Myten om det galna geniet vetenskapligt belagt?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Mari J

Myten om det galna geniet vetenskapligt belagt?

Inlägg av Mari J » mån 13 okt 2014, 23:41

När jag såg TV-programmet Sommarpratarna ikväll deltog psykiatriforskaren Simon Kyaga. Det han talade om var mycket intressant för mig. Han har tydligen deltagit i en forskning som visar att det nog inte bara är en myt att gränsen mellan galenskap och genialitet är hårfin. Tydligen är det så att många genier har gränsat till psykiska sjukdomar. Människor med bipolär sjukdom och schizofreni är påfallande ofta väldigt kreativa. Jag hittar en länk där han sammanfattar en del.

http://fof.se/tidning/2011/9/psykosen-a ... reativitet

De som är duktiga på att söka kanske också hittar själva studien. Vad tror ni? Kan man göra något bra av sin galenskap? Kan en skeptiker vara galen? Behöver även skepsisismen sina galningar? Jag är galen. Någon mer som vågar erkänna sig vara galen?

Kort och gott: Kan galenskap vara en bra egenskap?

Användarvisningsbild
Blafsen

Re: Myten om det galna geniet vetenskapligt belagt?

Inlägg av Blafsen » tis 14 okt 2014, 00:03

Jag är galen, men försöker lura hela världen att jag är ett geni. Osäkert hur det går. :roll:

Annars är ju en egenskap, vilken som helst, ingen garanti att man gör nåt bra av det. Genialitet t ex. Man kan ju uppfinna sinnrika prylar, men likaväl fundera ut kreativa brott. Jag tycker att det är mer intressant vad man gör av sina egenskaper än vilka man har.

Men visst är det en tröst även för mig att jag kanske kan ha en kreativ talang jag inte hittat ännu.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Användarvisningsbild
Mari J

Inlägg av Mari J » tis 14 okt 2014, 00:20

Blafsen skrev:Annars är ju en egenskap, vilken som helst, ingen garanti att man gör nåt bra av det. Genialitet t ex. Man kan ju uppfinna sinnrika prylar, men likaväl fundera ut kreativa brott. Jag tycker att det är mer intressant vad man gör av sina egenskaper än vilka man har.
Det är ju klart att det är så. Men frågan är ju om galenskap kan medföra egenskaper man kan utnyttja positivt? Eller kan det vara så att galningar och genier ofta besitter samma personlighet och talang och att det är resultatet av detta som avgör vad man kallas?

Men tack för din ärlighet. Du kanske lurade mig nu att du är ett galet geni.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » tis 14 okt 2014, 06:46

Man äger ej snille för det man är galen
(Kjellgren, 1787)

Till stora delar en nonsensdiskussion.Genibegreppet är en kvarleva från den romantiska eran som mer förvirrar än bringar klarhet.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 14 okt 2014, 07:44

Det kan också handla om att "genier" är väldigt synliga så om de dessutom beter sig galet märks det mycket mer än om en "vanlig" människa gör det. Möjligheten till confirmation bias är enorm.

Användarvisningsbild
Mari J

Inlägg av Mari J » tis 14 okt 2014, 08:14

Så Simon Kyagas forskning är rent nonsens då? Har några andra forskare kommit till den slutsatsen? Brukar inte forskarkollegor slå larm om det handlar om confirmation bias?

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 14 okt 2014, 09:22

Undrar lite vad det gör med en person att få höra: Du är inget geni.

Det kanske är en felaktig analys som i onödan ger dåligt självförtroende i livet. Kanske har personen bara inte hittat/fått lov att hitta, sin specialitet ännu.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 14 okt 2014, 09:33

Mari J skrev:Så Simon Kyagas forskning är rent nonsens då?
Var har jag eller någon annan påstått något sådant? Bara för att man inte är helt övertygad om att ett resultat är rätt behöver man inte tycka det är nonsens.

Användarvisningsbild
crax

Inlägg av crax » tis 14 okt 2014, 09:34

Mari J skrev: De som är duktiga på att söka kanske också hittar själva studien. Vad tror ni? Kan man göra något bra av sin galenskap? Kan en skeptiker vara galen? Behöver även skepsisismen sina galningar? Jag är galen. Någon mer som vågar erkänna sig vara galen?

