Få fart på vetenskapen igen!

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Martin J Sällberg

Re: Få fart på vetenskapen igen!

Inlägg av Martin J Sällberg » tis 03 feb 2015, 15:46

Johannes skrev:
Martin J Sällberg skrev:Ja, tekniskt sett begick jag ett fel vad gäller den totala tillväxten. Men med hänsyn tagen till fortgående oproportionell finansiering är det irrelevant för frågan om hur det kommer sig att vetenskapen har stagnerat.
Det är högst relevant, och för oss tillbaka till Paretoprincipen. För att nå fysikens frontlinjer krävs allt mer dyrbar och komplex utrustning som leder oss framåt med allt mindre steg. Det kostade oerhörda pengar att hitta en enda partikel i LHC. Givetvis finns det en hel del vetenskap kvar att göra med billigare utrustning, men kanske inte i den yttersta fundamentala frontlinjen.
Men bara finputsning och inte en enda ökning av allmängiltigheten kontrasterat mot de tidigare väldiga framstegen är alldeles för mycket för att bara bero på det. Något projekt borde ha lett till någon mer allmängiltig teori.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » tis 03 feb 2015, 15:48

Martin J Sällberg skrev: Teorier behöver inte vara publicerade i artiklar alls, utan läggs bäst fram i dialoger.
(Fysikaliska) teorier läggs bäst fram i ett matematiskt formspråk som ger testbara prediktioner. Allt annat är snömos.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » tis 03 feb 2015, 16:15

Martin J Sällberg skrev:
ttias skrev:
Martin J Sällberg skrev:frågan om hur det kommer sig att vetenskapen har stagnerat.
Har vi några faktiska belägg på att den har stagnerat. Det verkar vara en empirisk fråga, borde ju finnas belägg, kanske hur många nya artiklar som publiceras eller något.

Om den verkligen stagnerade så borde ju bara samma gamla artiklar publiceras och no redundancy policyn behöva ges upp. :twisted:
Det är inte antalet artiklar det handlar om. Stagnationen är att framstegen mot mer allmängiltiga teorier har upphört.
Hur vet vi det? Som jag ser det har vi antingen belägg för det, eller så vet vi inte att det har stagnerat.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » tis 03 feb 2015, 17:10

ttias skrev:
Martin J Sällberg skrev:
ttias skrev:Har vi några faktiska belägg på att den har stagnerat. Det verkar vara en empirisk fråga, borde ju finnas belägg, kanske hur många nya artiklar som publiceras eller något.

Om den verkligen stagnerade så borde ju bara samma gamla artiklar publiceras och no redundancy policyn behöva ges upp. :twisted:
Det är inte antalet artiklar det handlar om. Stagnationen är att framstegen mot mer allmängiltiga teorier har upphört.
Hur vet vi det? Som jag ser det har vi antingen belägg för det, eller så vet vi inte att det har stagnerat.
Helt klart behövs det forskning på området. Vetenskapen kräver det!
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 03 feb 2015, 17:29

Martin J Sällberg skrev:
Thomas P skrev:Det kan bero på att vi läst alla "enkla" allmängiltiga problem. Teorier som relativitetsteorin, kvantmekaniken etc kan beskriva den verklighet vi experimentellt kan testa så väl att utrymmet för framsteg är begränsat.
Det har vi inte alls. Vi har inte förenat gravitation med de andra naturkrafterna i en generell teori. Vi har inte förklarat hur det negativa tryck som driver Universums expansion går till. Med mera. Det finns alltså hela "sjok" av fenomen som inte täcks av förenade teorier. Det finns alltså många allmängiltighetsfrågor kvar att lösa.
Problemet med de exempel du ger är att vi inte har en aning om hur vi skall göra experiment som för oss närmare en lösning. Vi har ingen gravitationsteori förenlig med kvantmekaniken men vi har heller inga som helst mätningar som strider mot relativitetsteorins beräkningar, ja, det är rentav få som inte går att beskriva med Newtons lagar. Det finns ett antal konkurrerande teorier om hur kvantgravitation hypotetiskt skulle kunna fungera, men i brist på mätdata lär det förbli teorier. Vad gäller mörk energi har vi än mindre idéer om hur man skulle kunna experimentera med den. Så vad gäller grundläggande lagar vidhåller jag att vi löst det "enkla".

