Nobelpriskommittéernas största missar genom åren

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Krona

Nobelpriskommittéernas största missar genom åren

Inlägg av Krona » mån 06 okt 2014, 10:17

DN har idag en lista över de 15 största Nobelprisskandalerna http://www.dn.se/nyheter/15-skandaler-som-skakat-nobel/ som i bästa Hänt i veckan-stil räknar upp att Reinfeldt slickade sig på fingrarna.

Vilka är de grövsta missarna som hänt genom åren? Vilka fick Nobelpris men förtjänade det inte? Vilka förtjänar eller förtjänade ett nobelpris men har inte fått det?

Har ni några favoriter på denna lista eller andra kandidater? http://en.wikipedia.org/wiki/Nobel_Prize_controversies
Några av mina favoriter på detta eminenta forum:
devadatta, Urquhart, Knurd, JackBlack, kaxiga Z, AndersY, micke.d .

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Re: Nobelpriskommittéernas största missar genom åren

Inlägg av Tryggve » mån 06 okt 2014, 10:46

Hm, jag har hört historier om en svensk läkare som ungefär vid tiden för andra världskriget upptäckte ett ämne som aktivt mot TBC, alltså innan streptomycin. Men kan inte hitta det nu, och kollegan som har berättat om det är inte här idag. Han är dock aktiv här, får maila honom o be honom redogöra.

JohJoh

Inlägg av JohJoh » mån 06 okt 2014, 11:17

I "modern tid" skulle jag framhäva Obamas fredspris.
Att få priset för något man förväntas göra i framtiden känns som en kraftig devalvering av priset ;D
“Truly, life is the misery we endure between disappointments.” - Sand dan Glokta

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » mån 06 okt 2014, 11:39

Fredsprisen är ju lite speciella överlag. Teddy Roosevelt och Kissinger fick också en del gliringar.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Jörgen Lehman

Inlägg av Tryggve » mån 06 okt 2014, 12:41

Nu fick jag kontakt med kollegan, det var Jörgen Lehman som jag tänkte på. Han var dansk läkare, men verksam i Sverige. Kanske inte så mycket skandal som grov miss.

http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%B6rgen_Lehmann
Upptäckten av effekten av PAS och streptomycin vid tuberkulos räknas till medicinhistoriens mest betydelsefulla genombrott. Selman Waksman erhöll 1952 års nobelpris i medicin och fysiologi för upptäckten av streptomycin. När Waksman fick besked om sitt nobelpris skickade han ett gratulationsbrev till Lehmann, eftersom han tog för givet att de båda hade delat priset. Waksman hade dock ensam utnämnts till pristagare. Att Lehmann inte tilldelades nobelpris för sin upptäckt av PAS anses av många som ett av nobelförsamlingens största misstag, och flera böcker har behandlat ämnet (se t ex nobelpristagaren Max Ferdinand Perutz' artikel i The New York Review of Books vol 41, nr 10, 1994, och Frank Ryans bok Tuberculosis: The greatest story never told, Swift Publishers 1992).

Lehmann erhöll otaliga medaljer och andra hedersbetygelser från hela världen, men fick vänta på formell erkänsla från svenska kolleger till 1980, då han som 82-åring invaldes som Svensk Lungmedicinsk Förenings förste hedersmedlem. En bidragande faktor till den senkomna utmärkelsen kan ha varit att en tongivande medlem av föreningen, professor Åke Hanngren, trettio år tidigare hade varit en av de första tuberkulospatienter som botats av PAS.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » mån 06 okt 2014, 13:00

Hexmaster skrev:Fredsprisen är ju lite speciella överlag. Teddy Roosevelt och Kissinger fick också en del gliringar.
Fast jag skulle nog säga att både Roosevelt och Kissinger rent formalistiskt förtjänade sina pris i oerhört mycket högre grad än Obama. Kissinger må vara en massmördare men han bidrog ändå starkt till att få slut på Vietnamkriget. Roosevelts medlande i Rysk-japanska kriget må varit rätt drivet att egna amerikanska intressen men var ändå centralt för att få fram freden.

Obama fick sitt pris för att han är så jämrans charmig.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » mån 06 okt 2014, 13:04

Håller med.

Ser gärna att vi lämnar det politiska priset och återgår till naturvetenskapen. :-)
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Mari J

Inlägg av Mari J » mån 06 okt 2014, 13:06

Min undran är om det är möjligt att få litteraturpriset om man är alltför folklig och skriver böcker som atraherar lågutbildade lika mycket som högutbildade?

garozzo

Inlägg av garozzo » mån 06 okt 2014, 13:19

Min undran är om det är möjligt att få litteraturpriset om man är alltför folklig och skriver böcker som atraherar lågutbildade lika mycket som högutbildade?
Den jag tänker på är Heinrich Böll.
Om han attraherade lågutbildade vet jag inte, men han skrev i alla fall väldigt bra böcker som är lätta att läsa.

