Allmänhet och forskare har olika åsikter...

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Johme

Allmänhet och forskare har olika åsikter...

Inlägg av Johme » fre 30 jan 2015, 15:00

...om vetenskapsrelaterade frågor.

Intressant undersökning på amerikansk grund som väcker frågor:

Några exempel:

51-percentage point gap between scientists and the public about the safety of eating genetically modified foods -- 88% of AAAS scientists think eating GM food is safe, while 37% of the public believes that.
42-percentage point gap over the issue of using animals in research -- 89% of scientists favor it, while 47% of the public backs the idea.
40-percentage point gap on the question of whether it is safe to eat foods grown with pesticides -- 68% of scientists say that it is, compared with 28% of citizens.
37-percentage point gap over whether climate change is mostly caused by human activity -- 87% of AAAS scientists say it is, while 50% of the public does.
33-percentage point gap on the question about whether humans have evolved over time -- 98% of scientists say we have, compared with 65% of the public.

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 143030.htm
http://www.pewinternet.org/2015/01/29/p ... d-society/

Hur problematiskt är detta, och vad kan man i så fall göra åt det?
Hur ser det ut i Sverige?

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Re: Allmänhet och forskare har olika åsikter...

Inlägg av Tryggve » fre 30 jan 2015, 15:45

Johme skrev: Hur problematiskt är detta, och vad kan man i så fall göra åt det??
Vad man kan göra åt det är väl upplysning och utbildning så gott det går. Det är väl rätt vanligt att biologistudenter har en väldigt svart-vit bild av GMO. Det är rätt ofta man har fått höra saker som "jag var väldigt emot GMO när jag började här, men nu när jag lärt mig mer så inser jag att det är mer komplicerat".

Jag vet däremot inte riktigt hur siffrorna ser ut när det gäller inställning till djurförsök och liknande här i Sverige.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Re: Allmänhet och forskare har olika åsikter...

Inlägg av Dûrion Annûndil » fre 30 jan 2015, 22:25

Verkar vara en ganska straight forward fråga om att "de som vet något om saken har mer kunskap än de som inte vet".

Just inställningen till djurförsök verkar väl inte vara en kunskapsfråga så mycket som en etisk/moralisk sådan. Även motståndare vet väl att det funkar.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Skriv svar