AGE Scanner

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
kipphebel3

AGE Scanner

Inlägg av kipphebel3 » mån 17 nov 2014, 18:19

Är det någon som har någon åsikt om denna.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Johannes

Re: AGE Scanner

Inlägg av Johannes » mån 17 nov 2014, 21:24

Lite googlande ger att det är en spektrofluorometer, dvs en spektrometer som mäter fluorescens som i det här fallet induceras med en LED-lampa. Den påstås kunna mäta halten av "Advanced Glycation Endproducts", AGE, i huden. AGE är tydligen ett namn på diverse reaktionsprodukter som bildas av sockerarter och proteiner vid tillagning av mat, t ex den välkända Maillardreaktionen. Dessa påstås kunna ansamlas i huden vilket ska vara dåligt.

Att det skulle gå att särskilja fluorescenssignalen från just den här typen av ämnen med en spektrofluorometer är högst tveksamt. Fluorescenssignalen från hud är en rätt ospecifik historia med en utsmetad blandning av fluorescensen från en massa olika proteiner. AGE scannern påstås ge ett värde på hudens "biologiska" ålder. Det är nog fullt möjligt att det går att se en bra korrelation mellan ålder och fluorescenssignalen från huden, baserat på att huden åldras och dess sammansättning av bindvävsproteiner ändras. Men det är knappast mer spännande än att man kan se samma sak med blotta ögat.

Min slutsats är att det finns en viss vetenskaplig grund för mätningen, men att man sedan drar slutsatser som är högst spekulativa och tveksamt meningsfulla.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: AGE Scanner

Inlägg av kipphebel3 » tis 18 nov 2014, 06:53

Min slutsats är att det finns en viss vetenskaplig grund för mätningen, men att man sedan drar slutsatser som är högst spekulativa och tveksamt meningsfulla.
Tack.Det äräven den uppfattning jag får efter att ha googlat. Fanns litet text om det på några Amerikanska, officiella sjukvårdssidor. Tydligen är ingen av dessa apparater godkända av FDA.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Skriv svar