Om du inte gillar peer review finns alltid arxiv där artiklar läggs upp utan review eller före publicering i etablerade tidskrifter. Det finns också tidskrfter med open access där hela granskningsprocessen är öppen så att vem som helst kan läsa och kommentera artikeln före publicering.

tonyf

Inlägg av tonyf » tis 03 feb 2015, 18:51

Sabine Hossenfelder tror också att de senaste årtiondenas svaga och långsamma vetenskapliga utveckling beror på 1) de flesta lågt hängande frukter är redan plockade, 2) för litet fokus har lagts på empirisk testning av kvantgravitation. Om jag själv som ickeexpert skall spekulera så tror jag det beror huvudsakligen på 1. Hossenfelder har förmodligen en del giltiga poänger både i 2 och diskussionen omkring 2, men kanske något överdriver 2 på bekostnad av 1. Vi behöver inte få igång vetenskapen igen. Hon är gående och den stora utmaningen är istället att få henne att fortgå. En stor och viktig och inte alls enkel utmaning, hotad av vidskepelse, oansvarighet, och dumhet, som hon hela tiden är. Nya resultat kommer att komma, men vi kan helt enkelt inte förvänta oss i samma takt som förr i tiden eftersom de flesta enklare problemen redan är lösta.

Men, vad jag vet, så vet vi inte ens att vetenskapen går betydligt långsammare nuförtiden. Det är min och många andras subjektiva informella bedömning. Men finns det några mer vetenskapliga studier av det?
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » tis 03 feb 2015, 19:56

tonyf skrev:Nya resultat kommer att komma, men vi kan helt enkelt inte förvänta oss i samma takt som förr i tiden eftersom de flesta enklare problemen redan är lösta.
Tänker du på något speciellt fält nu? Inom biovetenskaperna går det väl i rasande takt just nu, både maskiner och tekniker är billigare idag, och de går lätt att stapla på hög för att plocka de där päronen på andra grenen :)
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Martin J Sällberg

Inlägg av Martin J Sällberg » tis 03 feb 2015, 20:40

Oavsett statistiska kostnadsökningar finns alltid en individuell variation mellan experiment i kostnad. Ju fler förutsägelser en teori gör, desto större chans att något/några av experimenten hamnar långt åt det billiga hållet. Mer allmängiltiga teorier gör fler testbara förutsägelser, finslipningar av befintliga teorier gör mycket färre nya förutsägelser. Så om stagnationen var Paretoprincipens fel skulle den ha drabbat finslipningarna hårdare än de helt nya teorierna.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 03 feb 2015, 20:40

tonyf skrev:Men, vad jag vet, så vet vi inte ens att vetenskapen går betydligt långsammare nuförtiden. Det är min och många andras subjektiva informella bedömning. Men finns det några mer vetenskapliga studier av det?
När det gäller grundläggande lagar inom fysiken tror jag man kan säga att det går långsammare helt enkelt eftersom vi redan varit så framgångsrika. Inom övriga områden håller jag inte med. ttias tog upp biovetenskap där det gått fort från upptäckten av DNA och framåt. Astronomin har snarast accelererat med tillgång till nya instrument och rymdsonder. Geovetenskaper går fort framåt, en idag så självklart teori som plattektoniken var inte helt accepterad förrän på 70-talet. Inom fasta tillståndets fysik, lågtemperaturfysik etc sker framsteg i stadig takt.

Däremot sker dessa framsteg mot bakgrunden av att antalet forskare ökat explosionsartat. Tiden då det var några få genier som stod för upptäckter inom ett flertal områden är förbi. Man får jobba hårdare för framstegen idag.

Martin J Sällberg

Inlägg av Martin J Sällberg » tis 03 feb 2015, 20:43

Johannes skrev:
Martin J Sällberg skrev: Teorier behöver inte vara publicerade i artiklar alls, utan läggs bäst fram i dialoger.
(Fysikaliska) teorier läggs bäst fram i ett matematiskt formspråk som ger testbara prediktioner. Allt annat är snömos.
Det var inte den matematiska noggrannheten jag klagade på. Det var enkelriktningen alternativt den auktoritetsbaserade "dialogen" jag förkastade och förkastar.

Skriv svar