Svenska tomater upplevs vara godare

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Procentaren

Svenska tomater upplevs vara godare

Inlägg av Procentaren » fre 19 sep 2014, 08:19

Placebo i ny tappning.
Inte helt oväntat resultat, men intressant ändå. Även smakupplevelser påverkas av vad vi tror.
Ny forskning från Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU i Alnarp, visar att svenska och ekologiskt märkta tomater smakar godare, men bara om märkningen är viktig för konsumenten. Värderingarna styr nämligen smakupplevelsen.
http://www.ja.se/?p=45597&pt=105&m=3433

Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Svenska tomater upplevs vara godare

Inlägg av kipphebel3 » fre 19 sep 2014, 08:23

Naturligtvis gör det det. Samma med vin och sprit. Testa hälla billig konjak i en dyr flaska och bjuda...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » fre 19 sep 2014, 09:48

kipphebel3 skrev:Naturligtvis gör det det. Samma med vin och sprit. Testa hälla billig konjak i en dyr flaska och bjuda...
Tja, häller du Eau-de-vie i en flaska för Courvoisier VSOP och bjuder mig att smaka skulle jag nog säga nåt i stil med "det var en märklig Courvoisier att smaka Eau-de-vie"... det är inte bara priset som skiljer. :smile2:
Folkhemmet har omärkligt förvandlats från strålande framtidsvision till oförglömligt minne. Frågan är om vi någonsin levde i det.
C. Palmaer

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 19 sep 2014, 10:01

Inom rimliga gränser, naturligtvis. Men att de flesta inte ser skillnad förefaller det inte vara någon tvivel om.Se även The Guardian.

Jag har bekanta som fick en 60 år gammal whiskey på en väns 60 årsdag. De blev ganska besvikna.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » fre 19 sep 2014, 11:59

In 2001, Frederic Brochet, of the University of Bordeaux, conducted two separate and very mischievous experiments. In the first test, Brochet invited 57 wine experts and asked them to give their impressions of what looked like two glasses of red and white wine. The wines were actually the same white wine, one of which had been tinted red with food coloring. But that didn't stop the experts from describing the "red" wine in language typically used to describe red wines. One expert praised its "jamminess," while another enjoyed its "crushed red fruit." Not a single one noticed it was actually a white wine.

The second test Brochet conducted was even more damning. He took a middling Bordeaux and served it in two different bottles. One bottle was a fancy grand-cru. The other bottle was an ordinary vin du table. Despite the fact that they were actually being served the exact same wine, the experts gave the differently labeled bottles nearly opposite ratings. The grand cru was "agreeable, woody, complex, balanced and rounded," while the vin du table was "weak, short, light, flat and faulty". Forty experts said the wine with the fancy label was worth drinking, while only 12 said the cheap wine was.
http://www.theatlantic.com/daily-dish/a ... ne/223693/
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

rayjoh

Inlägg av rayjoh » fre 19 sep 2014, 12:12

Spiring skrev:
kipphebel3 skrev:Naturligtvis gör det det. Samma med vin och sprit. Testa hälla billig konjak i en dyr flaska och bjuda...
Tja, häller du Eau-de-vie i en flaska för Courvoisier VSOP och bjuder mig att smaka skulle jag nog säga nåt i stil med "det var en märklig Courvoisier att smaka Eau-de-vie"... det är inte bara priset som skiljer. :smile2:
På tal om en nyligt upptäckt förfalskning av dyra viner.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/lyxvin ... t-rodtjut/

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » fre 19 sep 2014, 12:28

kipphebel3 skrev: Jag har bekanta som fick en 60 år gammal whiskey på en väns 60 årsdag. De blev ganska besvikna.
Det talar ju på sätt och vis emot den åsikt som du och andra här i tråden för fram, att ens omdöme påverkas av vad man tror att man äter eller dricker. I linje med detta skulle de snarare ha tyckt "mmmmm, ju äldre desto godare" och inte blivit besvikna.

