Filosofi som eget grundskoleämne?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Nemesis

Filosofi som eget grundskoleämne?

Inlägg av Nemesis » fre 21 nov 2014, 20:58

Filosofi förbättrar tillvaron

Väldigt intressant och välskriven insändare! Jag är själv för att filosofi blir en eget grundskoleämne. Finns det några (bra) argument emot?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
Anders G

Re: Filosofi som eget grundskoleämne?

Inlägg av Anders G » fre 21 nov 2014, 21:20

Javisst! Tillsammans med trafikkunskap, data-kod, entreprenörskap, mer gymnastik, ekologi, mer konsumentkunskap och en rejäl värdegrundsgenomkörare! Matte och historia är ju eftersatta ämnen, liksom samhällskunskap som behöver fler timmar. Biologin är för kortfattad också. Men visst!
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 21 nov 2014, 21:24

Håller med. Resurserna är ändliga. I ett läge när det är svårt att få barnen att lära sig skriva och räkna är det nog svårt att argumentera för att vika timresurser för filosofi.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » fre 21 nov 2014, 22:59

Som utbildad filosofi-lärare skulle jag inte ha något mot att få mer jobbmöjligheter men jag tror att det är en dålig idé ändå. Dels av ovan presenterade skäl men också eftersom jag ogillar när folk är för glada i att skapa nya skolämnen genom avknoppning. Kan inte se vad som skulle bli bättre. Jag tror att det kan vara mycket mer givande att försöka förmedla kritiskt tänkande, mer abstrakta förhållningssätt samt begreppsdiskussioner inom de existerande skolämnena. Precis som kursplanerna eftersträvar. Om man ändå ska anstränga sig för att göra en förändring så kan man göra det inriktat på att hela skolverksamheten ska genomsyras av ett mer filosofiskt synsätt. Då behöver man dock satsa på att ge lärare verktyg för att genomföra detta.

Det är svårt nog att övertyga grundskoleelever om värdet av algebra inom matematiken.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

niklasz

Inlägg av niklasz » lör 22 nov 2014, 13:49

Ibland så känner jag ett önskemål om förbud mot att yppa förslag på saker som skall läggas till i skolans uppdrag, utan att vederbörande talar om vad som skall utgå, alternativt att man förklarar hur skolans verksamhet ska utvidgas (med tillhörande resursallokering) för att inrymma det nya förslaget. Naturligtvis vill jag inte strypa någon debatt med dylika förbud, men skolans uppdrag är redan så diversifierat att det knappast är en god idé att vidga det ännu mer.
Jag delar Vidugavias syn att det är bättre att hantera detta inom ramen för existerande ämnen.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » lör 22 nov 2014, 17:52

Ett problem med filosofiämnet är dess höga abstraktionsnivå. Abstraktioner kräver att man har något mer konkret att utgå ifrån. För att kunna göra några vettiga resonemang gällande att definiera en princip för det "goda samhället" är det nödvändigt att ha en del kunskap om hur ett samhälle fungerar. Kunskapsutveckling går från konkret till abstrakt. Att försöka börja i en för hög abstraktionsnivå blir bara förvirrande för eleverna.

När man lär eleverna konkreta portioner om hur det svenska samhället fungerar är det dock bra att inflika lite saker gällande att det inte är självklart att denna ordning är god och att den inte är nödvändig.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Skriv svar