Vetenskapens värld om Kött i går

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Skriv svar
Användarvisningsbild
kipphebel3

Vetenskapens värld om Kött i går

Inlägg av kipphebel3 » tis 19 aug 2014, 13:34

Det jag reagerade emot var hur studien gjord på sjundedagsadventister presenterades. Det har en längre förväntad livslängd än medelamerikanen, men det hävdades att detta berodde på att de äter väldigt litet kött. Visserligen sades det även att man avstår från alkohol och tobak, men en ytlig betraktare kunde få uppfattningen att köttet var boven.

Då fann jag denna studie: UCLA study proves Mormons live longer
Mormon men live 10 years longer than other U.S. white males.Mormon women live more than five years longer than other U.S. white females.Those are the among the results of a 25-year study into the health habits and the longevity of the Mormon lifestyle by non-Mormon UCLA professors James E. Enstrom and Lester Breslow, who summarized their research with the conclusion: "Several healthy characteristics of the Mormon lifestyle are associated with substantially reduced death rates and increased life expectancy."
Nu råkar jag känna en hel del Amerikanska mormoner och min uppfattning är att kyrkan inte har några speciella restriktioner gällande kött. Däremot samma alkohol, tobak och därutöver kaffe/te som 7nde dagarna. De mest religiösa anser att alla varma drycker är av ondo.

Dock är det sällan man ser överviktiga Mormoner dock och det bidrar säkert till en bättre hälsa.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Vetenskapens värld om Kött i går

Inlägg av Moridin » tis 19 aug 2014, 15:18

När man jämför köttätare och icke-köttätare så gör man ofta ett klassiskt epidemiologiskt felslut: den jämför skillnad i genomsnittlig livslängd, snarare än åldersjusterad mortalitet. Det är bland annat detta som ligger till grund för föreställningar som "veganer lever längre".
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 19 aug 2014, 16:20

Moridin skrev:När man jämför köttätare och icke-köttätare så gör man ofta ett klassiskt epidemiologiskt felslut: den jämför skillnad i genomsnittlig livslängd, snarare än åldersjusterad mortalitet. Det är bland annat detta som ligger till grund för föreställningar som "veganer lever längre".
Stämmer förstås. Veganer och Mormoner börjar inte äta mindre kött från 0 år.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tis 19 aug 2014, 18:39

Anders skrev:
Moridin skrev:När man jämför köttätare och icke-köttätare så gör man ofta ett klassiskt epidemiologiskt felslut: den jämför skillnad i genomsnittlig livslängd, snarare än åldersjusterad mortalitet. Det är bland annat detta som ligger till grund för föreställningar som "veganer lever längre".
Stämmer förstås. Veganer och Mormoner börjar inte äta mindre kött från 0 år.
Ett större problem är att få veganer dog när de var barn men många i populationen i stort dog som barn. Detta snedvrider jämförelsen och gör skillnaden artificiellt stor.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 19 aug 2014, 19:32

OK. Jag förstår hur det fungerar med åldersjustering (finns ett bra exempel här), för tex cancer, men förstår inte hur det påverkar medellivslängden?

Säg att vi har två populationer. Den ena har en medellivslängd på 80 år, den andra 70. Varför skulle man åldersjustera då?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tis 19 aug 2014, 19:48

kipphebel3 skrev:Säg att vi har två populationer. Den ena har en medellivslängd på 80 år, den andra 70. Varför skulle man åldersjustera då?
Lever dirigenter för stora orkestrar längre än genomsnittet? Om man enbart jämför medellivslängd så skulle svaret vara ett definitivt ja. Detta beror på att det inte finns några sådana dirigenter som dog som barn. Men i den generella populationen så finns det gott om barn som dör i jämförelse. Så gruppen "dirigenter för stora orkestrar" är därför snedvriden och döda barn drar ner medellivslängd i generella populationen. Därför bör man titta på mortaliteten i samma åldersgrupp ("åldersjusterad mortalitet") mellan grupperna man jämför.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 19 aug 2014, 20:34

OK. Jag tror jag fattar. :)

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tis 19 aug 2014, 20:38

kipphebel3 skrev:OK. Jag tror jag fattar. :)
C0nc0rdance har en bra video om det: https://www.youtube.com/watch?v=G31GuUOegek

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 19 aug 2014, 20:39

OK. Tack. Kikar på den i morgon.

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » tis 19 aug 2014, 20:52

Tack Moridin för en förklaring som gör det möjligt för oss vanliga dödliga att begripa. På Internet är det säkrast att tillägga att jag verkligen menar vad jag säger och inte är ironisk. Jag har flera gånger slängt ut korkade frågor och fått kloka svar från dig. Tack.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » ons 20 aug 2014, 08:42

kipphebel3 skrev:Det jag reagerade emot var hur studien gjord på sjundedagsadventister presenterades. Det har en längre förväntad livslängd än medelamerikanen, men det hävdades att detta berodde på att de äter väldigt litet kött. Visserligen sades det även att man avstår från alkohol och tobak, men en ytlig betraktare kunde få uppfattningen att köttet var boven.
Såg programmet igår. Som de framställde det så var det speciella att ungefär hälften var vegetarianer och hälften köttätare, medan alla avstod från alkohol och tobak. Dock gav man ingen siffra på skillnaden mellan de två grupperna, utan som du säger angav man skillnaden i medellivslängd mot medelamerikanen.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » ons 20 aug 2014, 19:33

Moridin skrev:
kipphebel3 skrev:Säg att vi har två populationer. Den ena har en medellivslängd på 80 år, den andra 70. Varför skulle man åldersjustera då?
Lever dirigenter för stora orkestrar längre än genomsnittet? Om man enbart jämför medellivslängd så skulle svaret vara ett definitivt ja. Detta beror på att det inte finns några sådana dirigenter som dog som barn. Men i den generella populationen så finns det gott om barn som dör i jämförelse. Så gruppen "dirigenter för stora orkestrar" är därför snedvriden och döda barn drar ner medellivslängd i generella populationen. Därför bör man titta på mortaliteten i samma åldersgrupp ("åldersjusterad mortalitet") mellan grupperna man jämför.
Det var tusan på tiden att jag lärde mig det, har aldrig tänkt på det innan men nu känns det så självklart. Tack för det!

Skriv svar