Green Bank och elöverkänsliga

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Johannes

Green Bank och elöverkänsliga

Inlägg av Johannes » mån 12 jan 2015, 13:20

Washingtonian Magazine har en artikel om elöverkänsliga och Green Bank:

http://www.washingtonian.com/articles/p ... 290a0d1dfd

Här kan man bl a läsa det här påståendet:
She and Bert drove hundreds of thousands of miles across the United States looking for a safe place to stay and spent time with relatives in Sweden, the first country to recognize electromagnetic hypersensitivity as a disability.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Re: Green Bank och elöverkänsliga

Inlägg av Dûrion Annûndil » fre 16 jan 2015, 08:48

De som tror på elöverkänslighet kan naturligtvis tolka det som att det är ett erkännande av fenomenet som en verklig fysisk sjukdom, men som det är formulerat så stämmer det väl bara att Sverige helt enkelt anpassar livsmiljön även för inbillningssjuka i den mån det är rimligt?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » fre 16 jan 2015, 09:52

Dûrion Annûndil skrev:De som tror på elöverkänslighet kan naturligtvis tolka det som att det är ett erkännande av fenomenet som en verklig fysisk sjukdom, men som det är formulerat så stämmer det väl bara att Sverige helt enkelt anpassar livsmiljön även för inbillningssjuka i den mån det är rimligt?
Vilket väl ändå är rätt konstigt, eller?
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » fre 16 jan 2015, 10:04

Zartax skrev:
Dûrion Annûndil skrev:De som tror på elöverkänslighet kan naturligtvis tolka det som att det är ett erkännande av fenomenet som en verklig fysisk sjukdom, men som det är formulerat så stämmer det väl bara att Sverige helt enkelt anpassar livsmiljön även för inbillningssjuka i den mån det är rimligt?
Inte konstigare än att vi anpassar oss efter religiösa föreställningar/inbillningar ibland.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » fre 16 jan 2015, 13:53

Zartax skrev:
Jag kan tycka att det kan finnas en samhällsmässig vinst i att även personer med funktionsnedsättningar kan fortsätta exempelvis jobba.

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » fre 16 jan 2015, 19:31

Det handlar om ett dilemma.
Skall man tillmötesgå dessa individer och indirekt erkänna att elallergi kan existera eller skall man avfärda dem och lämna dessa människor åt sitt öde?
Felet i grunden ligger naturligtvis i att sjukvården fallerat.
Jag har ju tidigare skrivit på forumet om min erfarenhet som el-allergiker och min övertygelse om att det handlar om betingningsfenomen. Precis som jag blev botad borde alla elallergiker kunna bli botade.
Nu fungerar det inte så. Det finns inget program för att hantera elallergiker inom sjukvården och det innebär tydligen att kommunen får ärenden som handlar om att hjälpa människor som inte fått hjälp av sjukvården. Då handlar det om åtgärder för att skapa en miljö där dessa människor kan vistas i, även om det handlar om en falsk föreställning.
Det i sin tur leder till otydliga signaler från samhället angående elallergi, vilket är olyckligt.
Men påståendet att Sverige erkänt elallergi som en sjukdom är väl mig veterligen helt fel.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 16 jan 2015, 19:54

Björn-Ola skrev:Skall man tillmötesgå dessa individer och indirekt erkänna att elallergi kan existera eller skall man avfärda dem och lämna dessa människor åt sitt öde?
Falsk dikotomi.

Det går mycket väl att se att det finns människor som har problem, utan att för den skull skylla problemen på x.

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » fre 16 jan 2015, 20:32

Jag var kanske lite otydlig.
Jag avsåg där att beskriva de alternativ kommunen har när folk ansöker om bidrag till elsanering.

TomasT

Inlägg av TomasT » fre 16 jan 2015, 20:44

Det grundläggande problemet här är att det inte finns normala människor utan bara sådana med egenheter.Den ene är på flykt från något och den andre ,vete katten.
Det finns gott om plats mellan furorna för alla typer.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » lör 17 jan 2015, 13:48

Dûrion Annûndil skrev:Jag kan tycka att det kan finnas en samhällsmässig vinst i att även personer med funktionsnedsättningar kan fortsätta exempelvis jobba.
Ja, men kanske inte till priset att spä på deras funktionsnedsättning.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 18 jan 2015, 00:15

Zartax skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Jag kan tycka att det kan finnas en samhällsmässig vinst i att även personer med funktionsnedsättningar kan fortsätta exempelvis jobba.
Även inbillningssjuka behöver känna sig hörda. Jag tror att risken för att det skulle "spä på" har mer med eventuell övrig behandling att göra.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » sön 18 jan 2015, 10:18

Dûrion Annûndil skrev:
Zartax skrev:
Även inbillningssjuka behöver känna sig hörda. Jag tror att risken för att det skulle "spä på" har mer med eventuell övrig behandling att göra.
Att känna sig hörd betyder inte att måste hållas med.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 18 jan 2015, 22:32

matsw skrev:Att känna sig hörd betyder inte att måste hållas med.
Som sagt, jag tolkar inte Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsens rekommendationer som att de gör det.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » mån 19 jan 2015, 09:33

Dûrion Annûndil skrev:
matsw skrev:Att känna sig hörd betyder inte att måste hållas med.
Som sagt, jag tolkar inte Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsens rekommendationer som att de gör det.
Fast nu var det ju där vi började den här sidodiskussionen. Vad menar du annars med att "anpassa livsmiljön" på ett sådant sätt att man inte håller med t.ex. elöverkänsliga?

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » mån 19 jan 2015, 11:43

Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen rekommenderar såvitt jag vet inte elsanering. Det är vissa enskilda kommuner som ger stöd till det och det är då oftast kontroversiellt.

Skriv svar