Beroende

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Stenson

Beroende

Inlägg av Stenson » tor 04 dec 2014, 14:56

Hejsan! Jag undrar lite om det här med beroende. Hur kommer det sig att vissa personer verkar ha lättare att bli beroende av saker än andra? Droger som ett exempel vet jag flera som har testat men inte blivit beroende, medans andra jag känner har blivit beroende. Samma med sexberoende och alkohol.

Vad är det som triggas i hjärnan som gör att vi vill ha mer och mer och blir beroende?

Jag kom att tänka på detta när jag såg att de har en chatt om det i en facebookgrupp imorgon, ska nog ställa mina frågor där också men tänkte att ni har några svar här. Här är inlägget jag såg: https://www.facebook.com/stressklubben/ ... 05/?type=1

Sensemaker

Re: Beroende

Inlägg av Sensemaker » tor 04 dec 2014, 15:30

Det finns en dokumenterade genetiska markörer som gör en mer mottaglig för åtminstone nikotin-beroende. Det antas finnas ärftliga, genetiska faktorer som ökar risken att hamna i beroende. Tyvärr har jag så här på rak arm ingen bättre källa än min minnesbild av dokumentärserien "addicted to pleasure" som gick på Viasat History för ett halvår sedan. Berättaren där beskrev hur han vuxit upp i en miljö där tobak och flitigt tobaksbruk var normen, men själv har han aldrig varit särskilt lockad av det och förvisso inte blivit beroende. När han undersöktes visade han sig mycket riktigt ha flera gener som man anser sig veta minskar risken för nikotinberoende.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tor 04 dec 2014, 18:58

En beroende tycker att det där med att bli full är det bästa som finns, det klickar till har jag hört det beskrivas. Andra blir bara trötta/pigga. Så att det är genetiskt betingat känns rätt uppenbart även om det är för enkelt att bara prata om alkisgenen.
There is no spoon.

Stenson

Inlägg av Stenson » fre 05 dec 2014, 10:59

Sensemaker skrev:Det finns en dokumenterade genetiska markörer som gör en mer mottaglig för åtminstone nikotin-beroende. Det antas finnas ärftliga, genetiska faktorer som ökar risken att hamna i beroende. Tyvärr har jag så här på rak arm ingen bättre källa än min minnesbild av dokumentärserien "addicted to pleasure" som gick på Viasat History för ett halvår sedan. Berättaren där beskrev hur han vuxit upp i en miljö där tobak och flitigt tobaksbruk var normen, men själv har han aldrig varit särskilt lockad av det och förvisso inte blivit beroende. När han undersöktes visade han sig mycket riktigt ha flera gener som man anser sig veta minskar risken för nikotinberoende.

Sensemaker
Tack så mycket för ditt svar. Jag såg att en tjej hade frågat samma fråga om beroende på den länken jag skickade där de har en chatt nu om just beroende. Mycket intressant, gå in och kolla!

Den där dokumentärserien, finns den att se någonstans via datorn nu tror du? Den låter väldigt intressant!

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » fre 05 dec 2014, 16:39

Något som kanske kan vara av intresse om nikotinberoende, och risktagande (med antagandet att missbruk innebär ett risktagande).

http://www.scientificamerican.com/artic ... -get-lung/
http://www.webmd.com/smoking-cessation/ ... ndentified
http://genetics.thetech.org/ask/ask134

Jag vill minnas att en av "rökningsgenerna" som man hittat påverkar en sån till synes harmlös sak som hur man drar in rök i lungorna, vilket i sin tur är kopplat till ökad risk för beroende och cancer.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

antigone
Kontakt:

Inlägg av antigone » sön 28 dec 2014, 18:59

Intressant ämne. Är det olika gener för olika beroenden eller är det samma?
Har en teori kring mitt ex. som haft antydan till beroende. Alltifrån nikotin, sex, poker, alkohol tills den nu blommat upp i MLM verksamhetens inflytande av uppmärksamhet, 'personlighetsutveckling' och jakt efter rikedomar.
Är det samma gener i alla fall?

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » sön 28 dec 2014, 23:06

Jag antar att det är för enkelt att prata om en gen, en del menar att de ser en ärtflighet för risk för beroende och i förlängningen riskbeteende. Riskbeteende som mycket väl kan ha varit fördelaktiga i en tid då människor levde av jakt.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 29 dec 2014, 07:47

Sedan har vi ju det där med "belöningssystemen" i hjärnan.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » ons 07 jan 2015, 08:55

Stenson skrev:
Sensemaker skrev:Det finns en dokumenterade genetiska markörer som gör en mer mottaglig för åtminstone nikotin-beroende. Det antas finnas ärftliga, genetiska faktorer som ökar risken att hamna i beroende. Tyvärr har jag så här på rak arm ingen bättre källa än min minnesbild av dokumentärserien "addicted to pleasure" som gick på Viasat History för ett halvår sedan. Berättaren där beskrev hur han vuxit upp i en miljö där tobak och flitigt tobaksbruk var normen, men själv har han aldrig varit särskilt lockad av det och förvisso inte blivit beroende. När han undersöktes visade han sig mycket riktigt ha flera gener som man anser sig veta minskar risken för nikotinberoende.

Sensemaker
Tack så mycket för ditt svar. Jag såg att en tjej hade frågat samma fråga om beroende på den länken jag skickade där de har en chatt nu om just beroende. Mycket intressant, gå in och kolla!

Den där dokumentärserien, finns den att se någonstans via datorn nu tror du? Den låter väldigt intressant!
Ingen aning om dokumentärserien finns på datorn, men den går i repris på Viasat History till och från. Den skall visst gå på access nu på dessa tider.

http://www.tv.nu/program/beroende-av-njutning

7 Jan 00:55
Imorgon 8 Jan 17:10
Fredag 9 Jan 20:00
Lördag 10 Jan 10:30
Söndag 11 Jan 23:40
Måndag 12 Jan 10:45
Måndag 12 Jan 05:30
Onsdag 14 Jan 15:30

Det är mest om sockrets, tobakens, opiumets och den distillerade alkoholens historia med personlig vinkling, men visst är det intressant.

Sensemaker

Skriv svar