(Inom parentes sagt håller jag i princip med er andra; att jag tror mig kunna märka huruvida Courvoisier VSOP är Eau-de-vie eller inte beror på att jag verkligen inte tycker Eau-de-vie smakar bra. Hade det handlat om en enklare god dryck av konjakstyp hade det säkert varit svårare.)
Folkhemmet har omärkligt förvandlats från strålande framtidsvision till oförglömligt minne. Frågan är om vi någonsin levde i det.
C. Palmaer

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 19 sep 2014, 12:35

Delvis ja, men det beror på hur förväntningarna var. Poängen är ändå att vårt omdöme grumlas av förpackningen.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 19 sep 2014, 15:50

I en undersökning lät han 97 konsumenter smaka på tomater med olika märkningar. Alla var överens, de svenska och ekologiska tomaterna var godast. Men alla tomater borde smakat likadant då de kom rån en och samma odlare i Malmö.

– Alla borde ha fått samma betyg. Men de svenska och ekologiskt märkta särskilde sig från de holländska, som en del i panelen efteråt menade var sura och äckliga.
Ok, blindtest; som vanligt är det sällan enbart kvalitén som påverkar vad vi tycker, även om vi verkligen VILL att kvalitén ska vara det enda.

Gäller även märken på högtalarkablar, vi bedömer jobbsökande efter kön, och efter hur svenskt namnet låter,
vin efter etiketten.

Blindtester har i många år visat detta. Men det är så svårt att nämna detta i sällskap, AFK, ty folk blir arga, de vill icke få sitt omdöme ifrågasatt.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 19 sep 2014, 15:51

I en undersökning lät han 97 konsumenter smaka på tomater med olika märkningar. Alla var överens, de svenska och ekologiska tomaterna var godast. Men alla tomater borde smakat likadant då de kom rån en och samma odlare i Malmö.

– Alla borde ha fått samma betyg. Men de svenska och ekologiskt märkta särskilde sig från de holländska, som en del i panelen efteråt menade var sura och äckliga.
Ok, blindtest. Som vanligt är det sällan enbart kvalitén som påverkar vad vi tycker, även om vi verkligen VILL att kvalitén ska vara det enda.

Gäller även märken på högtalarkablar,
vi bedömer jobbsökande efter kön, och efter hur svenskt namnet låter,
vin efter etiketten, o s v.
Placebo, nocebo, omedvetet.

Blindtester har i många år visat detta. Men det är så svårt att nämna detta i sällskap, AFK, ty folk blir arga, de vill icke få sitt omdöme ifrågasatt.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 19 sep 2014, 16:34

Jag tycker kaxiga zs andra inlägg var bättre.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » fre 19 sep 2014, 16:56

Anders G skrev:Jag tycker kaxiga zs andra inlägg var bättre.
Jag gillade det första bättre, mer koncist.

Skämt åsido - visst är det så. Jag har varit och nosat på vin lite och insåg snabbt att det är mycket mer prestige än smak.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 19 sep 2014, 17:23

Penn&Teller har väl gjort något åt det hållet om jag minns rätt. Tappat upp vatten på olika flaskor ur en trädgårdsslang och sedan låtit en kypare berätta om de 'olika' vattnens förträfflighet för restauranggäster, som givetvis kunde känna de skillnader de fick berättat för sig.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 19 sep 2014, 18:44

pwm skrev:
Penn&Teller har väl gjort något åt det hållet om jag minns rätt. Tappat upp vatten på olika flaskor ur en trädgårdsslang och sedan låtit en kypare berätta om de 'olika' vattnens förträfflighet för restauranggäster, som givetvis kunde känna de skillnader de fick berättat för sig.
De har även testat konventionell och ekologiska bananer.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » lör 20 sep 2014, 12:23

Det är Anders Gs fel att båda mina inlägg får står kvar nu.

Hur ofta har ni hört enkel musik som ni sedan ni fått höra att artisten är Pink Floyd/Eric Clapton, börjat gilla ordentligt?

Skriv svar