Anteckningar och inlärning?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Anteckningar och inlärning?

Inlägg av kipphebel3 » lör 17 jan 2015, 08:38

Finns det någon forskning kring skillnader i inlärning om man antecknar med papper och penna, kontra dator/platta? Personligen upplever jag att det rent motoriska med handskrift hjälper mig minnas bättre.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

skogaliten

Re: Anteckningar och inlärning?

Inlägg av skogaliten » lör 17 jan 2015, 11:22

Ja, det gör det!

Jag var nyligen på en kursdag på länets Universitetssjukhus som berörde bl.a. så kallade difusa hjärnskador, och där resonerades det en hel del om rehabilitering av personer som utsatts för trauma mot huvudet t.ex. och fått problem med minnet, och att just "papper och penna", fungerar bättre än "app och telefon".
Det verkar handla om hur hjärnan är "kopplad" när den tar in data...

Jag hittar inga direkta referenser i mitt OH-material, men det finns säkert någon annan här som har något tillgängligt.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » lör 17 jan 2015, 14:18

kipphebel3 skrev:Finns det någon forskning kring skillnader i inlärning om man antecknar med papper och penna, kontra dator/platta? Personligen upplever jag att det rent motoriska med handskrift hjälper mig minnas bättre.
Det kan finnas en elementär kognitionspsykologisk förklaring. Om handskrivandet är jämförelsevis mer automatiserat får du mer av kognitiva resurser över i arbetsminnet som krävs för att koda in innehållet i långtidsminnet..
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

TomasT

Inlägg av TomasT » lör 17 jan 2015, 14:33

Vad händer i en framtida förlängning om det första inmatningsdonet i lärandet är ett tangentbord eller pekplatta-och inte papper och penna?
Vad händer om batterierna tar slut eller pennvässaren strejkar.

Skriv svar