Annars hade Alice Lytkens en bra definition på en litteraturpristagare.
" Det är en sådan där, där man måste ha domkraft för att vända sida".

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » mån 06 okt 2014, 14:26

Kanske ingen direkt skandal, men Gustaf Daléns fysikpris 1912 framstår att stå på väldigt skral bas om man jämför med de superupptäckter som i stort sett alla fysikpris belönades för i början av 1900-talet. Vad han gjorde? Knåpade ihop en klurig gasventil som satt i gasdrivna fyrar.

Mer skandalartat: Lise Meitner borde förmodligen ha fått kemipriset 1944 för upptäckten av fission (som i sin tur kanske skulle varit ett fysikpris).

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » mån 06 okt 2014, 14:42

Mari J skrev:Min undran är om det är möjligt att få litteraturpriset om man är alltför folklig och skriver böcker som atraherar lågutbildade lika mycket som högutbildade?
Ja, det kan man! Att priset endast delas ut till "smala" författare som skriver experimentell svårtillgänglig prosa är en myt. Spännvidden är väldigt stor, vilket är en av förklaringarna till att priset har fortsatt hög prestige - trots ett par magplask!
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » mån 06 okt 2014, 14:58

Vidugavia skrev: Roosevelts medlande i Rysk-japanska kriget må varit rätt drivet att egna amerikanska intressen men var ändå centralt för att få fram freden.
Båda parter var ordentligt krigströtta, Ryssland nära en revolution, Japan nära bankrutt. Det hade blivit slut utan "halvvägs-till-ren-fascism" Roosevelt. Japanerna hade för övrigt uppnått sina krigs mål. Som saken beskrivs i mina historieböcker ville japanerna ha igång förhandlingar utan att verka svaga genom att vara den som bad om det -så man gav en diskret påstötning till amerikanerna om att ett initiativ från deras sida kanske...

Japanerna hade förmodligen gjort motsvarande påstötning till någon annan ifall inte Roosevelt ville.

Någon formidabel medlingsskicklighet visades inte.

Med facit i hand är det inte ett särskilt välförtjänt fredspris. Fast det är ju lättare att inse nu långt i efterhand...

Sensemaker

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » mån 06 okt 2014, 15:09

Jag har liknande funderingar om litteraturpriset. Finns det exempel på att någon har fått det för att hen skapat/varit tidig med någon ny litterär teknik typ medvetandeström, och inte främst för sina verk. Samt finns det fler exempel utöver Betrand Russell & Henri Bergson som fått priset för icke-skönlitterära verk (som väl får ses vara ett i filosofi/populärvetenskap eller nått åt det hållet). Det finns ju ett par andra filosofer, Sartre & Camus men de var ju även skönlitterära författare. Och i sådana fall är detta något som de slutat dela ut prisför, dvs var Russell 1950 den sista att få det?
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » mån 06 okt 2014, 15:19

Jag har hört folk som är kritiska till att Winston Churchill fick nobelpriset i litteratur, men nog fasen kan han skriva alltid -inte bara tala.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » mån 06 okt 2014, 17:18

Sensemaker skrev:
Vidugavia skrev: Roosevelts medlande i Rysk-japanska kriget må varit rätt drivet att egna amerikanska intressen men var ändå centralt för att få fram freden.
Båda parter var ordentligt krigströtta, Ryssland nära en revolution, Japan nära bankrutt. Det hade blivit slut utan "halvvägs-till-ren-fascism" Roosevelt. Japanerna hade för övrigt uppnått sina krigs mål. Som saken beskrivs i mina historieböcker ville japanerna ha igång förhandlingar utan att verka svaga genom att vara den som bad om det -så man gav en diskret påstötning till amerikanerna om att ett initiativ från deras sida kanske...

Japanerna hade förmodligen gjort motsvarande påstötning till någon annan ifall inte Roosevelt ville.

Någon formidabel medlingsskicklighet visades inte.

Med facit i hand är det inte ett särskilt välförtjänt fredspris. Fast det är ju lättare att inse nu långt i efterhand...

Sensemaker
Jo. Nu när jag tänker efter lite så inser jag att du har rätt. Rent formellt så faller dock Roosevelts agerande under kategorin "spridande av fredskongresser" vilket gör honom mer värdig än Obama i vart fall.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Skriv svar