Kort och gott: Kan galenskap vara en bra egenskap?
Att vissa sorters galenskaper kan ha fantastiskt kreativa komponenter tvivlar jag inte på. Däremot ser jag inte skeptikern som kreativ utan snarare en nitisk paragrafryttare, och det kan ju vara bra i vissa sammanhang, finns säkert någon diagnos som främjar även det.
When you step back, all of these beliefs work in similair ways, whether it is religion or my own scepticism, we all notice what supports our belief and we disregard the rest.
- Derren brown

Användarvisningsbild
Mari J

Inlägg av Mari J » tis 14 okt 2014, 09:47

Thomas P skrev:
Mari J skrev:Så Simon Kyagas forskning är rent nonsens då?
Var har jag eller någon annan påstått något sådant? Bara för att man inte är helt övertygad om att ett resultat är rätt behöver man inte tycka det är nonsens.
Frågetecknet visar att jag frågade. Det var en fråga om det finns rimliga skäl att tro det, vilket man kan undra utifrån ditt inlägg. Studien är världens största i ämnet och man har haft hela Sveriges register som underlag, dvs miljoner fall. I detta forum brukar många vara snabba att hitta och länka studien, förklara felet om studien tolkar något fel. Här är i alla fall Kyagas disputation som grundar sig på studien:
http://ki.se/meb/kalender/disputation-simon-kyaga

Om den innehåller fel hoppas jag att man debunkar den bättre än med ett citat från 1787.

Användarvisningsbild
Mari J

Inlägg av Mari J » tis 14 okt 2014, 09:58

kaxiga Z skrev:Undrar lite vad det gör med en person att få höra: Du är inget geni.

Det kanske är en felaktig analys som i onödan ger dåligt självförtroende i livet. Kanske har personen bara inte hittat/fått lov att hitta, sin specialitet ännu.
Så kan det vara. Dessutom kan man anta att personer med t ex bipolär sjukdom ofta avfärdas utan rättvis bedömning, bara för att de är bipolära. Inte för att man ska ta för givet att en psykiskt sjuk är ett geni heller, men det viktiga med sådan här forskning kan nog vara att öppna ögonen på folk att psykisk sjukdom inte på något sätt betyder lågt intellekt. Därför blir det extra intressant med en stor studie som t o m visar att psykiskt sjuka påfallande ofta varit mycket kreativa.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » tis 14 okt 2014, 10:32

Jag ifrågasätter inte alls forskningsresultatet, utan det vårdslösa sätt på vilket det presenteras. Studien visar på samband mellan kreativitet definierad som kapacitet för divergent tänkande och några identifierade psykopatologier. Det vanskliga är att härifrån dra slutsatser om sambandet med hög prestation på olika fält, speciellt vetenskapliga. Kreativitet är där en inte oviktig, men kraftigt överskattad intelligensfaktor.

Speciellt stör jag mig på begreppet genialitet. Det borde man ha gjort sig av med för länge sedan.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Mari J

Inlägg av Mari J » tis 14 okt 2014, 10:41

Matte skrev:Jag ifrågasätter inte alls forskningsresultatet, utan det vårdslösa sätt på vilket det presenteras. Studien visar på samband mellan kreativitet definierad som kapacitet för divergent tänkande och några identifierade psykopatologier. Det vanskliga är att härifrån dra slutsatser om sambandet med hög prestation på olika fält, speciellt vetenskapliga. Kreativitet är där en inte oviktig, men kraftigt överskattad intelligensfaktor.

Speciellt stör jag mig på begreppet genialitet. Det borde man ha gjort sig av med för länge sedan.
Kan du precisera mer det vårdslösa? Vad gör man för fel i konstaterandet att psykiskt sjuka påfallande ofta varit mycket kreativa? Var exakt har man dragit fel slutsatser? Jag tror inte att ordvalet genialitet är det mest viktiga i studien. Blir det annorlunda om man byter mot intellektuellt högpresterande?

skogaliten

Inlägg av skogaliten » tis 14 okt 2014, 14:50

Hörde jag inte ett sommarprat i somras om det här, eller var det något annat program jag hörde i P1??? Hittar dock inte rätt när jag söker...

Det jag reagerade på då, när jag lyssnade, var bl.a. definitionen av "kreativitet", så jag är lite på Mattes linje. Vad är egentligen "Kreativitet"? För av det jag minns av programmet, så var kreativitet och genialitet huvudsakligen något som hade med t.ex. konstnärlighet (t.ex. "måla tavlor") att göra. Att t.ex. vara en fantastisk skicklig dataprogrammerare fanns liksom inte på kartan, eller att vara forskare i Arkeologi, och lyckas dechiffrera en Rosetta-sten, eller se ett samband som ingen sett förut inom medicinen.

Är det här kanske en semantisk diskussion, där "kreativitet" har olika grundbetydelser?

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » tis 14 okt 2014, 15:39

Kreativitet går att definiera som divergent tänkande - d.v.s. att producera många lösningar. Det har utvecklats test för att mäta den kreativa förmågan. Det divergenta tänkandet kan ses som en kognitiv operation som hanterar olika typer av innehåll, t ex spatialt, verbalt eller beteende. Med det sistnämnda ringar man också in en slags social intelligens (Guilford, 1967).

Det vanskliga är, som skogaliten var inne på att generalisera den kreativa förmågan till specifika yrkesområden, eller specifikt tillskriva den konstnärliga utövare. Visst kan kreativitet vara till fördel för vissa forskningsuppgifter, men man måste göra en hel del kvalificeringar här.

K. Marx

Skriv svar