Myten om det galna geniet vetenskapligt belagt?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Blafsen

Re: Myten om det galna geniet vetenskapligt belagt?

Inlägg av Blafsen » tis 14 okt 2014, 15:47

Jag är inte säker, men tror inte att han menar enbart konstnärliga färdigheter. Jag tror att han syftar på att våga ge sig in på okänd mark som inte andra vågar, såväl inom forskning som företagsamhet. Han nämner ofta Einstein som exempel, men även Steve Jobs. Poängen tror jag är att det krävs mod att våga utmana starka konventioner även inom forskning. Vilket dock är nödvändigt ibland för att göra revolutionerande upptäckter.

Så ungefär tror jag att han menar med kreativitet, även om han ofta tar upp konstnärliga färdigheter också.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Användarvisningsbild
Mari J

Inlägg av Mari J » tis 14 okt 2014, 18:06

Här är TV-programmet igår och sommarpratet i somras:
http://www.svt.se/sommarpratarna/se-pro ... start=true
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/38 ... ramid=2071

Det är ju också viktigt att förstå att Kyaga säger att bland psykiskt dysfunktionella har människor med kreativa yrken överrepresenterade. Det betyder inte att bland kreativa människor är de flesta psykiskt dysfunktionella. Inte heller att egenskaperna alltid hör samman. Det intressanta är att viss psykisk dysfunktionalitet ofta kan vara drivande för kreativiteten.

Vad han menar med kreativitet står i länken i mitt startinlägg. Där står bl a:
Simon Kyaga och hans medarbetare beskriver vissa yrken som kreativa. Men vad är egentligen ett kreativt yrke?– Alla yrken har förstås ett visst mått av kreativitet.

Det handlar om grader, och vi var tvungna att göra ett urval på något vis. Vi valde ut forskare och konstnärer av olika slag, vilket är vedertaget inom den vetenskapliga litteraturen. Sådana människor hamnar ofta högt på skalor som ska ge ett mått på kreativitet.Psykologiska studier har också visat att personer med sådana yrken har mer av vissa personlighetsdrag som antas kunna bidra till ökad kreativitet. Exempel på det är öppenhet för nya intryck, behov av självförverkligande, självsäkerhet och impulsivitet.

Ni har också samlat data om revisorer och bankkamrerer. Varför det?

Detta har är exempel på yrken som generellt bygger mer på att följa konventioner än på att vara kreativ. Vi använde dem som jämförelse. Vi såg att många släktingar till människor med bipolär sjukdom eller schizofreni har kreativa yrken. Det fanns inget sådant samband hos revisorer eller bankkamrerer.Hur skulle du förklara vad kreativitet är?

– Det är att skapa något nytt som också är meningsfullt, och i någon mån användbart. Det brukar vara lätt att känna igen kreativitet när man möter den, men svårt att formulera en definition. Samma sak gäller till exempel skönhet och intelligens.Kreativitet har många aspekter, som går att undersöka med olika tester. Ett klassiskt exempel är att be en person att tänka ut så många sätt som möjligt för att använda en tegelsten, ett gem eller något annat föremål

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tis 14 okt 2014, 18:47

Jag tror nog att genialitet och galenskap finns i närheten av varandra.
Undrar om inte herr Einstein har testat herr Reich`s orgonlåda ?

Men vetenskapliga bevis om ev koppling mellan genialitet o galenskap har jag inte.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tor 16 okt 2014, 06:10

Ett klassiskt exempel är att be en person att tänka ut så många sätt som möjligt för att använda en tegelsten, ett gem eller något annat föremål
En galning har inga problem att häva ur sig 100 helt vansinniga sätt, ett geni kan kanske hitta 100 bra sätt.

Så om detta är mått på kreativitet så är det inte konstigt om man blandar ihop galenskap och genialitet...
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Mari J

Inlägg av Mari J » tor 16 okt 2014, 09:58

matsw skrev:
Ett klassiskt exempel är att be en person att tänka ut så många sätt som möjligt för att använda en tegelsten, ett gem eller något annat föremål
En galning har inga problem att häva ur sig 100 helt vansinniga sätt, ett geni kan kanske hitta 100 bra sätt.

Så om detta är mått på kreativitet så är det inte konstigt om man blandar ihop galenskap och genialitet...
Fast poängen i denna forskning är väl att påfallande många med sjukdomar med psykisk dysfunktionallitet har hittat bra sätt.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » tor 16 okt 2014, 16:09

Detta har är exempel på yrken som generellt bygger mer på att följa konventioner än på att vara kreativ. Vi använde dem som jämförelse. Vi såg att många släktingar till människor med bipolär sjukdom eller schizofreni har kreativa yrken. Det fanns inget sådant samband hos revisorer eller bankkamrerer.Hur skulle du förklara vad kreativitet är?
Detta tycker jag motsvarar något som jag brukar hävda nämligen att revisorer ofta har en kognitiv begränsning. De förstår bara något om de förstår hur det ska bokföras. Annars existerar det inte.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Skriv svar