Skolan - curlande föräldrar?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Englund

Skolan - curlande föräldrar?

Inlägg av Englund » lör 20 sep 2014, 19:40

Efter att ha läst denna artikel så ställer jag mig följande frågor:

- Är det verkligen så? Är dagens föräldrar mer "curlande" än förr?
- Om det är så, varför är det så?

Såvitt jag minns så hade man respekt (kanske inte sådan "respekt" man hade på 50-talet, men ändock: respekt) för läraren när jag gick i skolan, och jag är bara 26. Vad har i sådana fall hänt de senaste 10-20 åren?
Nu är då och framtiden är för alltid!

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: Skolan - curlande föräldrar?

Inlägg av kaxiga Z » lör 20 sep 2014, 20:02

Färre antal barn i familjerna?

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » lör 20 sep 2014, 20:22

Jag blev förresten förvånad härom kvällen. Inne på hamburgerrestaurangen Max tillrättavisade plötsligt en mamma, som stod i kassakön, sina omkringspringande små döttrar.
"Tror ni att detta är en lekplats, eller??? Gå genast och sätt er hos pappa vid bordet där borta!" Ovanlig förälder.

Min instinktiva tanke var "Men detta är ju bara ett hamburgerställe", för att sedan komma på att ja men barn behöver inte stöka omkring bara för det. Restaurang som restaurang, det går att visa respekt; springandet kan sparas till utomhus.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » sön 21 sep 2014, 01:19

Om det är så vet jag inte men de lärare jag känner säger åtminstone att det är så. En lärare som precis lämnat yrket har berättat hur allt fler föräldrar lägger sig i betygssättning, hur de ringer upp skolan för att fråga saker åt sina tonårsbarn (frågor som barnen själva brukade fråga tidigare), mm. Enskilda lärares berättelser säger givetvis inget om helheten.

PISA (och eventellt TIMSS eller PIRLS) har under över ett decennium visat att den svenska skolan har ordningsproblem som i sin tur sannolikt är relaterade till uppfostran.

Min hypotes är att curlandet beror på vår kulturella utveckling. Tittar man på kulturella jämförelser så går det att se hur kulturer med överlevnadsvärderingar har en hårdare uppfostran, är mer öppna för aga samt anser att barnen ska visa större respekt för vuxna. Samtidigt är Sverige det land i världen som har minst prägel av överlevnadsvärderingar, vi har istället starka självuttrycksvärderingar. För att uppnå detta krävs det att medborgarna i ett land haft en trygg tillvaro under en längre period. Föräldrarna till de barn som blir curlade har antagligen själva vuxit upp i en trygg värld där det funnits mycket möjligheter och få gränser. Därför ser de inte heller samma behov av att sätta gränser.

En annan aspekt är synen på våld. Forskningsprojektet "Parenting across cultures" visar att svenska föräldrar är mest avståndstagande mot våld i uppfostran. Det kan finnas ett samband mellan detta och att vara "snäll" mot barnen. (För övrigt: Sverige är enligt projektet det enda land där flickor är mer våldsamma än pojkar.)
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » sön 21 sep 2014, 07:06

Det går att uppfostra utan våld. Annars tror jag att det ligger en hel del i det som artikeln säger.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » sön 21 sep 2014, 07:48

Anekdot från Sweden Rock.
När scouterna rensade upp på slagfältet hittade man ett "svarttält" ute i skogen. Utanför campingområdet.
I tältet låg även en plånbok tillhörande en yngling bosatt ett par mil därifrån.
Man kontaktade honom och sa att han fick tillbaka plånboken om han rensade bort tältet.
Grabben och hans far kom dit. Men fadern hotade då med polisanmälan om de inte fick tillbaka plånboken.
Situationen blev ganska otrevlig, så de fick den.
Scouterna som var där, sa att grabben själv såg ganska olycklig ut över det hela.

Flurken

Inlägg av Flurken » sön 21 sep 2014, 08:39

Min mor var lågstadielärare. Då jag var liten låg man alltid pyrt till om en lärare ringde hem över något hyss man gjort.

Hon menade att sista 10 åren var det helt annorlunda. Blev ofta anklagad av föräldrar att ljuga för "deras barn skulle aldrig säga/göra så". Blev flera gånger kallad hora av 7-10-åringar, föräldrarna ville inte kännas vid det hela.
Flurkmark, världens kanske vackraste byanamn.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » sön 21 sep 2014, 11:26

Bild
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

JackBlack

Inlägg av JackBlack » sön 21 sep 2014, 11:30

kipphebel3 skrev:Det går att uppfostra utan våld. Annars tror jag att det ligger en hel del i det som artikeln säger.
Givetvis går det att uppfostra utan våld men i kulturer där det aga är mer acceptabelt så är det antagligen också vanligare att man är hård mot sina barn. Och det innefattar ju att sätta gränser. Ett barn som utsätts för aga eller annan bestraffning bör ju ändå ha gjort det när denne bröt mot någon social regel. Sen säger jag inte att bestraffningar är rätt men det innebär åtminstone att man försöker upprätthålla någon form av regelverk.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » sön 21 sep 2014, 11:39

Källa på det? Agan kan likväl vara helt godtycklig.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » sön 21 sep 2014, 11:41

Varför är det inte tillåtet att ge vuxna stryk när de inte sköter sig? Tänk en misslyckad försäljare som blir inkallad till regionchefen för ett par rejäla hurringar med byxorna nere.
Det skulle snabbt få ordning i näringslivet. Eller?
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » sön 21 sep 2014, 12:04

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » sön 21 sep 2014, 14:09

Min bild, i huvudsak baserat på att ha genomlidit ett antal föräldramöten, är att mantrat "föräldrar måste engagera sig mer i barnens skolgång" har snappats av helt fel grupp av föräldrar på helt fel sätt och att skolorganisationen har svårt att värja sig. Enligt mitt enkla synsätt så bör skolan och barn/elev i första hand sköta skolgången utan detaljinblandningen av föräldrar.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » sön 21 sep 2014, 18:31

Pär C skrev:Min bild, i huvudsak baserat på att ha genomlidit ett antal föräldramöten, är att mantrat "föräldrar måste engagera sig mer i barnens skolgång" har snappats av helt fel grupp av föräldrar på helt fel sätt och att skolorganisationen har svårt att värja sig.
Minns detta från barndomen. Det var ofta föräldrar till barn som var uppenbart skoltrötta eller liknande, som engagerade sig och skrek högst om olika aktiviteter, Hem-och-skola-ordföranden o s v.

Har en erfarenhet av att detta kan liknas vid sångkörer. De medlemmar som sjunger så att man får ont i öronen av sura toner, brukar vara de som galer högst om att åka till olika Ouööörkshopps och läger, samt picknickar. Introgymnastik inför varje sångövningstillfälle.
Allt utom att försöka lyssna på hur andra sjunger, dämpa till mjukare ton, och därigenom lära sig musikalisk estetik.

millgard

Inlägg av millgard » sön 21 sep 2014, 18:35

Hear, hear!

Skriv svar