt för just den personen som tror på det exakt just då det tänks.
Ja, i så fall tror jag du sätter ribban för "sanning" och "rätt" på en helt annan nivå än vad jag hade gjort.
Subjektiva "sanningar" ger jag inte mycket för.

Känner du till att pseudovetenskap kallas så för att den gör anspråk på att vara vetenskap? Och i sådana sammanhang duger definitivt inga sådana subjektiva sanningar.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » lör 22 nov 2014, 12:21

bohem skrev:Det finns inget som inte är sant, det är också därför som jag registrerade mig här, för att jag dels anser att allt som är subjektivt är rätt och att allt som ni kallar här för pseudovetenskap är fullständigt rätt för just den personen som tror på det exakt just då det tänks.
Du har missuppfattat vad subjektivitet innebär :)
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

asmodean

Inlägg av asmodean » lör 22 nov 2014, 20:36

Om inget är sant kan du ju testa den hypotesen medelst ett hopp från högbrodelen på Ölandsbron. Borde ju inte vara några problem.

Skriv svar